Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubartowie
DP-I/415-9/31622/07
z 28 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP-I/415-9/31622/07
Data
2007.06.28



Autor
Urząd Skarbowy w Lubartowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przychód
środki pomocowe
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy środki pieniężne otrzymane w ramach projektu – działanie 2.5 ZPORR podlegają zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)?
Tożsamy z
136897,131122


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w L uznaje stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 11.04.2007r wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11.04.2007r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, opłacający z tego tytułu podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, zawarła Pani z Fundacją Rozwoju L w dniu 18.09.2006r. umowę o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego oraz w dniu 13.11.2006r. umowę o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości. Dotacje te polegały odpowiednio na udzieleniu wsparcia pomostowego przez okres pierwszych sześciu miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz na udzieleniu jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego mikroprzedsiębiorstwa.

W związku z powyższym złożony przez Panią wniosek o interpretację prawa podatkowego zawiera następujące pytanie:

„Czy środki pieniężne otrzymane w ramach projektu – działanie 2.5 ZPORR podlegają zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)?”

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie podnosi Pani, że otrzymane wsparcie pomostowe jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, a sfinansowane z powyższych środków wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany powyżej przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego oraz treści przedłożonych przez Panią umów wynika, iż zarówno wsparcie pomostowe jak i dotacja inwestycyjna finansowane są z funduszy strukturalnych tj. ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z krajowych środków publicznych.

Wsparcie wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Ne 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc, jaka otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych, gdyż środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Tak więc otrzymana pomoc nie jest pomocą otrzymaną ze środków bezzwrotnej pomocy a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Przepis powyższy wskazuje jednoznacznie podmiot przekazujący środki celowe pochodzące z budżetu państwa. W świetle przedłożonych przez Panią umów oraz obowiązującego porządku prawnego stwierdzić należy, że przyznana Pani pomoc nie pochodzi od żadnej z funkcjonujących agencji rządowych.

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym przez Panią stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jak również udzielone wsparcie finansowe nie będą korzystały z przedmiotowych zwolnień wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy (pozarolnicza działalność gospodarcza) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W świetle zaś art. 14 ust. 2 pkt 2 tejże ustawy o podatku dochodowym, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z kolei, zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl zapisów art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. „b” i „c” wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie (...) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, (...) oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Mając zaś na względzie dyspozycję art. 14 ust. 3 pkt 3a tejże ustawy do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując należy stwierdzić, że otrzymana przez podatnika pomoc finansowa w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jak również udzielone wsparcie finansowe dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak nie będzie ona rzutować na wysokość tegoż podatku dochodowego.

Część pomocy finansowej przeznaczonej na zakup środków trwałych nie będzie przychodem, ale nie będą też kosztem uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych sfinansowanych tą częścią pomocy.

Pozostała część pomocy będzie przychodem z działalności gospodarczej, ale sfinansowane z niej wydatki na zakup materiałów i towarów stanowić będą koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że spełniona zostanie dyspozycja art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny należy uznać, że stanowisko Pani zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w L za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w L w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj