Interpretacja Urzędu Skarbowego w Szczytnie
US-I/415-24/07
z 18 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I/415-24/07
Data
2007.06.18
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Szczytnie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje
Słowa kluczowe
amortyzacja
Fundusz Pracy
pomoc publiczna
przychód z działalności gospodarczej
środek trwały
Pytanie podatnika
Czy otrzymana dotacja jest przychodem, a tym samym czy podlega podatkowi dochodowemu?
Czy Podatnik postąpił prawidłowo naliczając jednorazową amortyzację i odnosząc w koszty kwotę 23.000,00zł po odjęciu 24.000,00zł dotacji z PUP? Czy prawidłowo nie zaksięgował otrzymanej dotacji na pozostałe przychody (PKPiR), a więc nie opodatkowałem? Tożsamy z
134024,101589,143020 oraz 97366 (ale tylko w zakresie przychodu)
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem otrzymanym 23.04.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego postanawia:
Wnioskiem z dnia 20.04.2007r. (data wpływu 23.04.2007r.), uzupełnionym dnia 12.06.2007r. (data wpływu 13.06.2007r.), Pan zwrócił się do tut. organu podatkowego, na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny: Pytanie Podatnika: Stanowisko Podatnika: Ocena prawna stanowiska Podatnika: W związku z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymana dotacja z Powiatowego Urzędu Pracy na doposażenie stanowisk pracy dla skierowanego bezrobotnego przeznaczona na zakup środka trwałego w postaci kotła grzewczego nie jest zaliczana do przychodów z działalności gospodarczej i nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Przy określaniu limitu, o którym mowa w ust. 7, nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 3.500,00zł wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22f ust. 3. Zgodnie z Polską Klasykacją Towarów i Usług kocioł grzewczy stalowy wodny dla budownictwa o symbolu PKWiU 28.22. 12-00.22. należy do grupy 3 Klasyfikacji środków trwałych. Zgodnie z art. 22k ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomoc, o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis. Jak wynika z wyżej cytowanego przepisu, do jednorazowych odpisów amortyzacyjnych uprawnieni są mali podatnicy. Mały podatnik według art. 5a pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000,00zł. Wobec powyższego otrzymana refundacja ze środków Funduszu Pracy z Powiatowego Urzędu Pracy na doposażenie stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych nie podlega zaliczeniu do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej i nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, będąc małym podatnikiem, będzie mógł Pan zaliczyć wydatek na zakup przedmiotowego środka trwałego, sfinansowany z własnych środków w kwocie 23.000,00zł w koszty uzyskania przychodu tytułem jednorazowej amortyzacji tegoż środka trwałego. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie postanowił jak w sentencji. Postanowienie odnośnie punktu 1 i 3 a) wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego otrzymana Pan w terminie późniejszym. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w momencie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do art. 14b 1 § i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jest natomiast wiążąca dla tutejszego organu podatkowego i organów kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.