Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chełmie
PD/406-6/07
z 26 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/406-6/07
Data
2007.03.26



Autor
Urząd Skarbowy w Chełmie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nauczyciel akademicki
prawa autorskie


Pytanie podatnika
Czy nauczycielowi akademickiemu przysługuje 50% norma kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich?


Postanowienie

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.02.2007 roku w sprawie wydania pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodu z tytułu praw autorskich, Naczelnik Urzędu Skarbowego postanawia uznać przedstawione stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 05.02.2007r. uzupełnionym w dniu 20.02.2007r. Podatnik zwrócił się do tutejszego Organu podatkowego z wnioskiem o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 29.09.2006r. Podatnik zawarł z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową umowę o pracę na stanowisku asystenta. W umowie o pracę został zawarty zapis o treści „Na mocy Uchwały Senatu PWSZ określa się procent zakresu prac wykonywanych przez nauczycieli akademickich w ramach stosunku pracy, które mogą stanowić przedmiot prawa autorskiego. Dla asystenta wynosi on 70%.”

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn.zm./ koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit.b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.Warunkiem stosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych /j.t. Dz.U. z 2006r. Nr 90, poz.631/.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 powołanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia/utwór/.

W celu wyodrębnienia prac lub czynności stanowiących przedmiot prawa autorskiego pracodawca winien prowadzić stosowną imienną, dla każdego pracownika ewidencję faktycznie wykonanych prac lub czynności oraz ustalać wysokość wypłacanych z tego tytułu wynagrodzeń.
Zakres wykonywanych obowiązków wynikający z umowy o pracę uszczegółowiony zakresem czynności pracownika/ w powiązaniu z taką ewidencją oraz określeniem wymiaru prac i czynności o charakterze autorskim stanowi podstawę do wydzielenia tej części wynagrodzenia, w stosunku do której możliwe jest zastosowanie 50% normy kosztów uzyskania przychodów. Powyższe potwierdza stanowisko Ministerstwa Kultury zajęte w piśmie z dnia 13 sierpnia 2002r. znak DP/WPA.024/318 /LEX 3029/, a mianowicie:” (...) zakres zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzeń wypłacanych poszczególnym pracownikom, uzależniony powinien być od zakresu wykonywanych przez nich prac o twórczym charakterze, co z kolei wynikać powinno z umowy o pracę oraz szczegółowo określonych obowiązków służbowych każdego pracownika. Zakres ten powinien znaleźć udokumentowanie w prowadzonej przez pracodawcę ewidencji prac twórczych, wykonywanych przez poszczególnych pracowników, która to ewidencja służyć może ewentualnej weryfikacji wcześniej dokonanych ustaleń w powyższym przedmiocie, a co za tym idzie korekcie rozliczeń kosztów uzyskania przychodów za kolejne okresy rozliczeniowe”. Zastosowanie 50% stawki kosztów uzyskania przychodów powinno dotyczyć wyłącznie tych okresów zatrudnienia, w których praca o charakterze twórczym jest przez poszczególnych pracowników rzeczywiście wykonywana. Ustalenia pracodawcy co do udziału procentowego wynagrodzenia z tytułu korzystania z praw autorskich w stosunku do kwoty brutto wynagrodzenia zasadniczego /np.do 70% jak w przedstawionym stanie faktycznym/ powinny podlegać stałej ocenie i weryfikacji, gdyż nie jest możliwe zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów np. do wynagrodzeń wypłacanych za okres urlopu wypoczynkowego czy za okres choroby pracownika /zwolnienie lekarskie/.

Organ podatkowy podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż 50% koszty uzyskania przychodów mogą być zastosowane do tej części wynagrodzeń nauczyciela akademickiego, która została zakwalifikowana jako wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich, o ile konkretne prace lub czynności znajdują odzwierciedlenie w stosownej ewidencji prac twórczych prowadzonej przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową.

Zatem o zastosowaniu 50% normy kosztów uzyskania przychodu, stosownie do treści art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu za wykonanie prac związanych z prawami autorskimi, pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu z tego tytułu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wymienione przepisy Naczelnik Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj