Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-155/08/DK
z 10 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-155/08/DK
Data
2008.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
objęcie (nabycie) akcji
utrata
wpłaty z zysku


Istota interpretacji
W jaki sposób Spółka powinna obliczyć rzeczywistą wysokość zysku brutto według zatwierdzonego sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku w celu dokonania prawidłowego ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za rok 2007 (w przypadku Spółki za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2008 roku (data wpływu 17 marca 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie sposobu obliczenia rzeczywistej wysokości zysku brutto w związku z utratą przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie sposobu obliczenia rzeczywistej wysokości zysku brutto w związku z utratą przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 29 września 2007 roku Spółka, jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995 roku o wpłatach z zysku przez jednoosobowe Spółki Skarbu Państwa prosząc o udzielenie m.in. odpowiedzi na pytanie w jaki sposób należy prawidłowo ustalić postawę naliczenia wysokości wpłat z zysku w deklaracji WZS-1R.

We wniosku Spółka przedstawiła stan faktyczny, z którego wynikało, iż w dniu 17 maja 2007 roku Skarb Państwa dokonał wniesienia m.in. pakietu 85% akcji Spółki na podwyższenie kapitału zakładowego innego podmiotu. Skarb Państwa dokonując zbycia akcji skorzystał ze szczególnej procedury przewidzianej w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji, zgodnie z którą Rada Ministrów może wyrazić zgodę na wniesienie akcji należących do Skarbu Państwa w zamian za objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym tej spółki. Umowa o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym została zawarta w dniu 17 maja 2007 roku. W umowie tej Skarb Państwa złożył oświadczenie o sposobie pokrycia obejmowanych akcji, z którego wynikało, iż akcje pokryte zostaną aportem w postaci m.in. 85% akcji Spółki. Obejmujący akcje wniósł tak określony wkład niepieniężny w dniu 17 maja 2007 roku.

Tym samym tego dnia nastąpiło zbycie akcji przez Skarb Państwa innemu właścicielowi, a co za tym idzie Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Następstwem powyższego było ustanie obowiązku dokonywania wpłat z zysku z końcem miesiąca maja 2007 roku.

Dodatkowo Spółka nadmienia, iż postanowieniem z dnia 3 lipca 2007 roku Sąd Rejonowy wykreślił na wniosek Spółki związany ze zmianą właściciela 85% akcji Spółki wzmiankę o tym, iż jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.

Przedmiotem zapytania złożonego Naczelnikowi Urzędu Skarbowego był, m.in. właściwy sposób obliczenia podstawy naliczenia należnej wpłaty z zysku w ramach ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2007 roku (w deklaracji WZS-1R za 2007 r.), czyli w tym wypadku za okres od 1 stycznia do 31 maja 2007 roku. W tym zakresie Spółka zaprezentowała stanowisko, zgodnie z którym właściwy sposób obliczenia podstawy naliczenia należnej wpłaty z zysku za wyżej wskazany okres w deklaracji WZS-1R powinien polegać na pomniejszeniu 5/12 zysku brutto wynikającego z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za cały rok 2007 o podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych wynikających z art. 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i wykazany w zeznaniu rocznym CIT-8 za 2007 rok. Podatek również powinien być wykazany w proporcji do okresu, w którym istniał obowiązek dokonywania wpłat z zysku, tj. 5/12.

Postanowieniem z dnia 12 września 2007 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki jest nieprawidłowe. W odniesieniu do omawianego zagadnienia organ podatkowy stwierdził, że w przedstawionej sytuacji Spółka powinna po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego dla potrzeb ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku wyliczyć rzeczywistą wysokość zysku brutto według zatwierdzonego sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku oraz rzeczywistą wysokość podatku należnego od dochodu osiągniętego za ten okres.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


W jaki sposób Spółka powinna obliczyć rzeczywistą wysokość zysku brutto według zatwierdzonego sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku w celu dokonania prawidłowego ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za rok 2007 (w przypadku Spółki za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku)...


Zdaniem Wnioskodawcy w postanowieniu z dnia 12 września 2007 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego zanegował sposób ustalenia podstawy naliczenia wpłat z zysku wskazany przez Spółkę odpowiadając na zapytanie Spółki poprzez wyjaśnienie, iż ostateczne rozliczenia wpłat z zysku powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego i w deklaracji WZS-1R Spółka zobowiązana jest wykazać dane dotyczące rzeczywistego zysku brutto według zatwierdzonego sprawozdania finalnego za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku oraz podatku dochodowego według ostatecznego rzeczywistego rozliczenia za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku.

Spółka zamierza dokonać rozliczenia według zasad wskazanych przez organ podatkowy, jednakże w związku z treścią postanowienia interpretacyjnego powstaje pytanie o sposób wyliczenia jednego z elementów kształtujących podstawę naliczenia wpłat z zysku, tj. pytanie o prawidłowy sposób ustalenia wysokości „rzeczywistego zysku brutto według zatwierdzonego sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku.

Spółka, stosownie do wymogów stawianych przez przepisy prawa sporządza sprawozdania finansowe każdorazowo na dzień kończący rok obrotowy, który pokrywa się z rokiem kalendarzowym, a więc na dzień 31 grudnia. Sprawozdania te podlegają zatwierdzeniu przez odpowiednie organy Spółki. Obok sprawozdania rocznego, zgodnie z przyjętymi w Spółce zasadami sporządzania dokumentacji sprawozdawczości finansowej, na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych sporządza się z miesięczną częstotliwością uproszczone sprawozdania finansowe. Sprawozdania te nie są sprawozdaniami finansowymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości i nie wymagają zatwierdzania. Przy sporządzaniu sprawozdań za okresy miesięczne stosowane są nieco inne zasady niż przy sporządzaniu rocznego sprawozdania finansowego. Powyższe powoduje, iż wynik finansowy (zysk bądź strata brutto) ustalone według zasad obowiązujących na potrzeby sporządzania rocznego sprawozdania finansowego oraz sprawozdań miesięcznych różnią się między sobą. Z tego wynika, iż w zależności od przyjętych zasad zysk brutto na dzień 31 maja 2007 roku ustalony dla potrzeb ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku będzie różny w zależności od tego czy zostanie ustalony zgodnie z zasadami obowiązującymi przy ustalaniu wyniku rocznego, czy też zgodnie z zasadami obowiązującymi przy ustalaniu wyników za okresy miesięczne w trakcie roku obrotowego.

Wskazując przykładowe różnice, które występują pomiędzy zasadami obowiązującymi przy sporządzaniu sprawozdań rocznych i miesięcznych przywołać można chociażby zapisy obowiązującej w Spółce Polityki Rachunkowości. Dla przykładu, zgodnie z Polityką Rachunkowości wyceny różnych pozycji bilansowych dokonuje się z różną częstotliwością, co oznacza, iż przy sporządzaniu sprawozdań miesięcznych nie dokonuje się wyceny wszystkich pozycji, tak jak ma to miejsce w przypadku sporządzania sprawozdania rocznego. I tak, z miesięczną częstotliwością wycenia się: odpisy amortyzacyjne środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych; odpisy aktualizujące wartość należności, za wyjątkiem należności kluczowych klientów przeterminowanych lub nieprzeterminowanych o znacznym stopniu prawdopodobieństwa nieściągalności, które aktualizuje się kwartalnie; rezerwy na przyszłe zobowiązania wynikające ze zdarzeń mających związek z bieżącą działalnością, jak też na przyszłe zobowiązania będące skutkiem podjęcia decyzji w bieżącym lub przeszłych okresach, które dotyczą działalności finansowej i inwestycyjnej; rezerwy i aktywa na podatek dochodowy odroczony; odpisy aktualizujące wartość materiałów, których dokonuje się bieżąco, zgodnie z gospodarką magazynową, rozliczenia międzyokresowe. Z kolei z kwartalną częstotliwością wycenia się odpisy aktualizujące wartość należności kluczowych klientów przeterminowane lub nieprzeterminowane o znacznym stopniu prawdopodobieństwa nieściągalności. Pozostałe pozycje bilansowe wycenia się na koniec roku obrotowego, chyba że w ciągu roku wystąpią okoliczności, które przyczynią się do znaczącego spadku ich wartości.

W tym stanie rzeczy Spółka zwraca uwagę w szczególności na okoliczność, iż zgodnie z przyjętą Polityką Rachunkowości wartość rezerw, w tym takich pozycji jak rezerwy na świadczenia emerytalne, czy rezerwy na koszt umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii w źródłach odnawialnych (związanych z realizacją ustawowego obowiązku zakupu określonej ilości tzw. zielonej energii), ustalana jest jedynie raz do roku. Innymi przykładem jest szacunek przychodów ze sprzedaży energii dostarczonej a nie zafakturowanej, który dokonywany jest zgodnie z Polityką Rachunkowości obowiązującą w Spółce nie rzadziej niż na koniec roku obrachunkowego. W tym stanie rzeczy przy sporządzaniu sprawozdań miesięcznych szacunek taki nie musi być dokonywany.

Biorąc powyższe pod uwagę, inaczej obliczona zostałaby rzeczywista wysokość zysku brutto według sprawozdania sporządzonego w taki sposób, w jaki sporządzane jest uproszczone miesięczne sprawozdanie, które powstaje na podstawie zestawienia obrotów i sald, czyli zapisów w księgach rachunkowych, inaczej – jeśli obliczenie to odbyłoby się w oparciu o zasady obowiązujące przy sporządzaniu sprawozdania rocznego. W tym ostatnim przypadku sprawozdanie sporządzone na podstawie zapisów w księgach rachunkowych musiałoby uwzględniać dodatkowo pewne statystyczne korekty doprowadzające do jego zgodności ze wszystkimi zasadami obowiązującymi przy sporządzaniu sprawozdania finansowego wynikającymi z ustawy o rachunkowości (czyli np. uwzględniać statystyczne korekty związane z dokonywaniem szacunków zarówno po stronie przychodów jak i kosztów).

Mając powyższe na względzie Spółka w niniejszym zapytaniu wnosi o rozstrzygnięcie w jaki sposób powinna ustalić rzeczywistą wysokość zysku brutto za okres od 1 stycznia 2007 roku do 31 maja 2007 roku dla potrzeb ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku. Czy Spółka powinna uwzględnić wartość zysku brutto na dzień 31 maja 2007 roku ustaloną według zasad przewidzianych dla sporządzania sprawozdań miesięcznych, czy też powinna obliczyć tą wielkość przy zachowaniu wszelkich zasad wynikających z ustawy o rachunkowości z zachowaniem wymogów przewidzianych dla wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego na dzień bilansowy... Zdaniem Spółki, wysokość zysku brutto ustalona powinna zostać na takich zasadach, na jakich ustala się wynik finansowy w ramach sporządzania sprawozdania finansowego na dzień bilansowy tj. 31 grudnia 2007 roku, a więc na jakich sporządza się to sprawozdanie, które podlega zatwierdzeniu. Zatem Spółka powinna uznać dzień 31 maja 2007 roku jako swoisty dzień bilansowy i na ten dzień ustalić wysokość zysku brutto od początku roku przyjmując takie zasady przewidziane w ustawie o rachunkowości, według których zysk brutto jest ustalany na właściwy dzień bilansowy tj. na 31 grudnia 2007 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj