Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-947c/12/MN
z 30 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-947c/12/MN
Data
2012.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Brak opodatkowania czynności polegającej na budowie przyłączy oraz prawa do odliczenia.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności polegającej na budowie przyłączy oraz prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. braku opodatkowania czynności polegającej na budowie przyłączy oraz prawa do odliczenia.

W złożonym wniosku przedstawiono m.in. następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Realizuje inwestycję pn.: „Rozbudowa infrastruktury wodno-kanalizacyjnej …”, która objęta jest dofinansowaniem na podstawie umowy o przyznanie pomocy w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach operacji wykonywane są zadania budowy sieci wodociągowej. W zakres rzeczowy budowy, zgodnie z projektem i decyzją pozwolenia na budowę, wchodzi wykonanie sieci głównej oraz odcinków włączenia do sieci nieruchomości, czyli przyłącza wodociągowe. Zgodnie z podpisaną umową z Instytucją Zarządzającą w realizacji operacji należy: osiągnąć efekt tj. włączyć odbiorców do sieci, zachować trwałość projektu, tj. być właścicielem urządzeń i nie przekazywać ich innym podmiotom minimalnie przez okres 5 lat. Na realizację projektu składają się koszty kwalifikowane (związane z budową sieci wodociągowych) i koszty niekwalifikowane (koszty związane między innymi z budową przyłączy wodociągowych). Gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych. Nie ma natomiast obowiązku realizacji budowy przyłączy wodociągowych do sieci. Ten obowiązek spoczywa na osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, która powinna realizować go na własny koszt. Jednak Gmina realizując powyższy projekt włączy zainteresowanych odbiorców do sieci na własny koszt i na własnym majątku pozostawia wybudowaną sieć wraz z przyłączami. Zrealizowane zadanie w postaci wybudowanej sieci głównej i przyłączy wodociągowych będzie przekazane operatorowi gospodarki wodno-ściekowej jako przedmiot dzierżawy i tym samy będzie służyło czynnościom opodatkowanym, dającym prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Gmina realizując zadania budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na bieżąco odlicza podatek naliczony. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą odliczenia podatku naliczonego w zakresie budowy przyłączy wodociągowych, których budowa powinna być wykonana ze środków właścicieli zainteresowanych przyłączeniem do sieci. Przedmiotowe przyłącza wodociągowe wykonane ze środków Gminy nie zostaną im przekazane na własność, będą stanowiły własność Gminy.

W związku z powyższym postawiono m.in. następujące pytanie:

Czy budowa przyłączy wodociągowych, w całości sfinansowana ze środków Gminy (bez partycypacji w kosztach odbiorców) stanowi nieodpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czy w związku z wybudowaniem przyłączy wodociągowych na własny koszt i pozostawieniem ich na stanie majątku, a będących przedmiotem dzierżawy, Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku nieodpłatne świadczenie usługi, polegające na wybudowaniu przyłączy wodociągowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Budowa przyłączy, w całości sfinansowana ze środków Gminy (bez partycypacji w kosztach odbiorców) będzie stanowić nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą, w związku z czym nie będzie traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wybudowanie przyłączy służących podłączeniu nieruchomości do sieci wodociągowych jest ściśle związane z działalnością gospodarczą, polegającą na dostawie wody (poprzez operatora).

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu, także te, dotyczące budowy przyłączy wodociągowych, są wystawiane na Gminę. Faktury dotyczące przyłączy są w całości opłacane ze środków własnych budżetu Gminy. Efekty projektu będą w całości wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT zarówno od budowanej sieci wodociągowej, jak i od budowanych przyłączy wodociągowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Kwestię zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatną dostawą towarów lub odpłatnym świadczeniem usług regulują art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższych przepisów wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie, związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Analiza opisanych we wniosku okoliczności na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż opisana we wniosku budowa przyłączy będzie związana z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z budową przyłączy wodociągowych, będących majątkiem Gminy i oddanych w dzierżawę wskazać należy co następuje.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, iż Gmina realizuje inwestycję polegającą na budowie sieci wodociągowej - wykonanie sieci głównej oraz odcinków włączenia do sieci nieruchomości, czyli przyłącza wodociągowe. Zgodnie z podpisaną umową z Instytucją Zarządzającą w realizacji operacji należy: osiągnąć efekt tj. włączyć odbiorców do sieci, zachować trwałość projektu, tj. być właścicielem urządzeń i nie przekazywać ich innym podmiotom minimalnie przez okres 5 lat. Na realizację projektu składają się koszty kwalifikowane (związane z budową sieci wodociągowych) i koszty niekwalifikowane (koszty związane między innymi z budową przyłączy wodociągowych). Gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych. Nie ma natomiast obowiązku realizacji budowy przyłączy wodociągowych do sieci. Ten obowiązek spoczywa na osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, która powinna realizować go na własny koszt. Jednak Gmina realizując powyższy projekt włączy zainteresowanych odbiorców do sieci na własny koszt i na własnym majątku pozostawia wybudowaną sieć wraz z przyłączami. Zrealizowane zadanie w postaci wybudowanej sieci głównej i przyłączy wodociągowych będzie przekazane operatorowi gospodarki wodno-ściekowej jako przedmiot dzierżawy i tym samym będzie służyło czynnościom opodatkowanym, dającym prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Odnosząc przedstawione okoliczności do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wydatki związane zarówno z budową sieci wodno-kanalizacyjnych, jak również przyłączy wodociągowych będą służyły sprzedaży opodatkowanej (dzierżawie), zatem Gminie przysługuje (będzie przysługiwać) prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. wydatkami.

W świetle powyższego stanowisko Gminy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj