Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lesku
US-PP-443/4/07
z 25 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP-443/4/07
Data
2007.04.25



Autor
Urząd Skarbowy w Lesku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
zwrot podatku


Pytanie podatnika
1. Czy jednostka ma prawo ubiegania się o zwrot podatku naliczonego zawartego w zakupach dokonanych w celu realizacji projektu zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Finansów z dnia 27.04.2004 r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) rozdział 12 i czy w przypadku gdy taki zwrot przysługuje podatnik może wystąpić o zwrot co miesiąc przy składaniu deklaracji VAT-7, czy jednorazowo po rozliczeniu i otrzymaniu refundacji wydatków od FAPA?
2. Czy wydatki kwalifikowane otrzymane przez podatnika na pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?
3. Czy można skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 , ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), art. 5 ust. 1, art. 15, art. 29 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 6 i § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika z dnia 29.03.2007r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 29.03.2007 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym:

- Czy jednostka ma prawo ubiegania się o zwrot podatku naliczonego zawartego w zakupach dokonanych w celu realizacji projektu zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) rozdział 12 i czy w przypadku gdy taki zwrot przysługuje Fundacja może wystąpić o zwrot co miesiąc przy składaniu deklaracji VAT-7, czy jednorazowo po rozliczeniu i otrzymaniu refundacji wydatków od FAPA?

- Czy wydatki kwalifikowane otrzymane przez Fundację na pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?

- Czy można skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa że: nie ma prawa ubiegania się o zwrot podatku naliczonego, gdyż środki które ma otrzymać nie są środkami wymienionymi w § 6 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostawy towarów lub świadczenia usług, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego, ponieważ związany on jest ze sprzedażą zwolnioną z podatku od towarów i usług, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 29.03.2007 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny jednostka podaje, iż prowadzi działalność gospodarczą, z której dochody przeznacza na realizację celów statutowych. Na cele te pozyskuje również dotacje i dofinansowania przyznawane w ramach różnych programów. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 21.02.2007 r. jednostka zawarła umowę, na podstawie którego przystąpiła do realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” Priorytet II -Zrównoważony Rozwój Obszarów Wiejskich, Program LEADER. Projekt jest wspólfinansowany ze środków UE. Przedmiotem projektu są głównie działania szkoleniowe oraz promocyjne. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych kosztów związanych z udziałem w projekcie. Jednostka ma otrzymać środki na realizację projektu w formie zaliczki oraz na podstawie wniosku o płatność, jako refundację poniesionych kosztów po zakończeniu projektu, w kwocie netto. Podatnik musi sfinansować podatek od towarów i usług z własnych środków.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku stwierdza, co następuje:

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w § 23 przewidują możliwość zwrotu podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Za bezzwrotną pomoc zagraniczną uznaje się środki finansowe określone w § 6 cyt. rozporządzenia, do których należą m.in. bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej lub jednostronnych deklaracji organizacji międzynarodowych udzielających pomocy, z wyłączeniem przypadków kiedy umowa nie wyklucza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przyznane środki nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, co decyduje o niemożliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego na podstawie § 23 i następnych rozporządzenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1 ustawy), o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że jednostka w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego otrzymywać będzie tylko refundację poniesionych i udokumentowanych kosztów realizacji zadań. Zatem z tytułu ich wykonywania nie będzie osiągać żadnego zysku. Przedmiotem projektu są głównie działania szkoleniowe oraz promocyjne, za które uczestnicy tych szkoleń nie będą ponosić żadnych kosztów. Dostawa towarów oraz świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz w art. 8 ust. 2 przypadków, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Musi więc istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasna zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Zatem świadczenia podatnika, nie oparte na tytule wskazującym obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analizując zadania realizowane przez Jednostkę w ramach Projektu, można stwierdzić, że nie stanowią one usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie są świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. W ramach realizacji Programu nie dochodzi bowiem do zobowiązania się Wnioskodawcy do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz wyżej wymienionych jednostek. „Zmierzanie” do osiągnięcia rezultatów, nie stanowi usługi i nie jest zatem czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W realizacji celów Programu trudno jest wskazać usługobiorcę, a z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej pomiędzy wnioskodawcą a podmiotami, które będą w przyszłości uzyskiwały korzyści wynikające z realizacji tego Programu. Ponadto czynności wykonywane w ramach Programu przez Jednostkę wykonywane są bezpłatnie (Podatnik uzyskuje jedynie zwrot poniesionych kosztów).

Dokonując powyższej analizy zakresu przedmiotowego obowiązywania ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w kontekście opisanych przez Wnioskodawcę czynności podejmowanych w ramach przedmiotowego Programu, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku stwierdza, iż charakter i zakres tych czynności nie wypełnia przesłanek do uznania ich za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanych przez Podmiot na realizację podejmowanych w ramach Programu zadań, tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższych unormowań wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy dla podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub dla usługodawcy konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika. Zatem opodatkowaniu podlegają wyłącznie te dotacje, które stanowią składnik ceny dostawy towaru lub ceny świadczonej usługi. Dotacje przyznawane w ramach programu dla Jednostki nie spełniają wyżej wymienionych kryteriów, gdyż nie można przyporządkować ich do konkretnej dostawy czy usługi. Dotacje powyższe przeznaczone są jedynie na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań projektowych, a nie na dofinansowanie ceny sprzedaży. Nie podlegają bowiem opodatkowaniu te dotacje, które mają na celu refundację poniesionych kosztów i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Dla określenia, czy dana dotacja, subwencja lub dopłata o podobnych charakterze jest, czy też nie jest opodatkowana podatkiem VAT istotne są warunki jej przyznania, określające cele realizowane w danej formie dofinansowania. Należy uznać, że dotacje otrzymane na realizowanie działalności statutowej nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w oparciu o cytowany powyżej art. 29 ust. 1 ustawy, bowiem nie spełniają kryteriów uznania ich za dotację cenotwórczą i w tej sytuacji nie stanowią dla jednostki obrotu podlegającego opodatkowaniu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wymienione zostały usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane z zastrzeżeniem, iż zwolnienie odnosi się wyłącznie do usług statutowych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym poniesione wydatki będą służyć realizacji celów statutowych. Stronie nie będzie przysługiwało więc pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj