Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-274/06/JD
z 24 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-274/06/JD
Data
2006.11.24



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budownictwo
budownictwo mieszkaniowe
podatek od towarów i usług
proporcja
roboty budowlano-montażowe
stawka preferencyjna podatku


Pytanie podatnika
Jakie stawki podatku od towarów i usług ma zastosować dla dostawy poszczególnych sieci przedsiębiorstwom, zajmującym się ich eksploatacją?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 18.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.08.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku od towarów i usług dla robót polegających na wybudowaniu sieci wykonanych na rzecz przedsiębiorstw eksploatujących te sieci, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik nabył udziały we współwłasności prawa wieczystego użytkowania gruntów, które następnie odsprzedał firmom, głównie deweloperskim, pod budowę obiektów mieszkalnych, usługowych i oświatowych. Podatnik podjął się budowy infrastruktury technicznej do granicy działek, w szczególności:

– kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

– sieci cieplnej i wodociągowej,

– przepompowni wód deszczowych i ścieków sanitarnych,

– kanałów otwartych i komór przepływowych, stanowiących elementy kanalizacji deszczowej,

– zbiornika retencyjnego i oczyszczalni ścieków deszczowych.

Wykonanie poszczególnych elementów infrastruktury Podatnik zlecił podwykonawcom.

Udział powierzchni zabudowy mieszkaniowej w całym obszarze inwestycji, ustalony na podstawie obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, wynosi 47 %.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tj. Dz.U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858) Podatnik zobowiązany jest do przekazania (odpłatnie) sieci wodociągowej i sanitarnej przedsiębiorstwom zajmującym się ich eksploatacją. Pozostałe sieci Podatnik również zamierza odpłatnie przekazać przedsiębiorstwom zajmującym się ich obsługą.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, jakie stawki podatku od towarów i usług ma zastosować dla dostawy poszczególnych sieci przedsiębiorstwom, zajmującym się ich eksploatacją.

Zdaniem Podatnika, powinien zastosować dwie stawki, w oparciu o ustaloną proporcję dla całej inwestycji, tj. 7 % (związaną z budownictwem mieszkaniowym - do 47 % robót budowlanych) i 22 % (związaną z budownictwem pozostałym - do 53 % robót).

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik podjął się budowy infrastruktury technicznej do granicy działek, w szczególności:

– kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

– sieci cieplnej i wodociągowej,

– przepompowni wód deszczowych i ścieków sanitarnych,

– kanałów otwartych i komór przepływowych, stanowiących elementy kanalizacji deszczowej,

– zbiornika retencyjnego i oczyszczalni ścieków deszczowych.

Udział powierzchni zabudowy mieszkaniowej w całym obszarze inwestycji, ustalony na podstawie obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, wynosi 47 %.

Podatnik przekaże odpłatnie sieć wodociągową, sanitarną oraz sieci pozostałe firmom zajmującym się ich obsługą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zlecił firmom budowlanym (podwykonawcom) wykonanie w/wym. robót budowlano - montażowych.

Oznacza to w istocie, że Podatnik sam nabył usługi wykonania sieci od firm budowlanych (podwykonawców), a następnie wyświadczył je odbiorcom (firmom eksploatującym). Powyższa zasada znajduje również odzwierciedlenie w treści regulacji (art. 6 ust. 4) zawartych w VI Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG).

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej – art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7 % w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Z kolei przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (art. 146 ust. 3 ustawy o VAT) rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika zatem, że prawo do zastosowania stawki 7 % w stosunku do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą jest uzależnione od tego, czy będzie ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, czy też z obiektami o innej klasyfikacji. Najczęściej infrastruktura towarzysząca, poza nielicznymi przypadkami, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (np. budynki handlowo - usługowe), a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym.

W miejscu tym tut. Organ zauważa, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl przepisów art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w trzech następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB): 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne; 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe; ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie – budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Mimo że w ustawie o VAT ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielenia tej infrastruktury z podstawy opodatkowania, to jednak należy podkreślić, że przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7 % odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. W przypadku, gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować stawką 7 %, natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22 %. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej lub kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określenia proporcji, w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami, i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót (powyższe znajduje również potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów nr PP1 - 811/73/2006/JW/189 z 13.02.2006 r.).

Mając na uwadze powyższe oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, że wykonawcy, w oparciu o wskaźniki udziału infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i pozostałemu, mają prawo do opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 7 % - 47 % wykonywanych usług, związanych z budownictwem mieszkaniowym, a pozostałe 53 % wykonanych usług, związanych z budownictwem pozostałym - 22 % stawką podatku VAT. Powyższe dotyczy wykonania wymienionych w stanie faktycznym robót budowlano – montażowych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj