Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB II-423/3/07
z 27 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB II-423/3/07
Data
2007.04.27
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Jak należy ustalić i który dochód zakładu budżetowego stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ?
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty w Łodzi, działając na podstawie przepisów:
Administracja Nieruchomościami X w Łodzi w dniu 14 lutego 2007r. złożyła pismo z 14 lutego 2007r., znak Y o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie w trybie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej, które zostało uzupełnione w zakresie dotyczącym wynajmu pracowni plastycznych pismem z dnia 18 kwietnia br., złożonym w dniu 19 kwietnia 2007r. Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę przedstawia się następująco.Administracja Nieruchomościami X jest zakładem budżetowym miasta Łódź, którego przedmiotem działalności jest zarządzanie zasobem lokalowym miasta Łódź tj. obsługa eksploatacyjna, techniczna i administracyjna zarządzanymi nieruchomościami, w skład których wchodzą:
Pomieszczenia dodatkowe w budynkach wymienione wyżej wynajmowane są na potrzeby mieszkańców na cele gospodarcze, ale nie na prowadzenie działalności gospodarczej.Na wymienionych budynkach mogą być również umieszczone reklamy i montowane inne elementy np. anteny.Powierzone przez gminę miasto Łódź zadania Administracja realizuje w oparciu o zawarte w imieniu Miasta umowy najmu, zgodnie z którymi opłaty najmu obejmują czynsz najmu i opłaty za tzw. "media" (dostawa energii cieplnej,zimnej wody, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości stałych i płynnych). W przypadku utraty prawa do korzystania z lokalu przez najemcę płacone jest odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego oraz opłaty za świadczenia.Ponadto Administracja, w oparciu o umowy cywilno-prawne, świadczy usługi zarządzania częścią wspólną nieruchomości w budynkach stanowiących własność wspólnot mieszkaniowych i innymi nieruchomościami nie stanowiącymi w 100% własności gminy Miasto Łódź.Realizując powyższe zadania Administracja osiąga przychody:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami) obowiązującym od 1 stycznia 2007r. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Oceniając - w świetle przepisów podatkowych - stan faktyczny opisany przez Administrację w zakresie zdefiniowania gospodarki zasobami mieszkaniowymi, należy stwierdzić, że nie można przyjąć określenia zasobów mieszkaniowych w wersji podanej przez Administrację przyjętej zgodnie z art. 2 ust. 10 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005r., nr 31 poz. 266 z późniejszymi zmianami), który to przepis definiuje mieszkaniowy zasób gminy jako lokale stanowiące własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z udziałem gminy, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego, a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów. Wprawdzie brak jest ustawowej definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jednakże określenie zasobów mieszkaniowych zawarte zostało w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2006r., znak DD6-8213-438/WK/06/339/391. Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów pojęcie "zasoby mieszkaniowe" obejmuje nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie, tj.:
Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt. 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy), służące do ustalenia dochodu z tytułu gospodarowania wyżej wymienionymi zasobami mieszkaniowymi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który będzie wolny od podatku, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W świetle powyższego Organ uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe w zakresie następujących przychodów:
Wymienione przychody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (pkt 1) po pomniejszeniu o koszty uzyskania tych przychodów stanowią dochód wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2007r., o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Wymienione przychody uzyskane z innej działalności (pkt 2) po pomniejszeniu o koszty ich uzyskania stanowią dochód będący przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z przepisami art. 7 i art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ uznaje również za prawidłowy przedstawiony przez Administrację sposób podziału kosztów uzyskania przychodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z pozostałej działalności. Zdaniem Organu, wymieniony we wniosku Podatnika z 14 lutego br. przepis art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania w przedmiotowym przypadku. Zapis wymienionego art. 15 ust. 2 mówi, że jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów, a w świetle ust. 2a ustawy wymienioną w ust. 2 zasadę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania. Do ustalenia kosztów uzyskania przychodów przedstawionego przez Administrację ma zastosowanie przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będą dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi oraz - ewentualnie- dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Administrację i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Jeżeli jednak Podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia , o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.