Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1-415/13/07
z 13 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1-415/13/07
Data
2007.03.13



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy "gratisy" wydawane klientom, dokonującym zakupu usług stanowią koszt uzyskania przychodu w całości.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r -Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - stanowisko dotyczące zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 23.01.2007r., uznaję za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 23.01.2007r jako wspólnik "C" spółki cywilnej zwrócił się Pan do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, w którym został przedstawiony stan faktyczny.

W ramach Spółki, której jest Pan wspólnikiem prowadzona jest działalność gospodarcza, polegającą między innymi na świadczeniu usług w zakresie przeglądów rejestracyjnych samochodów. W celach marketingowych, aby zachęcić klientów do wykonania przeglądu rejestracyjnego dodatkowo oferowany jest towar w postaci określonej ilości gazu - 20,15,10 lub 7 litrów, oleju napędowego (odpowiednio 10, 7, lub 5 litrów,) albo benzyny (w ilości 5 litrów). Wielkość "gratisów "jest uzależniona od rodzaju badania technicznego. Bez stosowania tego typu zachęt dla klientów zmalałaby znacznie sprzedaż, a co za tym idzie wielkość przychodów Spółki.

W związku z tym zwrócił się Pan z zapytaniem, Czy "gratisy" wydawane klientom, dokonującym zakupu usług stanowią koszt uzyskania przychodu w całości.

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (.....) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wobec powyższego udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco;

Zgodnie z art. 22 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nie zawierają ścisłego katalogu wydatków, które są traktowane jako koszty uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów musi być rzeczywiście poniesiony przez podatnika, musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, lub mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.

Opisana przez Pana sytuacja, w której klient korzystając z pewnej usługi uzyskuje dodatkowo określony "gratis" za dokonanie zakupów, świadczy o dokonaniu tzw. sprzedaży premiowej.

Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli:

- dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi- nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu; - nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Realizowana przez Spółkę sprzedaż premiowa polegająca na sprzedaży usług w zakresie przeglądów rejestracyjnych i przekazywaniu nieopłatnie dodatkowego towaru, w postaci określonej ilości paliwa, zachęca do dokonania zakupu określonego towaru, ale nie polega na rozpowszechnianiu informacji o tym towarze. Jest ona publicznym przyrzeczeniem, że za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda - premia. Wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród wydanych w ramach tej sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodem ze sprzedaży, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów. Należy także zgodzić się ze stanowiskiem przedstawionym we wniosku, że przedmiotowe koszty nie stanowią kosztów reprezentacji i reklamy.

Powyższa interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści stanu faktycznego oraz stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj