Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-3/4117/IN-20/US/2007/ER
z 1 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-3/4117/IN-20/US/2007/ER
Data
2007.06.01
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
diety
nauczyciel
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
Zarząd Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Górna o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (do określonej kwoty) od podatku dochodowego.
Działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 21.03.2007 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Górna z dnia 09.03.2007 r. Nr I-415-03/03/07, odmawia zmiany w/w postanowienia. Z dokumentacji podatkowej zgromadzonej w niniejszej sprawie wynika, że wnioskiem z dnia 31.01.2007 r. (uzupełnionym pismem z dnia 06.02.2007 r.) Zarząd Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Górna o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (do określonej kwoty) od podatku dochodowego. Organ podatkowy pierwszej instancji w postanowieniu z dnia 09.03.2007 r. Nr I-415-03/03/07 nie podzielił poglądu wyrażonego w złożonym przez Związek Nauczycielska Polskiego. Na powyższe postanowienie, w dniu 21.03.2007 r., wniesione zostało za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Górna, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, w którym Związek Nauczycielska Polskiego podtrzymuje swoje stanowisko. Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje: Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie. Stosownie do zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W świetle powyższych przepisów – przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich oraz osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji (...)- stanowią wyodrębnione kategorie przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280,00 zł. W świetle cytowanego przepisu zasadnicze znaczenie dla kręgu podmiotów objętych zwolnieniem, ma zakres użytego w nim zwrotu „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich”. Innymi słowy chodzi o rozstrzygnięcie, jakimi właściwościami muszą charakteryzować się oznaczone osoby, by można było uznać, iż pełnią one obowiązki społeczne i obywatelskie. W kontekście rozpatrywanej sprawy niezwykle istotną, jest odpowiedź czy krąg ten obejmuje swoim zakresem także osoby będące członkami organów statutowych jakimi są działacze Związku Nauczycielstwa Polskiego, którzy pełnią funkcje we władzach ZNP i organach statutowych i otrzymują diety pokrywające wydatki ponoszone przez nich w celu realizacji zadań statutowych tej organizacji. Poszukując odpowiedzi na powyższe kwestie należy sięgnąć przede wszystkim do wykładni językowej, która jest preferowaną metodą wykładni, zwłaszcza przepisów podatkowych. W zakresie zwrotu „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich” żaden przepis ustawy nie definiuje bliżej pojęć tworzących ten zwrot. Trudno też napotkać definicje tych pojęć na gruncie innych aktów normatywnych. Zatem z powszechnie przyjętymi regułami interpretacyjnymi należy nadać im takie znaczenie jakie mają one w języku potocznym. Termin „społeczny” jest bez wątpienia pojęciem wieloznacznym, jednak pojmowany jest on m.in. jako „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb; będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu” (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, t. III, Warszawa 1999, s.276). Podobnie co do zasady, rozumiany jest termin „obywatelski”, który w powiązaniu z innymi pojęciami /np. straż obywatelska, komitet/ ujmowany jest jako „Komitet, straż, sąd, zorganizowane z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe” (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, t. II, Warszawa 1999, s.415). Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest niewątpliwie spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych, jakimi niewątpliwie są obowiązki wynikające przykładowo z funkcji radnego, posła czy senatora.Natomiast faktu pełnienia funkcji we władzach Związku Nauczycielstwa Polskiego i organach statutowych, nie należy utożsamiać z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Działacze ZNP nie reprezentują całej społeczności, reprezentują natomiast określoną grupę zawodową i działają w jej interesie, nie sprawują również funkcji publicznych - nie zawiadują sprawami państwowymi i nie uczestniczą w działaniu instytucji publicznej. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23.05.1991 r. o związkach zawodowych /Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm./, związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi źródłem omawianych przychodów nie jest pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych będących warunkiem niezbędnym do korzystania z w/w zwolnienia. a) podróży służbowej pracownika, b) podróży osoby nie będącej pracownikiem – do wysokości określonej w odrębnych przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Na podstawie w/w przepisu ze zwolnienia z opodatkowania korzystać będą diety i inne należności z tytułu szeroko rozumianej podróży wypłacone osobom nie będącym pracownikami - do wysokości przewidzianej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19.12.2002 r. - w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.). Mając na względzie wskazane okoliczności, należy jednoznacznie stwierdzić, że przedmiotowe świadczenie wypłacane członkom Zarządu Oddziału ZNP nie może korzystać również ze zwolnienia na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Samo nazwanie ”dietą” wypłacanego miesięcznie świadczenia nie stanowi podstawy do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Konsekwencją takiej kwalifikacji przychodu jest, spoczywający na ZNP dokonującej wypłaty przedmiotowych kwot, obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając powyższe na uwadze organ odwoławczy stwierdza, że organ I instancji dokonał prawidłowej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.