Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DF/415-14/07/EW
z 18 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF/415-14/07/EW
Data
2007.01.18
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dzieło autorskie
koszty uzyskania przychodów
prawa autorskie
umowa o dzieło
utwory
Pytanie podatnika
Czy do wykonania przez Podatnika projektu technicznego budowlanego i wykonawczego przebudowy i zabezpieczenia infrastruktury telekomunikacyjnej w ramach umowy o dzieło można naliczyć 50% kosztów uzyskania przychodów?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (jedn. tekst: Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie:
stwierdzam, że: stanowisko podatnika przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik w dniu 30.03.2006r. zawarł umowę o dzieło z Biurem Projektowo-Konsultingowym „Kontrakt” Sp. z o. o. na wykonanie projektu technicznego budowlanego i wykonawczego przebudowy i zabezpieczenia infrastruktury telekomunikacyjnej w związku z przebudową i wzmocnieniem drogi krajowej nr 1 na odcinku Pruszcz Gdański-Pszczółki. Projekt składa się z części opisowo-tabelarycznej i części kartograficznej. Zdaniem Podatnika realizowany przez niego proces projektowania polega na twórczym zastosowaniu zasad sztuki inżynierskiej budownictwa telekomunikacyjnego w konkretnych sytuacjach terenowych, przy czym wypracowane rozwiązania techniczne powinny mieć w każdym przypadku optymalny charakter technologiczny, organizacyjno-wykonawczy i ekonomiczny. W rezultacie powstaje dzieło indywidualne i unikalne, o jednostkowej i niepowtarzalnej specyfice i niepowielarnym w żadnej innej sytuacji czy też przypadku charakterze, będące przedmiotem prawa autorskiego. W związku z powyższym Podatnik uważa, że w tej sytuacji należne koszty uzyskania przychodów wynoszą 50%. Zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14 poz. 176 z późniejszymi zmianami) koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzenia przez nich tymi prawami- w wysokości 50 % uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. „b”, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Powołany wyżej przepis uzależnia skorzystanie z 50 % kosztów uzyskania przychodów od tego, czy dany rezultat pracy stanowi podmiot prawa autorskiego w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późniejszymi zmianami). Zgodnie z przepisami art. 1 ust. 1 cytowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór). Z oczywistych względów nie każde dzieło, powstałe w wyniku wykonania umowy o dzieło, spełnia przesłanki utworu. Przyjęty pogląd głosi, iż o ile element świadomości tworzenia utworu nie powinien stanowić o przyznaniu ochrony prawnoautorskiej, to warunkiem koniecznym przyznania takiej ochrony jest posiadanie przez utwór indywidualnego piętna jego twórcy. Twórca w czasie tworzenia dzieła powinien dysponować swobodą w kształtowaniu treści i formy tego utworu, zaś sam utwór musi wyróżniać się twórczym charakterem, cechującym się tym, że rezultat jest zawsze pierwszy, niepowtarzalny, w przeciwieństwie np. do pracy mechanicznej, którą cechuje pewna rutyna i powtarzalność efektów. Każde dzieło winno być zatem rozpatrywane, z punktu widzenia spełnienia przez nie cech utworu, odrębnie z uwzględnieniem właściwego dla niego stanu faktycznego. W sytuacji, gdy konkretny efekt pracy stanowi utwór, z umowy zawartej z twórcą powinno wyraźnie wynikać, iż dokonuje on przeniesienia majątkowych praw autorskich na zamawiającego lub udziela mu licencji wyłącznej bądź niewyłącznej. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że podatnik wykonując zamówione dzieło stworzy całkiem nowy utwór, o pierwotnym i niepowtarzalnym charakterze. Ponadto strony umówiły się, że wraz ze sprzedażą samego projektu na zamawiającego zostaną przeniesione prawa autorskie. Powyższe okoliczności prowadzą do wniosku, że w analizowanym stanie faktycznym jest zrealizowana dyspozycja normy wynikającej z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określającej wysokość kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich. Reasumując, stanowisko Podatnika w zakresie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do otrzymanego wynagrodzenia na podstawie zawartej umowy o dzieło, jest prawidłowe. Mając powyższe na uwadze tut. organ podatkowy rozstrzygnął jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.