Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-704/12-7/JS
z 21 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-704/12-7/JS
Data
2012.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi kulturalne


Istota interpretacji
W zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług w ramach realizacji programu promocyjnego oraz prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z tym zadaniem



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.) oraz z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług w ramach realizacji programu promocyjnego oraz prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z tym zadaniem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług w ramach realizacji programu promocyjnego oraz prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z tym zadaniem.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.) oraz z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, brakującą opłatę oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, która oprócz otrzymanej dotacji wypracowuje również własne środki na działalność statutową. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze sprzedaży Zainteresowanego są czynności zarówno zwolnione, jak i opodatkowane. Podatek VAT naliczony, a związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i zwolnionymi, odlicza od podatku VAT należnego stosując wskaźnik struktury zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a podatek VAT naliczony związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi odlicza w 100%. Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną we własnych obiektach, jak również na placu przed budynkiem teatru, którego jest użytkownikiem na czas nieokreślony na podstawie notarialnej umowy o ustanowienie użytkowania rep. z dnia 17.11.2000 roku, oraz w innych miejscach organizując imprezy plenerowe. Terenem działania Wnioskodawcy jest głównie Miasto. Zainteresowany świadczy usługi opodatkowane między innymi w zakresie wynajmu sprzętu, pomieszczeń, stoisk, usługi promocji i reklamy, sprzedaży książek, sprzedaży biletów wstępu na spektakle i inne imprezy kulturalne, nagrań w studio nagrań, oraz zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a ww. ustawy, związane głównie z prowadzeniem zajęć muzycznych i teatralnych, otrzymuje dotację od organizatora jakim jest Gmina Miasto na zadania bieżące.

W 2012 roku Wnioskodawca wygrał postępowanie w ramach przeprowadzonego przez gminę konkursu ofert na opracowanie i realizację programu promocyjnego pn. ,,…” w ramach realizowanego prze gminę projektu „…”, określonego dla celów zamówień publicznych poprzez słownik CPV: 92300000-4 – usługi rozrywkowe, 92200000-3 – usługi radiowe i telewizyjne, 92100000-2 – usługi kinematograficzne oraz wideo. W postępowaniu brało udział jeszcze kilka innych podmiotów, dla których Wnioskodawca stanowił konkurencję.

Okres realizacji tego zadania obejmuje okres od czerwca 2012 r. do czerwca 2013 r. Na podstawie podpisanej umowy z Gminą Miastem w ramach tego projektu zaplanowano: realizację wystaw i wernisaży oraz imprez plenerowych takich jak koncerty, przedstawienia teatralne, pokazy z nauką tańca, wyświetlanie filmów, organizację konkursu dla zespołów muzycznych, organizację pchliego targu, organizację wioski na Wzgórzu, nagranie i wydanie płyty wraz z koncertem promocyjnym, opracowanie edukacyjnej gry komputerowej, nagranie i wyświetlanie filmów …, wydanie książek ….

Na Gminę Miasto zostaną przeniesione prawa autorskie. Wszystkie te działania będą miały na celu promocję kulturalną starówki, która jest rewitalizowana w ramach projektu: „…”. Wnioskodawca zrealizuje to zadanie w znacznym stopniu korzystając z podwykonawców, od których otrzyma faktury VAT bądź rachunki. Zainteresowany ma obowiązek popularyzacji wymienionych powyżej działań poprzez prasę, radio, telewizję i internet oraz wykonanie ich dokumentacji poprzez fotografię czy reportaże telewizyjne i radiowe. Wnioskodawca nie będzie pobierać żadnych opłat za wstęp na imprezy, sprzedaż książek, płyt czy wyświetlanie filmów. W czasie trwania tego projektu Wnioskodawca będzie realizować przychód jedynie na podstawie faktur cząstkowych, wystawionych na Gminę Miasto, za opracowanie i realizację programu promocyjnego pn.: „…” z podaniem jakiej części projektu dotyczy.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie faktury VAT w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane są na Gminę Miasto, przez którą został wyłoniony w ramach konkursu ofert. W treści faktur jest: „Opracowanie i realizacja programu promocyjnego pn.: „…” z podaniem jakiej części projektu dotyczy.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Miasta w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W ramach przedmiotowego projektu promując … Wnioskodawca realizuje następujące czynności:

  1. Nagranie i wyświetlenie filmów – filmy związane są z zabytkowymi budynkami i historycznymi miejscami, mają na celu kulturalną promocję miasta:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. l ust. l ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
    2. Wnioskodawca osiąga sukcesywnie zyski z wyświetlania filmów. Zyski nie są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ są również przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Brak sprzedaży biletów, na filmy jest wstęp wolny, a koszty nagrania i wyświetlenia filmów pokrywane są z przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 59.11.12.0,
    6. czynności te dotyczą usług promocyjnych – promujących dziedzictwo kulturowe, efektem tych czynności nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji.
  1. Nagranie i wydanie płyty z koncertem promocyjnym:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. l ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
    2. Zainteresowany nie osiąga systematycznie zysków z nagrywania i wydawania płyt, a osiągnięte zyski nie są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ są również przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Brak sprzedaży biletów, na koncert promocyjny jest wstęp wolny, a koszty nagrania i wydania płyt oraz organizacji koncertu promocyjnego w całości pokrywany jest z jedynego przychodu uzyskanego z wykonywania tych czynności od Gminy Miasto w ramach tego projektu, Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży tych płyt.
    5. PKWiU z 2008 r. – 59.20.33.0.
  1. Opracowanie i wydanie komputerowej gry edukacyjnej – bazującej na historii:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w zakresie upowszechniania dziedzictwa kulturowego,
    2. jest to działalność dla Zainteresowanego sporadyczna, a osiągnięte z niej zyski nie będą przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ będą przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Koszty opracowania i wydania gry komputerowej pokrywane są z jedynego przychodu uzyskanego z wykonywania tych czynności od Gminy Miasto w ramach tego projektu, Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży tych gier.
    5. PKWiU z 2008 r. – 62.01.21.0.
  1. Organizacja powierzchni wystawienniczych w ramach „…”:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, polegają na organizacji targów rękodziełem artystycznym, starociami i innymi towarami,
    2. cyklicznie, a więc systematycznie, organizowane są podobne targi, a osiągnięte z nich zyski są przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków a nie w całości na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług – upowszechnianie i ochrona kultury,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Koszty organizacji targów pokrywane są z jedynego przychodu uzyskanego z wykonywania tych czynności od Gminy Miasto w ramach tego projektu, Wnioskodawca nie prowadzi odpłatnego wynajmu powierzchni wystawienniczych uczestnikom targów,
    5. PKWiU z 2008 r. – 82.30.12.0.
  1. Wydanie książek – związanych z …:
    1. Czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. l ust. l ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
    2. Wnioskodawca osiąga sukcesywnie zyski z książek. Zyski nie są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ są również przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Zainteresowany nie prowadzi sprzedaży tych książek, a koszty ich wydania pokrywa z przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 58.11.19.0,
    6. są to jedynie książki drukowane, oznaczone symbolem ISBN. Nie są wydawane w alfabecie Braille’a, ani na dyskach, taśmach i innych nośnikach. Nie są wytworzone z materiałów własnych Wnioskodawcy i nie są wytworzone z materiałów powierzonych przez Gminę Miasto.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, że w ramach wydania książek: ,,…” oraz „…” jest inicjatorem powstania książek i organizatorem całego procesu do chwili ich wydania. Książki mają na celu promocję starówki, do czego zobowiązał Wnioskodawcę projekt pod nazwą: „…”. Wnioskodawca zlecił napisanie książek oraz ich wydruk, wobec czego nie dokonał żadnych czynności poligraficznych, opraw itp.

  1. Organizacja wystaw – związanych z kulturalnym dziedzictwem:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. l ust. l ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
    2. sukcesywnie organizowane są wystawy prac artystycznych w holu budynku teatru mając na celu upowszechnianie kultury, ale nie realizowane są z tego tytułu przychody. Na wystawy jest wstęp wolny i mogą je również oglądać uczestnicy innych wydarzeń artystycznych organizowanych w teatrze. W tym jednak przypadku Wnioskodawca osiąga zysk z tej czynności. Zysk nie będzie przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ będzie również przeznaczany na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Zainteresowany nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu na te wystawy, a koszty ich organizorganizacji pokrywane są z jedynych przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 90.04.10.0.
  1. Organizacja imprez plenerowych „…” (pokazy z nauką tańca) – realizowanych na rynku starego miasta:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
    2. Wnioskodawca organizuje systematycznie zajęcia taneczne i realizuje zyski. Zyski nie są przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ są również przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywane tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Na te imprezy jest wstęp wolny a koszty ich organizacji Wnioskodawca pokrywa z przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez Zainteresowanego faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 85.52.19.0.
  1. Organizacja koncertu orkiestry symfonicznej – na rynku starego miasta:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
    2. Wnioskodawca systematycznie organizuje koncerty i realizuje zyski z tego tytułu. Zyski nie są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ są również przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu na ten koncert – jest wstęp wolny, a koszty jego organizacji Zainteresowany pokrywa z przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 90.02.12.0.
  1. Organizacja prezentacji teatrów na rynku starego miasta:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
    2. Wnioskodawca systematycznie organizuje spektakle teatralne i realizuje zyski z tego tytułu. Zyski nie są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ są również przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Zainteresowany nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu, na te prezentacje – jest wstęp wolny, a koszty jego organizacji pokrywane są z przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez Zainteresowanego faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 90.02.19.3
  1. Organizacja konkursu dla zespołów muzycznych:
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
    2. Wnioskodawca systematycznie organizuje konkursy dla artystów nie realizując zysków z tego tytułu. W tym jednak przypadku zrealizowany zysk nie będzie przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług ponieważ będzie również przeznaczony na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu na tę imprezę, a koszt jej organizacji pokrywany jest z przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez wnioskodawcę faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 90.04.10.0
  1. Organizacja Wioski (koncerty, pokazy dawnych sztuk walki):
    1. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. l ust. l ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
    2. Zainteresowany nie realizuje systematycznie zysków z tych czynności. W tym jednak przypadku zrealizowany zysk nie będzie przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ będzie również przeznaczony na pokrycie bieżących wydatków,
    3. głównym celem jest tu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,
    4. czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Zainteresowany nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu na tę imprezę, wstęp jest wolny, a koszt jej organizacji pokrywany jest z przychodów uzyskanych od Gminy Miasto w ramach tego projektu na podstawie wystawionej przez Zainteresowanego faktury,
    5. PKWiU z 2008 r. – 91.03.10.0.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien wykazywać na fakturach sprzedaży, wystawionych na Gminę Miasto, podatek VAT dla realizacji opisanego we wniosku programu promocyjnego w stawce podstawowej, tj. 23%, zachowując prawo do odliczenia w 100% podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z tym zadaniem czy jako instytucja kultury, która wypracowane dochody przeznacza na cele statutowe powinna jednak stosować różne stawki w zależności od tego jakiej części projektu dotyczy faktura, tj.

  1. nagranie i wyświetlenie filmów – 23% VAT,
  2. nagranie i wydanie płyty z koncertem promocyjnym – 23% VAT,
  3. opracowanie i wydanie komputerowej gry edukacyjnej – 23% VAT,
  4. organizacja powierzchni wystawienniczych w ramach „…” – 23% VAT,
  5. wydanie książek – 5% VAT,
  6. organizacja wystaw – zwolnione z VAT,
  7. organizacja imprez plenerowych „…” (pokazy z nauką tańca) – zwolnione z VAT,
  8. organizacja koncertu orkiestry symfonicznej – zwolnione z VAT,
  9. organizacja prezentacji teatrów na rynku – zwolnione z VAT,
  10. organizacja konkursu dla zespołów muzycznych – zwolnione z VAT,
  11. organizacja Wioski (koncerty, pokazy dawnych sztuk walki) – zwolnione z VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), wystawiając faktury powinien zastosować podstawową stawkę podatku, tj. 23% zachowując prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu w 100%. Wnioskodawca zakłada uzyskanie dodatkowego dochodu i uważa, że wygrywając ten konkurs i realizując ten projekt, pomimo że jest samorządową instytucją kultury, stanowi konkurencję dla podatników, którzy nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 17 pkt 2 ww. ustawy, który mówi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, nie ma kontroli podatkowej, ani też nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W oparciu o art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru i usługi z danego grupowania.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji ww. towaru według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, zwolnieniu od podatku podlegają usługi kulturalne świadczone przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  1. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  2. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  3. działalności agencji informacyjnych;
  4. usług wydawniczych;
  5. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  6. usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Nie spełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Należy wskazać, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższe akty prawne nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jako element usługi złożonej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem podsumowując powyższe, świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru, ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, która oprócz otrzymanej dotacji wypracowuje również własne środki na działalność statutową. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność kulturalną we własnych obiektach, jak również na placu przed budynkiem teatru, którego jest użytkownikiem oraz w innych miejscach organizując imprezy plenerowe. Terenem działania Wnioskodawcy jest głównie Miasto.

W 2012 roku Wnioskodawca wygrał postępowanie w ramach przeprowadzonego przez gminę konkursu ofert na opracowanie i realizację programu promocyjnego pn. „…” w ramach realizowanego prze gminę projektu „…”. Okres realizacji tego zadania obejmuje okres od czerwca 2012 r. do czerwca 2013 r.

Na Gminę Miasto zostaną przeniesione prawa autorskie. Wszystkie te działania będą miały na celu promocję kulturalną starówki, która jest rewitalizowana w ramach przedmiotowego projektu. Wnioskodawca zrealizuje to zadanie w znacznym stopniu korzystając z podwykonawców, od których otrzyma faktury VAT bądź rachunki. Wnioskodawca nie będzie pobierać żadnych opłat za wstęp na imprezy, sprzedaż książek, płyt czy wyświetlanie filmów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie faktury VAT w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane są na Gminę Miasto, przez którą został wyłoniony w ramach konkursu ofert.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Miasta w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W ramach przedmiotowego projektu promując Wnioskodawca realizuje następujące czynności:

  1. nagranie i wyświetlenie filmów,
  2. nagranie i wydanie płyty z koncertem promocyjnym,
  3. opracowanie i wydanie komputerowej gry edukacyjnej,
  4. organizacja powierzchni wystawienniczych w ramach „…”,
  5. wydanie książek,
  6. organizacja wystaw,
  7. organizacja imprez plenerowych ,,…” (pokazy z nauką tańca),
  8. organizacja koncertu orkiestry symfonicznej,
  9. organizacja prezentacji teatrów na rynku,
  10. organizacja konkursu dla zespołów muzycznych,
  11. organizacja Wioski (koncerty, pokazy dawnych sztuk walki).

Ww. czynności wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. l ust. l ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Osiągnięte zyski z ww. czynności nie są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ są również przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków. Czynności te nie dotyczą wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia czy imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego. Czynności nagrania i wyświetlenia filmów dotyczą usług promocyjnych – promujących dziedzictwo kulturowe, efektem tych czynności nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, że w ramach wydania książek jest inicjatorem powstania książek i organizatorem całego procesu do chwili ich wydania. Wnioskodawca zlecił napisanie książek oraz ich wydruk, wobec czego nie dokonał żadnych czynności poligraficznych, opraw itp.

Ponadto dla świadczonych usług Wnioskodawca wskazał następujące PKWiU:

  1. nagranie i wyświetlenie filmów – 59.11.12.0,
  2. nagranie i wydanie płyty z koncertem promocyjnym – 59.20.33.0,
  3. opracowanie i wydanie komputerowej gry edukacyjnej – 62.01.21.0,
  4. organizacja powierzchni wystawienniczych w ramach „…” – 82.30.12.0,
  5. wydanie książek – 58.11.19.0,
  6. organizacja wystaw – 90.04.10.0,
  7. organizacja imprez plenerowych „…” (pokazy z nauką tańca) – 85.52.19.0,
  8. organizacja koncertu orkiestry symfonicznej – 90.02.12.0,
  9. organizacja prezentacji teatrów na rynku – 90.02.19.3,
  10. organizacja konkursu dla zespołów muzycznych – 90.04.10.0,
  11. organizacja Wioski (koncerty, pokazy dawnych sztuk walki) -91.03.10.0.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w ramach przedmiotowego projektu, nie mają charakteru usługi kompleksowej, nie stanowią z ekonomicznego punktu widzenia nierozerwalnej całości. Tym samym, opisane w treści wniosku czynności należy traktować jednostkowo i odrębnie ocenić stawkę podatku VAT dla tych czynności.

Odnosząc się zatem do świadczonych przez Wnioskodawcę usług:

  • organizacji powierzchni wystawienniczych w ramach „…”, polegającej na organizacji targów rękodziełem artystycznym, starociami i innymi towarami,
  • organizacji wystaw,
  • organizacji imprez plenerowych „…” (pokazy z nauką tańca),
  • organizacji koncertu orkiestry symfonicznej,
  • organizacji prezentacji teatrów na rynku,
  • organizacji konkursu dla zespołów muzycznych,
  • organizacji Wioski (koncerty, pokazy dawnych sztuk walki),

należy stwierdzić, iż świadczenie tych usług korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w związku z art. 43 ust. 18 ustawy. Jak wskazano we wniosku są to usługi kulturalne, a Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury. Ponadto - jak wynika z opisu sprawy - osiągnięte zyski przez Wnioskodawcę są przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług oraz na pokrycie bieżących wydatków. Zatem należy uznać, że osiągnięte zyski są w całości przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w niniejszej sprawie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy.

Z kolei w zakresie usług nagrania i wyświetlenia filmów, nagrania i wydania płyty z koncertem promocyjnym oraz opracowania i wydania komputerowej gry edukacyjnej należy stwierdzić, iż pomimo spełnienia przesłanek wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w związku z art. 43 ust. 18 ustawy, przedmiotowe usługi w myśl art. 43 ust. 19 ustawy nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Stosownie bowiem do tego przepisu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 33 nie mogą korzystać m.in. usługi związane z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach oraz związane z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach.

Świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi nagrania i wyświetlenia filmów, nagrania i wydania płyty z koncertem promocyjnym oraz opracowania i wydania komputerowej gry edukacyjnej nie mogą korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz załącznikiem Nr 3 do ustawy. Tym samym podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Przy czym należy wyjaśnić w tym miejscu, iż Wnioskodawca świadczone usługi nagrania i wyświetlenia filmów sklasyfikował pod symbolem PKWiU 59.11.12.0, który wymieniony został w pozycji 164 załącznika nr 3 do ustawy. W pozycji 164 ww. załącznika do ustawy wskazano bowiem klasyfikację PKWiU 59.11.1 – usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi – wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych. Zatem ww. usługi nagrania i wyświetlenia filmów świadczone przez Wnioskodawcę nie korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, bowiem efektem prac Wnioskodawcy nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji – Zainteresowany nie występuje w roli nadawcy tych programów telewizyjnych.

Odnosząc się natomiast do czynności wydania książki należy stwierdzić, iż analiza całokształtu okoliczności sprawy wskazuje, że przedmiotem transakcji pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą będzie dostawa towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Ww. czynność Wnioskodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 59.11.12.0.

W poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono – PKWiU ex 58.11.1 - książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Stosownie do objaśnienia nr 1 do powołanego wyżej załącznika Nr 3 do ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Zatem w odniesieniu do dostaw określonych kategorii książek, dla których mocą ww. przepisów przewidziano różne stawki, stosuje się regulacje korzystniejsze dla podatnika.

W poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy wymieniono – PKWiU ex 58.11.1 - książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille’a.

Tym samym, w sytuacji gdy przedmiotem dostawy są książki drukowane oznaczone symbolem ISBN, zaliczone do grupowania PKWiU 2008 ex 58.11.1, wówczas zastosowanie znajdzie 5% stawka podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 32 załącznika Nr 10 do tej ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

Jak wynika z powyższego cześć świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz dostawa towarów wykonywana w ramach realizacji projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast część usług korzysta ze zwolnienia. A zatem należy stwierdzić, iż wydatki poniesione w ramach realizacji projektu są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionymi z opodatkowania.

Wobec powyższego w przypadku, gdy Zainteresowany jest w stanie wyodrębnić zakupy związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi w ramach realizacji przedmiotowego zadania, to wówczas Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w takim zakresie, w jakim poniesione wydatki mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług

Przy czym powyższe prawo do odliczenia przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj