Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-546/08/BW
z 8 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-546/08/BW
Data
2008.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
obliczenie podatku
podatek naliczony
prawo do odliczenia
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT, dokumentujących otrzymane premie pieniężne, po dniu 1 stycznia 2008r., w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 878 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy X, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008r. (data wpływu 8 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur VAT, dokumentujących otrzymane premie pieniężne, po dniu 1 stycznia 2008r. w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur VAT, dokumentujących otrzymane premie pieniężne, po dniu 1 stycznia 2008r., w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem państwowym, które produkuje i sprzedaje źródła światła. W ramach działalności gospodarczej zawarł dwa rodzaje umów handlowych z odbiorcami (hurtownie elektryczne):

  1. Wnioskodawca podpisał umowy z grupą odbiorców w których na podstawie wynegocjowanego procentu uzależnionego od obrotu (bez określonego limitu zakupów) z danym kontrahentem wypłacana jest premia pieniężna (tzw. bonus). Bonusy wypłacane są kwartalnie lub rocznie (zależnie od zawartej umowy) na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców (hurtownie). Wypłacana premia pieniężna (bonusy) motywuje odbiorców do zwiększonych zakupów wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę i stanowi zatem wynagrodzenie za określone zachowanie kontrahenta. Wynagrodzenie jest bezwarunkowe ponieważ nie jest uzależnione od uznania, ale staje się należne poprzez wykonanie obrotu z Wnioskodawcą. Także kontrahent Wnioskodawcy staje na stanowisku, że wykonuje ostateczne i bezwarunkowe, wzajemne świadczenie na rzecz Wnioskodawcy, za które są obligowani dokonywać obliczeń na podstawie faktury VAT z rozliczenia podatku VAT.
  2. Między innymi zawarł umowy w ramach których zostały określone warunki których odbiorcy są zobowiązani do zakupów wyrobów na określoną wartość co powoduje wypłacenie przez Wnioskodawcę dodatkowych premii pieniężnych (bonusów). Wartość tych premii pieniężnych jest wynikiem iloczynu zrealizowanych obrotów netto i ustalonego w umowie procentu. Do warunków, które decydują o uzyskaniu takiej premii pieniężnej należą:
    a) wykonanie czynności na rzecz producenta zmierzających do zwiększenia sprzedaży towarów wchodzących w zakres oferty producenta i powiększenie jego dostępu do rynku,
    b) pogłębianie zaufania do towarów producenta i powiększenie jego dostępu do rynku,
    c) pogłębianie zaufania do marki producenta u końcowych odbiorców,
    d) zachowanie dyscypliny w wykonaniu rozliczeń płatniczych,
    e) preferowanie wyrobów producenta w procesie czynności handlowych (odpowiednie eksponowanie wyrobów, reklamowanie itp.).

Realizowanie zakupów w ściśle określonych w umowie progów ich wartości – im wyższa wartość zakupów tym wyższa premia pieniężna (wyższy %).Wnioskodawca stwierdził, iż opisany stan faktyczny skutkuje u niego rejestracją faktur wystawianych przez hurtownie za premie pieniężne, które są wypłacane po spełnieniu ww. warunków.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymujący fakturę dokumentującą udzieloną premię pieniężną (bonus) w opisanym stanie faktycznym w pkt II ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w tej fakturze, w szczególności czy otrzymał takie prawo po dniu 1 stycznia 2008r. w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004r....

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług poprzez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługa ma charakter odpłatny wtedy, gdy świadczący podmiot uzyskuje świadczenie wzajemne od odbiorcy, pod warunkiem że między usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym istnieje bezpośredni związek. Działania kontrahentów polegające na realizacji określonego poziomu obrotów będą miały bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanych premii. Wypłacana premia nie będzie miała związku z żadną dostawą i nie będzie miała charakteru dobrowolnego, będzie uzależniona od określonego zachowania nabywcy. W tym wypadku premia będzie stanowiła wynagrodzenie dla kontrahentów za świadczone na jego rzecz usługi. Pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych a tym samym doprowadza do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu tych transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpowiednio przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

– zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy. W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Przedsiębiorcy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentami umowy o współpracy handlowej, na mocy których przyznaje im premie pieniężne. Należy tutaj jednakże zauważyć, iż w sytuacji opisanej w przedmiotowej sprawie wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są de facto wynagrodzeniem za świadczone przez jego kontrahentów usługi (wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy), w szczególności:

  1. wykonanie czynności na rzecz producenta zmierzających do zwiększenia sprzedaży towarów wchodzących w zakres oferty producenta i powiększenie jego dostępu do rynku,
  2. pogłębianie zaufania do towarów producenta i powiększenie jego dostępu do rynku,
  3. pogłębianie zaufania do marki producenta u końcowych odbiorców,
  4. zachowanie dyscypliny w wykonaniu rozliczeń płatniczych,
  5. preferowanie wyrobów producenta w procesie czynności handlowych (odpowiednie eksponowanie wyrobów, reklamowanie itp.).

Z wniosku wynika też, że wypłacone przez Wnioskodawcę wynagrodzenie (premia pieniężna) nie jest związane z żadną dostawą. W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji świadczenie ww. usług przez kontrahentów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22% podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – tj. kontrahenta Wnioskodawcy – faktury VAT na rzecz nabywcy usług – tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną (wynagrodzenie).

Jeśli chodzi natomiast o kwestie związane z prawem do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Cytowany wyżej przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących ww. usługi (działania zmierzające do efektywnej sprzedaży).Ww. usługi, powinny być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturach otrzymanych od kontrahentów z tytułu świadczenia ww. usług, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze dokumentującej udzieloną premie pieniężną w stanie opisanym w pkt I wniosku będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj