Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-142/08/RS
z 8 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-142/08/RS
Data
2008.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
przekształcenie prawa
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy zawarcie umowy o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, przed upływem 5 lat od jego wtórnego ustanowienia na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, położonego w budynku starszym niż 5 lat, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Jaka jest podstawa opodatkowania w przypadku, jeżeli zdarzenie opisane w pierwszym pytaniu będzie podlegać opodatkowaniu?



Wniosek ORD-IN 929 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) uzupełnionym dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własność i ustalenia podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własność i ustalenia podstawy opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada w swoich zasobach lokale mieszkalne zajmowane przez członków na warunkach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Lokale te położone są w budynkach oddanych do użytku i zasiedlonych po raz pierwszy najpóźniej przed 1992 r. Na pisemne żądnie członków Spółdzielnia zawiera z nimi umowy o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu albo umowy o ustanowienie odrębnej własności lokalu. Spółdzielnia nie nalicza podatku od towarów i usług, gdy między datą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, a datą zawarcia umowy o przekształcenie tego prawa na spółdzielcze własnościowe albo umowy o ustanowienie odrębnej własności lokalu upłynęło 5 lat zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług lub gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. zgodnie z art. 153 ust. 2. Wątpliwości związane z naliczaniem podatku pojawiają się w sytuacji, gdy z różnych względów spowodowanych np. wypowiedzeniem, pozbawieniem członkowstwa w Spółdzielni lub zgonem doszło do wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, a następnie do ustanowienia nowego prawa do tego samego lokalu na rzecz tej samej lub innej osoby. W stosunku do tych lokali pierwsze ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego jak i zasiedlenie nastąpiło przed 1992 r. Natomiast ustanowienie powtórnego prawa do tych samych lokali nastąpiło po 1 maja 2004 r. Wówczas dochodzi do sytuacji, kiedy spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowione było w okresie krótszym niż 5 lat. Jednak nie jest to prawo pierwotnie ustanowione lecz wtórnie, a sam lokal nie jest towarem nowym lecz używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 1 w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy zawarcie umowy o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, przed upływem 5 lat od jego wtórnego ustanowienia na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, położonego w budynku starszym niż 5 lat, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Jaka jest podstawa opodatkowania w przypadku, jeżeli zdarzenie opisane w pierwszym pytaniu będzie podlegać opodatkowaniu...


Zdaniem Wnioskodawcy zawarcie umowy o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat od jego wtórnego ustanowienia na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu położonego w budynku starszym niż 5 lat nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ budynek w którym znajduje się lokal jest starszy niż 5 lat. Wobec powyższego czynność ta jako dostawa towarów używanych jest zwolniona od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione wtórnie, a nie pierwotnie. Zdaniem Spółdzielni podstawą opodatkowania powinna być nominalna kwota umorzenia kredytu, jaką wnoszą członkowie Spółdzielni w związku z zawarciem umowy o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat od jego ustanowienia na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, zamiast różnicy między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszonego o kwotę podatku określoną w art. 29 ust. 8 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Z regulacji zawartej w art. 29 ust. 8 wynika, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Z kolei zgodnie z art. 153 ust. 2 - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Wyłączeniu spod ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2, podlegają zatem czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, że w stosunku do przedmiotowych lokali zarówno pierwsze zasiedlenie jak i ustanowienie pierwszego lokatorskiego prawa spółdzielczego nastąpiło przed 1992 r., a więc przed 1 maja 2004 r. W tej sytuacji ustanowienie po 1 maja 2004 r. ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokali (po jego wygaśnięciu na skutek wypowiedzenia, pozbawienia członkowstwa lub śmierci członka Spółdzielni) do których to prawo już po raz pierwszy zostało ustanowione, nie ma znaczenia dla opodatkowania czynności przekształcenia w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo do ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu. Wobec powyższego na mocy art. 153 ust. 2 przedmiotowe przekształcenie nie będzie podlegało ustawie o podatku od towarów i usług.

Reasumując, w świetle powyższych regulacji przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie odrębnej własności lokali w stosunku do których pierwsze ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu jak i zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie jak błędnie wskazano w stanowisku, że czynność ta jest zwolniona z podatku i tym samym nie zachodzi konieczność ustalania podstawy opodatkowania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj