Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP/443-63/05
z 10 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-63/05
Data
2005.10.10
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
podatek naliczony
prawo do odliczenia
warunki odliczenia
Pytanie podatnika
Czy można odliczyć podatek naliczony VAT na podstawie otrzymywanych sprawozdań?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (teks jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 20.07.2005 r. uzupełnionego następnie pismami z dnia 5.08.2005 r. i 14.09.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojejwłaściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz(prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika,płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu isposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nietoczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przedsądem administracyjnym. Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu 20.07.2005 r. uzupełnionym następnie pismami z dnia 5.08.2005 r. i 14.09.2005 r. zwróciła się Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT na podstawie otrzymywanych sprawozdań od zrzeszenia właścicieli nieruchomości, które na podstawie ustaleń tut. Organu jest Zarządcą Nieruchomości. Jak wynika z treści wniesionego pisma, otrzymuje Pani od ww. jednostki opisowe sprawozdania zawierające kwoty za wykonane usługi, które są jednocześnie podstawą do egzekwowania należności przez zrzeszenie. W oparciu o dokonaną analizę stanu prawnego w przedmiotowym zakresie tut. Organ zauważa: Ponadto w § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798) wymienione zostały inne dokumenty uznawane za fakturę VAT, stanowiące podstawę odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, iż dokumentem uprawniającym do skutecznego obniżenia podatkunależnego od towarów i usług o podatek naliczony, jest wyłącznie faktura VAT lubdokumenty wymienione w § 20 wyżej cytowanego rozporządzenia.Zgodnie z przepisem § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. wsprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr97, poz. 970 ze zm.) w przypadku faktur lub faktur korygujących nie stanowiąpodstawy do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego, zwrotu różnicy podatkulub zwrotu podatku naliczonego dokumenty inne niż oryginały tych faktur lub fakturkorygujących albo ich duplikaty. Jednocześnie tut. Organ nadmienia, że zgodnie z art. 106 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy opodatku od towarów i usług, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawićfakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży,cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotęnależności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 orazart. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Odnosząc się także do prawidłowości wzajemnych rozliczeń pomiędzy zarządcą, awspółwłaścicielami wskazać w pierwszej kolejności należy , iż stroną umowy o dostawęwody i odprowadzanie ścieków mogą być wszyscy właściciele nieruchomości, wspólnotamieszkaniowa lub zarządca, który może ją zawrzeć we własnym imieniu i na własnyrachunek. Powyższe twierdzenie znajduje umocowanie w zależności od stanu faktycznegow ustawie z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. Z 2000 r. Nr80, poz. 903 ze zm.), ustawie z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami(tekst jednolity Dz.U. Z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) oraz w ustawie z dnia23.04.1964 r. - kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm. - art. 199-208). Jeżeli więc wybrano wariant, że zarządca zawiera umowę z przedsiębiorstwemwodociągowo-kanalizacyjnym to opłaty za ww. media stanowią dla współwłaścicieli(wspólnoty) koszty zakupu tych usług, dostarczanych do budynku, w którym znajdują sięlokale mieszkalne i użytkowe, zamieszkane lub użytkowane przez osoby nie będąceodbiorcami. Z powyższego wynika, iż zasady rozliczeń mediów wynikają z regulacji innych ustaw niżustawy podatkowe, tj. z ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr54, poz. 535 ze zm.). Powyższa interpretacja: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.