Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-786/12-2/SP
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20.09.2012 r. (data wpływu 24.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dobrowolnie gromadzonych środków pieniężnych na rzecz podmiotu z siedzibą w Hiszpanii – jest:

  • prawidłowe – odnośnie zastosowania zryczałtowanej 19% stawki podatku,
  • nieprawidłowe – odnośnie zastosowania jednego kursu waluty do przeliczenia dochodu.

UZASADNIENIE


W dniu 24.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dobrowolnie gromadzonych środków pieniężnych na rzecz podmiotu z siedzibą w Hiszpanii.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Stan faktyczny:


Wnioskodawca, obywatel hiszpański, od roku 2009 r. podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (tzn. jest polskim rezydentem podatkowym), wystąpił o certyfikat zaświadczający ten fakt.

W latach 2001-2006, czyli jeszcze w okresie kiedy był hiszpańskim rezydentem podatkowym, Wnioskodawca dokonywał wpłat na rzecz F. z siedzibą w Hiszpanii. F. stanowi dobrowolną formę gromadzenia środków pieniężnych (jako zabezpieczenie np. na wypadek niezdolności do pracy, osiągnięcia określonego wieku, itp.). Możliwość osiągnięcia zysku w związku zgromadzeniem środków w E. uzależniona jest od strategii inwestycyjnej wybranej przez instytucję prowadzącą F.. Jest to rodzaj funduszu emerytalnego (tzn. podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gromadzenia środków pieniężnych i ich lokowania z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu po spełnieniu określonych przesłanek, np. osiągnięciu odpowiedniego wieku). Możliwość swobodnego dysponowania środkami wpłaconymi na rzecz F. jest ograniczona: środki ulokowane w F. mogą być wycofane w formie wypłaty, okresowej renty albo obu tych formach jednocześnie, z chwilą wystąpienia określonego zdarzenia (np. osiągnięcia określonego wieku) albo po upływie 10 lat od dnia uiszczenia pierwszej wpłaty.

W okresie uiszczania składek na rzecz E. Wnioskodawca nie pozostawał w stosunku pracy, ale był wspólnikiem specyficznej hiszpańskiej działalności gospodarczej osób fizycznych: comunidad de bienes (comunidad de bienes prowadziła działalność gospodarczą; dochody/straty z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w ramach comunidad de bienes były dzielone między wspólników: członków rodziny, według proporcji wskazanej w statucie). W przypadku tego typu działalności każdy ze wspólników składa deklaracje podatkowe jako osoba fizyczna indywidualnie.

Wnioskodawca wycofał środki zgromadzone na jednym z dwóch kont E. w formie jednorazowej wypłaty (wypłaty dokonano w dniu 29 grudnia 2011 r. przelewem na rachunek bankowy w Hiszpanii prowadzony na rzecz Wnioskodawcy i Jego członków rodziny). Wycofanie środków nastąpiło ze względu na upływ minimalnego okresu, na który środki były gromadzone w F. (nie natomiast w związku z zaistnieniem zdarzenia, które udział w E. zabezpieczał, czyli np. niezdolność do pracy, osiągnięcie określonego wieku).

Przekonany o tym, że środki wpłynęły na konto już w roku 2012, Wnioskodawca niestety nie uwzględnił tego w deklaracji podatkowej za 2011 rok złożonej wspólnie z małżonką w Polsce.


Kwotowo przepływ środków pieniężnych w związku z udziałem w F. przedstawiał się następująco:

  1. Łączna kwota środków pieniężnych wpłaconych przez Wnioskodawcę na omawiane konto F.: 32.455,82 EUR
  2. Kwota należna Wnioskodawcy w związku z udziałem w omawianym F.: 36.505,45 EUR,
  3. Kwota pobrana w Hiszpanii w formie zaliczki na podatek (z uwagi na brak informacji w Hiszpanii o zakończeniu rezydencji podatkowej hiszpańskiej: nie jest tam to wymagane): 2.628,39 EUR, Według przekazanych przez hiszpański urząd skarbowy informacji, kwota 2.628,39 EUR zostanie zwrócona Wnioskodawcy (po złożeniu w Polsce deklaracji podatkowej, w której ujawniony zostanie fakt uzyskania środków z F.),
  4. Kwota faktycznie otrzymana przez Wnioskodawcę w związku z udziałem w omawianym F. (w dniu 29 grudnia 2011 r.): 33871,06 EUR.

Według regulacji wewnętrznego prawa hiszpańskiego zwrot środków zgromadzonych w E. kwalifikowany jest jako przychód (dochód) ze stosunku pracy.


Zdarzenie przyszłe


Wnioskodawca chce złożyć korektę zeznania podatkowego za 2011 r. wspólnie z małżonką, która uwzględni podatek dochodowy do zapłacenia z tytułu zysku na ww. E.


Najbardziej odpowiednią kwalifikacją ww. dochodu wydaje mu się jego kwalifikacja jako dochód z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym z uwagi na fakt iż:

  • F. ma charakter funduszu emerytalnego (tzn. podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gromadzenia środków pieniężnych i ich lokowania z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu po spełnieniu określonych przesłanek, np. osiągnięciu odpowiedniego wieku),
  • możliwość swobodnego dysponowania środkami wpłaconymi na rzecz F. jest ograniczona: środki ulokowane w F. mogą być wycofane w formie wypłaty, okresowej renty albo obu tych formach jednocześnie, z chwilą wystąpienia określonego zdarzenia (np. osiągnięcia określonego wieku) albo po upływie 10 lat od dnia uiszczenia pierwszej wpłaty,
  • istotą udziału w F. było gromadzenie środków pieniężnych jako zabezpieczenie (np. na wypadek niezdolności do pracy na skutek osiągnięcia określonego wieku),
  • Wpłaty na F. były systematyczne (co rok).

Za dochód z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym uznaje różnicę między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne.


Wydaje się również, że dochód ten nie powinien być łączony z dochodami z innych źródeł (np. dochodem ze stosunku pracy) i podlega opodatkowaniu według zryczałtowanej 19% stawki podatku.


Rozliczenie podatku wydaje się, że powinno wyglądać następująco:

Dochód – 4.049,63 EUR (36.505,45 EUR – 32.455,82 EUR)

Podatek – 769,42 EUR (19% * 4.049,63 EUR)


Kwota dochodu w EUR powinna być wymieniona na sumę w PLN po kursie średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego uzyskanie dochodu (28 grudnia 2011 r.). Za takim podejściem przemawia fakt, że dochód uzyskany został w kwocie EUR. Gdyby przeliczać na PLN już kwoty składek (koszt) i przychód (kwota odzyskana z E.) wówczas w wyniku ogromnych różnic kursowych na przestrzeni lat 2001-2006 dochód obliczony w PLN jest nierealnie wysoki nie są to rzeczywiste dochody Wnioskodawcy. Kwota dochodu w EUR nigdy nie była wymieniona na PLN. Ponadto, trudne jest ustalenie kiedy przychód rzeczywiście się pojawiał (narastał on na E. po każdej z wpłat w sposób ciągły, a dopiero jego wypłata nastąpiła 29.12.2011 r.

W tej sytuacji wydaje się, że należy zastosować jeden kurs do przeliczenia kwot w EUR.

Podatek powinien był być zapłacony do dnia 30 kwietnia 2012 r. W wyniku opóźnienia należy więc zapłacić należne odsetki. Wnioskodawca chce niezwłocznie dokonać takiej wpłaty.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy słuszne jest zastosowanie w ww. przypadku zryczałtowanej 19% stawki podatku?
  2. Czy odpowiednie jest zastosowanie ww. jednego kursu waluty z 28.12.2011 r. do przeliczenia kwoty dochodu w EUR na PLN, a tym samym do obliczenia podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Najbardziej odpowiednią kwalifikacją ww. dochodu wydaje mu się jego kwalifikacja jako dochód z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym z uwagi na fakt iż:

  • E. ma charakter funduszu emerytalnego (tzn. podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gromadzenia środków pieniężnych i ich lokowania z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu po spełnieniu określonych przesłanek, np. osiągnięciu odpowiedniego wieku),
  • możliwość swobodnego dysponowania środkami wpłaconymi na rzecz F. jest ograniczona: środki ulokowane w E. mogą być wycofane w formie wypłaty, okresowej renty albo obu tych formach jednocześnie, z chwilą wystąpienia określonego zdarzenia (np. osiągnięcia określonego wieku) albo po upływie 10 lat od dnia uiszczenia pierwszej wpłaty,
  • istotą udziału w E. było gromadzenie środk6w pieniężnych jako zabezpieczenie (np. na wypadek niezdolności do pracy na skutek osiągnięcia określonego wieku).
  • Wpłaty na F. były systematyczne (co rok).

Za dochód z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym uznaje się różnicę między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na Indywidualne konto emerytalne.


Wydaje się również, że dochód ten nie powinien być łączony z dochodami z innych źródeł (np. dochodem ze stosunku pracy) i podlega opodatkowaniu według zryczałtowanej 19% stawki podatku. Rozliczenie podatku wydaje się, że powinno wyglądać następująco:

Dochód – 4.049,63 EUR (36.505,45 EUR – 32.455,82 EUR)

Podatek – 769,42 EUR (19% * 4049,63 EUR)


Kwota dochodu w EUR powinna być wymieniona na sumę w PLN po kursie średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego uzyskanie dochodu (28 grudnia 2011 r.). Za takim podejściem przemawia fakt, że dochód uzyskany został w kwocie EUR. Gdyby przeliczać na PLN już kwoty składek (koszt) i przychód (kwota odzyskana z E.) wówczas w wyniku ogromnych różnic kursowych na przestrzeni lat 2001-2006 dochód obliczony w PLN jest nierealnie wysoki: nie są to rzeczywiste dochody Wnioskodawcy. Kwota dochodu w EUR nigdy nie była wymieniona na PLN.

Ponadto, trudne jest ustalenie, kiedy przychód rzeczywiście się pojawiał (narastał on na E. po każdej z wpłat w sposób ciągły, a dopiero jego wypłata nastąpiła 29.12.2011 r.

W tej sytuacji wydaje się, że należy zastosować jeden kurs do przeliczenia kwot w EUR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe odnośnie zastosowania zryczałtowanej 19% stawki podatku, natomiast za nieprawidłowe odnośnie zastosowania jednego kursu waluty do przeliczenia dochodu.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wycofał środki wpłacane na rzecz podmiotu w Hiszpanii w ramach dobrowolnego gromadzenia środków. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajda uregulowania zawarte w umowie między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Madrycie dnia 15.11.1979 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 17, poz. 127).

Analizując treść poszczególnych artykułów umowy polsko-hiszpańskiej, należy wskazać, iż umowa ta nie zawiera szczególnego artykułu, który regulowałby zasady opodatkowania przychodu w związku wycofaniem środki wpłacanych w ramach dobrowolnego gromadzenia środków.


Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie należy zastosować artykuł 22 regulujący opodatkowanie „innych dochodów”.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

Z powyższego wynika, iż dochód uzyskany w związku z wycofaniem środki wpłacanych w ramach dobrowolnego gromadzenia środków przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Dla opodatkowania przedmiotowych należności w Polsce, należy wziąć pod uwagę regulacje zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle art. 30a ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie.

W myśl ww. przepisu dochodem z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym jest różnica pomiędzy kwotą stanowiącą wartość zgromadzonych środków a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wycofał środki zgromadzone na jednym z dwóch kont E. w formie jednorazowej wypłaty (wypłaty dokonano w dniu 29 grudnia 2011 r. przelewem na rachunek bankowy w Hiszpanii).

Na Wnioskodawcy ciąży obowiązek obliczenia i odprowadzenia należnego zryczałtowanego podatku dochodowego.

Kwota środków pieniężnych wpłaconych, jak i kwota faktycznie otrzymana przez Wnioskodawcę jest w walucie obcej – w euro. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do przeliczenia uzyskanego w walutach obcych przychodu oraz poniesionych w walutach obcych kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 11a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Bank z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Natomiast koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Bank z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Zatem w przypadku ustalania dochodu z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym, w przypadku których wszelkie wpłaty i wypłaty dokonywane są w walutach obcych, Wnioskodawca powinien przeliczyć wartość wypłacanych świadczeń wyrażoną w walucie obcej na złote polskie według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (stawiania kwot do wypłaty), a następnie tak uzyskaną kwotę pomniejszyć o wartość wpłaconych składek przeliczonych według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (wpłacenia składki). Tak ustalony dochód będzie stanowił podstawę obliczenia zryczałtowanego podatku stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, który stanowi, dochód z tytułu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym i jest on opodatkowany zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym (art. 30a ust. 1 pkt 10 ww. ustawy),

Reasumując, należy stwierdzić, iż dochód Wnioskodawcy z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. Ustalając dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku których wszelkie wpłaty i wypłaty dokonywane są w walutach obcych Wnioskodawca powinien przeliczyć wartość wypłacanych świadczeń wyrażoną w walucie obcej na złote polskie według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (stawiania kwot do wypłaty), a następnie tak uzyskaną kwotę pomniejszyć o wartość wpłaconych składek według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (wpłacenia składki).


Nadmienić należy, iż w odniesieniu do przedstawionych kwot podanych we wniosku, organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. organu. Dokonując wykładni przepisów prawa, organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. Natomiast tutejszy Organ działając w imieniu Ministra Finansów interpretuje przepisy prawa podatkowego, tj. dokonuje oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym tut. organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj