Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-826/08/AZ
z 4 czerwca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-826/08/AZ
Data
2008.06.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
podatek naliczony
umowa użyczenia
zadania publiczne
Istota interpretacji
możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu ZPORR
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy W., przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008r. (data wpływu 10 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu ZPORR– jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10 marca 2008r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu ZPORR. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Gmina W. jest czynnym podatnikiem podatku. Gmina wystawia faktury VAT za wynajem lokali usługowych, za usługi ksero dla ludności.Gmina wystawiała faktury VAT za wodę, w związku z czym odliczała podatek naliczony wynikający z faktur zakupu energii elektrycznej dla wodociągów, za awarie wodociągowe itp. Zaistnienie nowych okoliczności sprawiło zmianę stanu faktycznego i powstanie pewnej sprzeczności. Otóż okazało się, że wojewoda w rozstrzygnięciu nadzorczym z 27 kwietnia 2006r. unieważnił uchwałę Rady Gminy w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Gminę. Wojewoda uznał, iż usługi w zakresie rozprowadzania wody winien świadczyć Urząd Gminy, a nie Gmina.W związku z powyższym od sierpnia 2006r. faktury za sprzedaż wody wystawiał Urząd Gminy, a nie Gmina.Podatek VAT od sprzedaży wody był odprowadzany przez Gminę, która jest zarejestrowana jako podatnik VAT i składa deklaracje VAT-7. Urząd Gminy nie jest zarejestrowany (zgodnie z interpretacją właściwego urzędu skarbowego), natomiast jako czynny podatnik VAT figuruje Gmina.W 2006r. Gmina realizowała projekt rozbudowy wodociągu ”K. w miejscowości R., N., M.” w ramach ZPORR. Umowa jak i faktury związane z tą inwestycją były wystawiane na Gminę. Wodociąg został przyjęty do środków trwałych 31 grudnia 2006r. Od sierpnia 2006r. jak wskazano powyżej usługi w zakresie rozprowadzania wody świadczy Urząd Gminy, a nie Gmina. Projekt był realizowany przez Gminę w ramach zadań własnych z zakresu zaopatrzenia w wodę, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Gmina może w obecnej sytuacji ubiegać się o zwrot podatku VAT dotyczącego projektu ZPORR „Rozbudowa wodociągu K. w miejscowościach R., N., M.”... Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zmianą stanu faktycznego, nie może on się ubiegać o zwrot podatku VAT od wykonanej inwestycji wodociągowej ze środków ZPORR, gdyż nie sprzedaje wody, czyli nie ma związku z czynnością opodatkowaną. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Na wstępie należy wskazać, iż rozstrzygnięcie w kwestii odrębności zarejestrowania jako podatnik VAT czynny Urzędu Gminy i Gminy zawarto w interpretacji indywidualnej nr IBPP1/443-434/08/AZ w której wskazano, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) powinna być wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Natomiast odnośnie możliwości ubiegania się przez Gminę o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu ZPORR „Rozbudowa wodociągu” tut. organ stwierdza następująco. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. W myśl art. 86 ust. 11 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Natomiast przepis art. 86 ust. 13 ww. ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). Stosownie do powołanych powyżej unormowań, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z tytułu sprzedaży wody Gmina osiąga obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Jednocześnie należy podkreślić, iż w świetle przytoczonych wyżej przepisów, zarówno przed sierpniem 2006r. jak i później faktycznym dostawcą wody była Gmina, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy), jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną.Urząd Gminy, nie jest uprawniony do wystawiania, otrzymywania faktur VAT oraz składania deklaracji w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy oraz własnego NIP) w zakresie realizacji zadań Gminy. Z treści cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do transakcji opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).Zatem ze względu na związek poniesionych wydatków na inwestycje pod nazwą „Rozbudowa wodociągu (…)” z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu sprzedaży wody), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.Prawo to przysługuje Gminie, bowiem zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina, a nie Urząd Gminy. Zarazem, w myśl postanowień cytowanego powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Jednocześnie należy wskazać, iż Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w związku z dofinansowaniem ze środków ZPORR. Zgodnie § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Warunki i tryb, w jakich dokonywany jest zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały sprecyzowane w § 24-27 ww. rozporządzenia. W myśl § 6 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r. Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego. Zatem Wnioskodawca nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w trybie przepisów § 23 – 27 powołanego rozporządzenia. Jednoczesnie Gmina nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w związku z dofinansowaniem ze środków ZPORR w trybie § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy towarów towarów podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.