Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-52/07/PAWA
z 6 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-52/07/PAWA
Data
2007.04.06


Referencje


Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce wykonywania
usługi o charakterze niematerialnym


Pytanie podatnika
Czy w przypadku wykonywania w/w usług – w zakresie dostarczania informacji w oparciu o różnorodne działania prowadzone przy pomocy narzędzi call centre – na rzecz Usługobiorcy, będącego podatnikiem wartości dodanej z siedzibą w innym kraju członkowskim, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, zgodnie z art. 27 ust 3 w powiązaniu z art. 27 ust. 4 pkt. 3 ustawy o VAT?Czy w omawianym przypadku, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 14 lutego 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 19 lutego 2007 r.)

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie profesjonalnego wsparcia obsługi klienta, prowadzenia serwisów informacyjnych dla klientów i systemów telesprzedaży z szerokim wykorzystaniem narzędzi call center. Spółka działa względem swoich usługobiorców przede wszystkim jako firma outsourcingowa. Nabywcą usług świadczonych przez Spółkę, z wykorzystaniem różnorodnych technik call center jest m.in. firma z siedzibą w innym kraju członkowskim UE, zarejestrowana w tym kraju dla potrzeb podatku od wartości dodanej (dalej “Usługobiorca”). Następnie Usługobiorca obciąża kosztami nabytych od Spółki usług faktycznych beneficjentów usług, tj. inne firmy z siedzibą poza terytorium kraju (dalej “Kontrahenci”). Kontrahenci prowadzą działalność w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług na rzecz osób lub podmiotów przebywających na terytorium Polski lub też pragną rozszerzyć swoją działalność na rzecz klientów w Polsce (dalej “Klienci”).Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Usługobiorcy obejmują szereg działań polegających na różnorodnych kontaktach z Klientami w celu udzielenia im informacji dotyczących produktów lub usług oferowanych przez Kontrahentów.

Przedmiotowe usługi świadczone są w sposób kompleksowy, mając na uwadze różnorodne potrzeby Kontrahentów. Usługi te obejmują w szczególności:

• przekazywanie Klientom żądanych przez nich informacji dotyczących charakterystyki, zalet i sposobu działania produktów Kontrahentów, jak również informacji cenowych i promocji;

• udzielanie odpowiednich informacji w ramach kompleksowej obsługi Klienta, tj. w szczególności:

o udzielanie informacji w odpowiedzi na zgłoszenia Klientów dotyczące reklamacji (np. niewłaściwego działania usługi, uszkodzeń towarów, niezgodności na fakturach);

o udzielanie wskazówek w odpowiedzi na zgłoszenia Klientów dotyczące zamiaru skorzystania z dodatkowych opcji usług oferowanych przez Kontrahentów, a w określonych przypadkach – przyjmowanie zamówień od Klientów, np. w ramach systemu telesprzedaży;

o dostarczanie informacji w zakresie działania programów lojalnościowych prowadzonych przez Kontrahentów.Informacje w powyższym zakresie mogą być udzielane przy pomocy różnych kanałów komunikacji, tj. w ramach specjalnych linii telefonicznych (hotline), na które dzwonić mogą Klienci z prośbą o informację, przy pomocy wiadomości sms, w drodze wiadomości elektronicznych e-mail lub listownie.

W odniesieniu do wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, na następujące pytanie:Czy w przypadku wykonywania w/w usług – w zakresie dostarczania informacji w oparciu o różnorodne działania prowadzone przy pomocy narzędzi call centre – na rzecz Usługobiorcy, będącego podatnikiem wartości dodanej z siedzibą w innym kraju członkowskim, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, zgodnie z art. 27 ust 3 w powiązaniu z art. 27 ust. 4 pkt. 3 ustawy o VAT?Czy w omawianym przypadku, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Spółki, zgodnie z regułą zawartą w ustawie o VAT, usługi podlegają opodatkowniu w miejscu, gdzie świadczący usługę posiada swoją siedzibę. Art. 27 ust. 3 ustawy o VAT ustanawia odstępstwo od wspomnianej ogólnej reguły. Przewiduje on możliwość opodatkownia niektórych usług w miejscu, gdzie siedzibę posiada usługobiorca. Wspomniany wyjątek dotyczy zarówno sytuacji, gdy usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza UE. Według Spółki kategorie usług, które podlegają opodatkowaniu VAT w siedzibie nabywcy wskazane są w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT. W szczególności, opodatkowaniu w siedzibie nabywcy podlegają usługi w zakresie przetwarzania danych i dostarczania informacji (art. 27 ust. 4 pkt 3). Spółka stoi na stanowisku, że ustawa o VAT nie definiuje, co należy rozumieć przez “dostarczanie informacji”. Powyższy typ usług nie jest również wyszczególniony w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Z uwagi na fakt, iż zakres usług dostarczania informacji nie został unormowany przez przepisy prawne w zakresie VAT ani w zakresie klasyfikacji statystycznych, zdaniem Spółki, dopuszczalne staje się w takiej sytuacji posłużenie się powszechnym rozumieniem tego typu czynności, tj. jako działań zmierzających do “powiadomienia o czymś, zakomunikowania czegoś”, czy też przekazania “wiadomości, wskazówek lub pouczeń”. Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawiony stan faktyczny, nie ulega wątpliwości, iż zasadniczy element przedmiotowych usług świadczonych przez Spółkę stanowi dostarczanie informacji wybranym Klientom, w zakresie wyznaczonym przez Usługobiorcę i na jego rzecz (a efektywnie na rzecz Kontrahentów). Głównym celem świadczonych usług jest bowiem przekazanie Klientom niezbędnych informacji dotyczących produktów lub usług oferowanych przez Kontrahentów, lub też informacji koniecznych do efektywnego i satysfakcjonującego korzystania przez Klientów z produktów lub usług Kontrahentów. Jednakże Spółka pragnie wskazać, że świadczone przez nią usługi mogą mieć w przypadku wybranych Kontrahentów kompleksowy charakter, co wynika ze specyficznych potrzeb danych Kontrahentów. Przykładowo, część działań w zakresie powyższych kompleksowych usług może mieć charaker zbliżony do działań reklamowych (np. przekazywanie odpowiednich informacji połączone z propagowaniem towarów lub usług Kontrahenta, lub też ze zbieraniem zamówień). Jednakże, również w takich przypadkach zasadniczy charakter usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Kontrahentów wyznacza podstawowy cel, jakim jest dostarczanie Klientom informacji dotyczących produktów oferowanych przez Kontrahentów. Mając na uwadze wskazane powszechne znaczenie zwrotów użytych przez ustwodawcę w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, zdaniem Spółki poprawny jest wniosek, iż okoliczności faktyczne wskazują jednoznacznie, iż Spółka podejmując omawiane kompleksowe działania w zakresie przekazywania informacji Klientom Kontrahentów przy wykorzystaniu różnorodnych kanałów informacyjnych, świadczy usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji. W konsekwencji, zdaniem Spółki, miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest miejsce, w którym posiada siedzibę Usługobiorca. Zatem, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej “ustawa o VAT”) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorców – osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jednocześnie art. 27 ust. 4 pkt 3 dotyczy następujących usług: doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy uznać, że stanowisko Spółki stwierdzające, iż świadczenie opisanych usług przetwarzania danych i dostarczania informacji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju siedziby usługobiorcy, jest prawidłowe. Jednocześnie z uwagi fakt, iż w/w przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy określając, że usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi należy stwierdzić, iż uznanie opisanej usługi jako usługę przetwarzania danych i dostarczania informacji nie zależy od klasyfikacji statystycznej usługi lecz od charakteru świadczonej usługi. Usługa w zakresie dostarczania informacji w przedstawionym stanie faktycznym Spółki, nie podlega VAT w Polsce.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5 w/w ustawy.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj