Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-152/12-5/AWa
z 18 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-152/12-5/AWa
Data
2012.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
finansowanie
kształcenie
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
1. Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usługi organizacji szkoleń na rzecz członków X może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., czy też podlega opodatkowaniu tymże podatkiem w wysokości 23%?
2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturach dokumentujących nabycie towarów usług w związku z planowaną realizacją projektu (...)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach programu. Konkurs ogłoszony przez x dotyczy dwóch faz rozwoju powiązań:

  1. wczesna faza (opracowanie strategii przygotowania wspólnego produktu lub usługi),
  2. faza rozwoju (przygotowanie i produkcja wspólnego produktu lub świadczenie wspólnej usługi).

Na chwilę obecną Spółka składa wniosek na wczesną fazę rozwoju. Projekt będzie nosił tytuł (…). Całkowita wartość wydatków to 1.358.090,64 zł, z czego kwota wydatków kwalifikowanych do dofinansowania ze środków publicznych wynosi 1.143.019,40 zł, natomiast kwota dofinansowania wynosi 857.113,58 zł i stanowi 74,99% całkowitej wartości.

W ramach dofinansowania Wnioskodawca planuje sfinansować opracowanie projektu architektonicznego dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego - budowy budynku x, w którym w przyszłości będzie można np. postawić maszyny niezbędne do produkcji wspólnego produktu. Tak więc składany projekt pt. (…) będzie powiązany z drugim etapem projektu inwestycyjnego, który zakłada udostępnianie infrastruktury za opłatą. Zakres i zasady odpłatności za korzystanie ze wspólnej infrastruktury, usług, materiałów, wartości, środków i wyposażenia itd. zostaną ustalone w chwili ich udostępnienia na równych prawach i zasadach, zgodnie z zasadami prawnymi właściwymi dla danego projektu, przy czym odpłatność ta zostanie ustalona na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych i nie będzie przekraczała kosztów ponoszonych przez Zainteresowanego z tytułu utrzymania lub udostępniania inwestycji.

Ww. projekt zakłada również organizację przez Spółkę odpłatnych szkoleń dla członków X o następującej tematyce:

  • zarządzanie projektami i grupą projektów,
  • obniżanie kosztów,
  • nowe technologie,
  • ochrona środowiska.

Na pokrycie kosztów, jakie zostaną poniesione, Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie w ramach ww. projektu w wysokości 74,99%. Należy nadmienić, że na pokrycie kosztów organizacji szkoleń dofinansowanie wyniesie 70%, natomiast na opracowanie projektu architektonicznego 80%.

W piśmie z dnia 7 maja 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, wskazano następujące informacje:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Zainteresowany nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
  3. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).
  4. Efektem prowadzonych przez Zainteresowanego szkoleń nie jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przedmiotowe usługi nie obejmują nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także nie mają na celu uzyskania lub uaktualniania wiedzy do celów zawodowych.
  5. Towary i usługi nabyte w związku z planowaną realizacją projektu pn. X w celu opracowania wspólnego produktu lub usługi” będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt (…) zakłada organizację przez Wnioskodawcę częściowo odpłatnych szkoleń dla członków X, które to szkolenia opodatkowane będą - zdaniem Zainteresowanego - stawką 23%.

W ramach tego projektu planowane jest również sfinansowanie przygotowania planu architektonicznego dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego - budowy budynku x, którego infrastruktura będzie udostępniana za opłatą (najem - stawka 23%). Zakres i zasady odpłatności za korzystanie w przyszłości ze wspólnej infrastruktury, usług, materiałów, wartości, środków i wyposażenia itd. zostaną ustalone w chwili ich udostępnienia na równych prawach i zasadach, zgodnie z zasadami prawnymi właściwymi dla danego projektu, przy czym odpłatność ta zostanie ustalona na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych i nie będzie przekraczała kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu utrzymania lub udostępniania inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego ujętego na fakturach dokumentujących nabycie towarów usług w związku z planowaną realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego ujętego na fakturach dokumentujących zakup towarów lub usług związanych z projektem X w celu opracowania wspólnego produktu lub usługi”. Skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego możliwe jest po spełnieniu określonych warunków:

  1. prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT (prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT - art. 15 ust. 1 ustawy). Przepisy ustawy zawierają regulację, zgodnie z którą z prawa do odliczenia skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wprost stanowi bowiem, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z przepisami ustawy (z pewnymi wyjątkami nieistotnymi dla sprawy),
  2. istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w przypadku, gdy dokonywane zakupy służą czynnościom opodatkowanym podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jeśli nabywane towary lub usługi związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, wówczas prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, tym samym spełnia pierwszy z dwóch warunków uprawniających go do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Drugim warunkiem, jaki musi zostać spełniony przez Spółkę, żeby ta mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Projekt (…) zakłada organizację przez Wnioskodawcę częściowo odpłatnych szkoleń dla członkówX, które to szkolenia opodatkowane będą - zdaniem Wnioskodawcy - stawką 23%.

W ramach tego projektu planowane jest również sfinansowanie przygotowania planu architektonicznego dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego - budowy budynku x, którego infrastruktura będzie udostępniana za opłatą (najem - stawka 23%). Zakres i zasady odpłatności za korzystanie w przyszłości ze wspólnej infrastruktury, usług, materiałów, wartości, środków i wyposażenia itd. zostaną ustalone w chwili ich udostępnienia na równych prawach i zasadach, zgodnie z zasadami prawnymi właściwymi dla danego projektu, przy czym odpłatność ta zostanie ustalona na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych i nie będzie przekraczała kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu utrzymania lub udostępniania inwestycji.

Reasumując, Zainteresowanemu będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku wydatków, oczywiście za wyjątkiem towarów i usług wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach programu. Konkurs ogłoszony przez Y dotyczy dwóch faz rozwoju powiązań: wczesna faza (opracowanie strategii przygotowania wspólnego produktu lub usługi) oraz faza rozwoju (przygotowanie i produkcja wspólnego produktu lub świadczenie wspólnej usługi). Na chwilę obecną Spółka składa wniosek na wczesną fazę rozwoju. Projekt będzie nosił tytuł (...). W ramach dofinansowania Wnioskodawca planuje sfinansować opracowanie projektu architektonicznego dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego - budowy budynku x, w którym w przyszłości będzie można np. postawić maszyny niezbędne do produkcji wspólnego produktu. Tak więc składany projekt pt. (…) będzie powiązany z drugim etapem projektu inwestycyjnego, który zakłada udostępnianie infrastruktury za opłatą. Zakres i zasady odpłatności za korzystanie ze wspólnej infrastruktury, usług, materiałów, wartości, środków i wyposażenia itd. zostaną ustalone w chwili ich udostępnienia na równych prawach i zasadach, zgodnie z zasadami prawnymi właściwymi dla danego projektu, przy czym odpłatność ta zostanie ustalona na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych i nie będzie przekraczała kosztów ponoszonych przez Zainteresowanego z tytułu utrzymania lub udostępniania inwestycji. Ww. projekt zakłada również organizację przez Wnioskodawcę odpłatnych szkoleń dla członków X o następującej tematyce: zarządzanie projektami i grupą projektów, obniżanie kosztów, nowe technologie oraz ochrona środowiska. Na pokrycie kosztów, jakie zostaną poniesione Spółka otrzyma dofinansowanie w ramach ww. projektu w wysokości 74,99%. Należy nadmienić, że na pokrycie kosztów organizacji szkoleń dofinansowanie wyniesie 70%, natomiast na opracowanie projektu architektonicznego 80%. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z planowaną realizacją projektu pn. (…) będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu (…) w zakresie w jakim ww. towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Natomiast, kwestia dotycząca zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2012 r. nr ILPP1/443-152/12-4/AWa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj