Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-162/12/MZ
z 7 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-162/12/MZ
Data
2012.08.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
samochód
sprzedaż rzeczy
umowa sprzedaży


Istota interpretacji
Czy przy zakupie samochodu przez podatnika podatku od towarów i usług od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na podstawie umowy kupna – sprzedaży podatnik jest zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 993 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 08 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych kupna samochodów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych kupna samochodów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wniosek uzupełniono w dniu 13 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami oraz komisu. Działalność jest prowadzona na zasadach ogólnych (książka przychodów i rozchodów), opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Samochody do sprzedaży Wnioskodawca nabywa zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (na podstawie umowy cywilnej kupna-sprzedaży), jak i od firm zajmujących się handlem oraz innych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (faktury VAT-marża lub faktury VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako podatnik podatku od towarów i usług, nabywając samochody do dalszej odsprzedaży od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (na podstawie umowy cywilnej kupna-sprzedaży), Wnioskodawca ma obowiązek opłacania podatku od czynności cywilnoprawnych...

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi „czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a. opodatkowana podatkiem od towarów i usług”.

Wnioskodawca uważa zatem - zgodnie z literalnym brzmieniem przytoczonego przepisu podatkowego - że będąc podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług, jest zwolniony, na podstawie zacytowanego powyżej art. 2 pkt 4 ustawy, od opłaty skarbowej przy zakupie samochodów służących dalszej odsprzedaży, nabytych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (na podstawie umowy cywilnej kupna-sprzedaży).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest – zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną w części E.2 i E.3 złożonego wniosku – ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opłaty skarbowej, którą Wnioskodawca mylnie przywołuje w zajętym stanowisku. Jednocześnie wyjaśnia się, że podatek od czynności cywilnoprawnych od dnia 01 stycznia 2001 r. zastąpił pobieraną wcześniej opłatę skarbową od umów (czynności cywilnoprawnych) i jest regulowany przepisami ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.).

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,
  2. innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż samochodów podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami oraz komisu. Wnioskodawca kupuje samochody od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych kupna-sprzedaży a także kupuje samochody od firm zajmujących się handlem oraz innych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (dokumentując zakup fakturami VAT-marża lub fakturami VAT). Samochody są kupowane przez Wnioskodawcę w celu dalszej odsprzedaży.

Z treści wniosku wynika zatem, że Wnioskodawca nabywa samochody od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umów cywilnoprawnych kupna – sprzedaży. Z treści wniosku nie wynika, iżby w związku z nabyciem samochodu od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawiany był jakikolwiek inny dowód dokumentujący czynność, niż umowa cywilnoprawna, gdyż Wnioskodawca wskazał, iż zakup samochodów na podstawie faktur VAT-marża lub faktur VAT odnosi się do nabycia od firm zajmujących się handlem oraz innych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą.

Wobec tego należy podkreślić, że co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umowy sprzedaży (kupna-sprzedaży) jest sprzedający. To oznacza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym, tj. w przypadku sprzedaży towaru, tylko wówczas można będzie zastosować wyłączenie z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdy osoba fizyczna zbywająca (sprzedająca) samochody będzie z tego tytułu podlegała regułom określonym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Dodatkowo należy stwierdzić, że w świetle opisanego stanu faktycznego żadna ze stron zawartej umowy kupna - sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawca nabywa samochody od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie staje się podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu zawarcia tej umowy. Dopiero odrębna i odrębnie traktowana w kwestii opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowa kupna-sprzedaży, na mocy której Wnioskodawca sprzeda nabyte przez siebie samochody, może zostać objęta regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że umowy kupna-sprzedaży, na podstawie których Wnioskodawca nabywa samochody od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących z tytułu tej transakcji podatnikami podatku od towarów i usług podlegają generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki wynoszącej 2% wartości rynkowej nabywanego samochodu. Z wyłączenia opodatkowania tym podatkiem będą korzystać tylko te umowy, z tytułu których zbywający, tj. osoby, od których Wnioskodawca nabywa przedmiotowe samochody, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub będą z niego zwolnieni na mocy wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek zapłaty podatku ciąży na Wnioskodawcy - kupującym. Kierując się postanowieniami zawartymi w art. 10 ust. 1 tej ustawy, podatek należy zapłacić bez wezwania w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (chwila dokonania czynności cywilnoprawnej). Wraz z zapłatą podatku należy złożyć deklarację PCC-3.

Jednocześnie należy nadmienić, iż umowy kupna - sprzedaży, na mocy których Wnioskodawca sprzeda samochody nie spowodują u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż obowiązek ten - w przypadku ewentualnego nie objęcia tych transakcji podatkiem od towarów i usług i niemożności zastosowania wyłączenia określonego w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - ciąży wyłącznie na stronie kupującej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj