Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PP/423-3/B/07/MZ
z 22 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PP/423-3/B/07/MZ
Data
2007.03.22



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
wspólnota mieszkaniowa
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe



POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.01.2007r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza,
że stanowisko Wspólnoty w części dotyczącej zaliczenia wydatków dotyczących utrzymania czystości i zieleni wokół budynku do wydatków związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 22.01.2007r. Podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii zaliczenia wydatków dotyczących utrzymania czystości i zieleni wokół budynku do wydatków związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że istotą działania Wspólnoty Mieszkaniowej jest utrzymanie należącej do niej nieruchomości i w tym celu wszystkie osiągane dochody przeznaczane są na pokrycie kosztów utrzymania budynku oraz porządku i czystości wokół niego i śmietnika.
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca stwierdza, że wydatki związane z utrzymaniem budynku, w tym: czystości i zieleni zawierają sie w pojęciu zasobów mieszkaniowych, o których mowa art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia.
Z zapisów zawartych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (jednolity tekstDz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wynika, że istotą działania wspólnoty mieszkaniowej jest realizowanie wspólnych działań, związanych z utrzymaniem (zarządem) należącej do niej nieruchomości, w tym gromadzenie środków finansowych mających na celu bieżące regulowanie zobowiązań tejże wspólnoty. Wspólnotę mieszkaniową tworzy, z mocy prawa ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości (art. 6 w/w ustawy) i którzy ponoszą wydatki związane z utrzymaniem swoich lokali (art. 13 tejże ustawy) oraz wydatki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną (art. 15 cytowanej ustawy), do których zgodnie z art. 14 zalicza się między innymi wydatki na utrzymanie porządku i czystości.
Za prawidłowe uznaje się zatem stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że wydatki związane z utrzymaniem porządku, czystości i zieleni wokół budynku mieszkalnego i śmietnika należy zaliczyć do wydatków związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, ponieważ są one związane z istotą działania wspólnoty mieszkaniowej i obowiązkami nałożonymi na właścicieli lokali (członków wspólnoty) wynikającymi z w/w ustawy, a dotyczącymi ponoszenia wydatków związanych z utrzymaniem swoich lokali oraz kosztami zarządu nieruchomością wspólną obejmującą grunt oraz te części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
Potwierdzeniem powyższego jest stanowisko zawarte w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 22.12.2006r. Nr DD6-8213-438/WK/06/339/391, zgodnie z którym uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie”.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz aktualnego stanu prawnego i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236§ 2 pkt 1 i i 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zgodnie z art. 222 w/w ustawy zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj