Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR2/423-25/07/JB/4
z 7 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR2/423-25/07/JB/4
Data
2007.05.07


Referencje


Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cele statutowe
darowizna
fundacje
odliczenia
organizacje pożytku publicznego


Pytanie podatnika
Czy Spółka może dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania wartości darowizny przekazanej na cele statutowe Fundacji, która nie jest wpisana w KRS na listę organizacji pożytku publicznego, jednakże spełnia wymogi art.3 ust.2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. czy Spółka może dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania wartości darowizny przekazanej na cele statutowe Fundacji, która nie jest wpisana w KRS na listę organizacji pożytku publicznego, jednakże spełnia wymogi art.3 ust.2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2006 r. Spółka przekazała darowizny pieniężne na cele statutowe Fundacji, która nie jest wpisana w KRS na listę organizacji pożytku publicznego, jednakże spełnia wymogi art.3 ust.2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) i prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w art.4 ust. 1 pkt 13 ustawy, czyli w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji. Wspomniane darowizny pieniężne zostały przekazane przelewem na rachunek bankowy ww. Fundacji. Wspomniana organizacja jest organizacją typu nonprofit, która nie prowadzi działalności gospodarczej określonej w art.18 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotowym wnioskiem Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy darowizna przekazana na cele statutowe Fundacji, która nie jest wpisana w KRS na listę organizacji pożytku publicznego, jednakże spełnia wymogi art.3 ust.2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania.

W ocenie Spółki, w powyższej sprawie ma zastosowanie art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej sprawie Spółka opiera swoją opinię na stanowisku zawartym w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21.09.2004 r., Nr PB1/005-1-139/04, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, że odliczenie od dochodu poniesionych wydatków w formie darowizn jest możliwe tylko w sytuacji, gdy spełnione są kryteria podmiotowo-przedmiotowe wskazane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A mianowicie, beneficjentem darowizny na cele określone w art. 4 cyt. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą być tylko organizacje wymienione w przepisie art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, a darowane środki muszą być wykorzystane w celu realizacji zadań ze sfery publicznej, o których szczegółowo mowa w ww. ustawie. Jednocześnie Spółka zwraca uwagę, że w przedmiotowym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej wskazuje, iż beneficjent darowizny nie musi posiadać statusu organizacji pożytku publicznego, gdyż odliczeniu podlegają darowizny na rzecz organizacji pozarządowych prowadzących działalność w sferze pożytku publicznego, a nie na rzecz organizacji o statusie pożytku publicznego. Z wyżej wymienionych względów, zdaniem Spółki, przekazane przelewem darowizny pieniężne na cele statutowe Fundacji, podlegają odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (D. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. W myśl art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie, o którym mowa powyżej stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna – dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym fakt dokonania darowizny potwierdzony został protokołem przekazania na rzecz obdarowanego zakupionych przez Spółkę urządzeń.

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 wynika, że odliczenie darowizny od dochodu uwarunkowane jest spełnieniem łącznie dwóch przesłanek. Mianowicie - wspomniana darowizna powinna być przekazana na cele enumeratywnie określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 4 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze działań publicznych. Art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie definiuje działalność pożytku publicznego jako działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Preferowanymi przez ustawodawcę celami, na które mogą być przekazane darowizny są m.in. zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji (art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).

Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast:

- organizacje pozarządowe, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, czyli osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 w/w ustawy);

- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego (art. 3 ust. 3 w/w ustawy).

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Spółki budzi okoliczność, czy można odliczyć od dochodu darowiznę dokonaną na rzecz podmiotu, który nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego (nie został wpisany na listę organizacji pożytku publicznego), jednak prowadzi działalność w sferze zadań publicznych określonych w art.4 ust. 1 pkt 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji. Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu, skorzystanie przez darczyńcę, będącego osobą prawną, z możliwości odliczenia przekazanych darowizn nie jest uzależnione od konieczności posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego w postaci koniecznego wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Warunkiem wystarczającym jest samo prowadzenie przez ten podmiot działalności pożytku publicznego w zakresie zadań określonych w stosownych przepisach. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja, na rzecz której Spółka przekazała darowiznę, wypełnia zadania określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko Spółki w ww. kwestii jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj