Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza
PP1-443/51/05/1
z 12 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/51/05/1
Data
2005.08.12



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
agencja celna
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi spedycji międzynarodowej
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Czy wykonywana usługa zabezpieczenia należności celno-podatkowych winna być zwolniona z podatku VAT, w sytuacji gdy sam towar podlegający zabezpieczeniu należności celno-podatkowych nie podlega obrotowi na terenie Polski?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 16 maja 2005 r. (data wpływu do tut. Organu 17.05.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 25 lipca 2005 r. (data wpływu 27.07.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług,w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT czynności polegających na zabezpieczeniu należności celno - podatkowych związanych z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów wykonywanych na rzecz podmiotów zarejestrowanych w Polsce oraz nie zarejestrowanych na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z treści pisma złożonego w tutejszym Organie podatkowym wynika, że prowadząc agencję celną, przy odprawie celnej towaru niewspólnotowego przewożonego ze składu celnego udziela Pan zabezpieczenia należności celnych w ramach Wspólnej Procedury Tranzytowej na podstawie Międzynarodowej Konwencji o Wspólnej Procedurze Tranzytowej. Istotą tej usługi jest zabezpieczenie należności celno-podatkowych na towar, który jest przewożony tranzytem przez terytorium Polski za pośrednictwem składu celnego do dowolnego kraju Unii Europejskiej. Podstawą zabezpieczenia w/w usługi jest gwarancja finansowa, jaką posiada Pana agencja, ważna na kraje, które podpisały konwencje „WPT". Pytanie Podatnika dotyczy stawki podatku VAT przy wykonywaniu w/w czynności. Wnioskodawca uważa, iż wykonywana usługa zabezpieczania należności celno-podatkowych winna być zwolniona z podatku VAT, ponieważ sam towar podlegający zabezpieczaniu należności cetno-podatkowych nie podlega obrotowi na terenie polski. Stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Z przedłożonych przez Podatnika w tut. Organie wniosków wynika, iż wykonywane przez Pana czynności zostały sklasyfikowane wg PKWiU 63.40.12-00.00 jako usługi spedycji i są wykonywane na rzecz zarówno podmiotów zarejestrowanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz na rzecz podmiotów nie zarejestrowanych w Polsce.
Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3 (- w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotowa usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer).
Zgodnie z art. 28 ust. 5 w/w ustawy VAT w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów miejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie transport towarów się rozpoczyna - z zastrzeżeniem ust.6.

W przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczona usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 6 ustawy VAT).
Zdaniem tut. Organu opisane przez Wnioskodawcę usługi polegające na zabezpieczeniu należności cetno-podatkowych towarów przywożonych do składu celnego mieszczą się w definicji spedycji określonej w art. 794 § 1 ustawy z 26 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm.) który definiuje umowę spedycji (a co za tym idzie usługi świadczone na jej podstawie), jako umowę, w której spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia w przypadku wykonywania usług, o których mowa we wniosku Strony a związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów na rzecz podmiotów zarejestrowanych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej stawka podatku VAT winna wynosić 22%.
Natomiast w przypadku wykonywania w/w usług na rzecz podmiotów nie zarejestrowanych na obszarze RP, którzy podali świadczącemu usługę numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innych niż terytorium państwa członkowskiego na którym wykonywana jest przez Podatnika usługa to miejscem świadczenia będzie terytorium państwa które wydało nabywcy usługi numer. Oznacza to, że w tym przypadku wykonywane przez Pana czynności nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Stanowisko przedstawione przez Podatnika jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Dodatkowo wyjaśnia się, że przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego może być jedynie skonkretyzowana sytuacja prawno-podatkowa. Nie jest właściwym składanie jednego wniosku dotyczącego kilku sytuacji prawno-podatkowych. Jeżeli wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji dotyczących kilku zagadnień tworzących odrębne sytuacje prawno-podatkowe to do każdego zagadnienia winien złożyć odrębny wniosek. Interpretacja przepisów prawa podatkowego wydawana jest bowiem w formie postanowienia, w którym Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza (bądź nie) prawidłowość stanowiska zaprezentowanego przez podatnika.Ponieważ wniosek z dnia 16 maja 2005 r., uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2005 r. obejmuje kilka zagadnień prawno-podatkowych na pozostałe zagadnienia przedstawione we wniosku zostanie wydane odrębne postanowienie.

Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj