Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PP/443-50/06/HM
z 23 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-50/06/HM
Data
2007.03.23
Autor
Urząd Skarbowy w Nysie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
eksport towarów
stawki podatku
Pytanie podatnika
Czy ma zastosowanie stawka 0 % w eksporcie towarów?
P O S T A N O W I E N I E Uznaje stanowisko Strony za nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Na podstawie art. 14 a § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe , kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym . Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie . Stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Stanowisko podatnika. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje.
Zgodnie z art.19 ust. 6 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r. w eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwila potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towaru poza terytorium wspólnoty . Ponadto przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi , iż w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0 % . Stawkę podatku 0 % stosuje się pod warunkiem ,że podatnik przed złożeniem deklaracji za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium wspólnoty – art. 41 ust. 6 w/w ustawy .Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług jeżeli warunek , o którym mowa w ust. 6 nie został spełniony , podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji , o której mowa w art. 109 ust. 3 za dany okres rozliczeniowy , lecz w okresie następnym , stosując stawkę 0 % , pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres . W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju . Na podstawie art. 41 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej , w której wykazał dostawę towarów . Należy zauważyć , że przepisy ustawy o VAT nie definiują dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium wspólnoty , ani nie precyzują formy w jakiej właściwy urząd celny dokonuje potwierdzenia wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium wspólnoty . W tym zakresie należy więc posiłkować się przepisami celnymi , które regulują te zagadnienia . Dokumentem , na którym następuje potwierdzenie eksportu towarów , stosowanym w przypadku przepływu towarów pomiędzy Wspólnotą Europejską , a państwami trzecimi / tj. Państwami spoza Unii Europejskiej / jest Jednolity Dokument Administracyjny SAD – na podstawie art 205 ust. 1 Rozporządzenia Komisji /EWG / nr. 2454/93 z dnia 02.07.1993 r. Zgodnie z art. 793 ust. 3 w/w rozporządzenia urząd celny wyjścia upewnia się czy przedstawione towary są towarami zgłoszonymi oraz nadzoruje ich wywóz . Fakt fizycznego wywozu towarów właściwy urząd celny potwierdza na odwrotnej stronie egzemplarza SAD 3 . W związku z powyższym należy stwierdzić , iż skoro wspólnotowe przepisy szczegółowo określają tryb wydawania przez urzędy celne potwierdzeń wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty , to za dokument o którym mowa w art.. 41 ust. 6 ustawy o VAT , uprawniający do zastosowania stawki 0 % / właściwej dla eksportu towarów / można uznać tylko taki dokument , który został wystawiony i potwierdzony zgodnie ze wskazanymi w tych przepisach zasadami , a nie każdy dokument , z którego w jakiś sposób wynika , iż towary opuściły wspólnotę i dotarły do kontrahenta . W konsekwencji posiadane przez podatnika dokumenty wymienione we wniosku nie uprawniają / i nie uprawniały / do zastosowania stawki 0 % właściwej dla eksportu towarów , w związku z czym nie jest możliwe zastosowanie stawki 0 % , o której mowa w art. 41 ust. 4 , 6 i 9 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług . Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Strony przedstawione w piśmie należy uznać za nieprawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego . Jednocześnie tut organ podatkowy informuje , że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług . Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika . Zgodnie z art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja , o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5 . Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14 a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia . |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.