Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-799/08/AW
Data
2008.07.11
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
kultura
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe
zadania własne
Istota interpretacji
Brak możliwości odliczenia przez Gminę podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na przebudowie, remoncie i wyposażeniu Wiejskiego Domu Kultury.
Wniosek ORD-IN
867 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2008r. (data wpływu 26 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na przebudowie, remoncie i wyposażeniu Wiejskiego Domu Kultury – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 maja 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na przebudowie, remoncie i wyposażeniu Wiejskiego Domu Kultury. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.).
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina planuje przystąpić do realizacji zadania polegającedo na przebudowie, remoncie i wyposażeniu Wiejskiego Domu Kultury. Po zmodernizowaniu, budynek będzie wykorzystywany bezpłatnie przez mieszkańców do zaspokojenia potrzeb społecznych i kulturalnych. Po zrealizowaniu zadania, nie są planowane żadne wpływy dochodów do budżetu gminy z tytułu wynajmu pomieszczeń, organizacji imprez, spotkań itp., a zatem Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania poniesionego przy realizacji zadania podatku VAT. Realizacja zadania będzie finansowana ze środków budżetu gminy oraz ze środków Unii Europejskiej – Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działanie 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój wsi”. W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że właścicielem wykonywanej inwestycji będzie Gmina. Faktury za realizację inwestycji wystawiane będą na Gminę. Inwestycja będzie służyła działalności nieopodatkowanej. Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy naliczony podatek VAT poniesiony w związku z realizacją tego zadania może zostać odliczony od podatku należnego... Zdaniem Wnioskodawcy, nie spełnia on wymogów art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zrealizuje, dofinansowaną ze środków unijnych inwestycję polegającą na przebudowie, remoncie i wyposażeniu Wiejskiego Domu Kultury. Inwestycja będzie służyła działalności nieopodatkowanej. Budynek będzie wykorzystywany bezpłatnie przez mieszkańców do zaspokojenia potrzeb społecznych i kulturalnych. Po zrealizowaniu zadania, nie są planowane żadne wpływy dochodów do budżetu gminy z tytułu wynajmu pomieszczeń, organizacji imprez, spotkań itp. Zatem Gmina wykona zadanie własne w postaci realizacji przedmiotowej inwestycji.
Tym samym, w myśl powyższych przepisów, nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. W konsekwencji nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na przebudowie, remoncie i wyposażeniu Wiejskiego Domu Kultury.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|