Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-917/12/KB
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-917/12/KB
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
przekształcanie
spółka jawna
spółka komandytowo-akcyjna
wypłata z zysku
zysk niepodzielony


Istota interpretacji
skutki podatkowe wypłaty przez spółkę komandytowo – akcyjną, powstałą w wyniku przekształcenia spółki jawnej, na rzecz Wnioskodawcy (akcjonariusza tej spółki) dochodu wypracowanego przez Wnioskodawcę w ramach ww. spółki jawnej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 31 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez spółkę komandytowo – akcyjną, powstałą w wyniku przekształcenia spółki jawnej, na rzecz Wnioskodawcy (akcjonariusza tej spółki) dochodu wypracowanego przez Wnioskodawcę w ramach ww. spółki jawnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez spółkę komandytowo – akcyjną, powstałą w wyniku przekształcenia spółki jawnej, na rzecz Wnioskodawcy (akcjonariusza tej spółki) dochodu wypracowanego przez Wnioskodawcę w ramach ww. spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej (dalej „Spółka Jawna"). W latach 2004-2012 z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej Wnioskodawca osiągnął dochód z prowadzonej działalności gospodarczej, który został opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „u.p.d.o.f."). Dochód ten do dnia dzisiejszego nie został przez Spółkę Jawną wypłacony Wnioskodawcy, albowiem wspólnicy Spółki Jawnej (w tym Wnioskodawca) podjęli decyzję, że uzyskane przez nich dochody zostaną tymczasowo pozostawione w Spółce Jawnej, celem ich wykorzystania na potrzeby jej bieżącej i przyszłej działalności.

W sprawozdaniach finansowych Spółki Jawnej ww. dochód prezentowany jest w pozycji „Pozostałe kapitały rezerwowe". Wnioskodawca planuje przekształcenie Spółki Jawnej w spółkę komandytowo-akcyjną (w trybie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych - dalej „Kodeks spółek handlowych"), w której Wnioskodawca miałby pełnić rolę jednego z akcjonariuszy. Spodziewany termin dokonania przekształcenia przewidziano na 01 sierpnia 2012 r. (nie później jednak niż do końca 2012 roku). W przyszłości przewidywane jest również, że wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej podejmą decyzję o wypłaceniu akcjonariuszom (w tym również Wnioskodawcy) zarówno kwoty dochodu wypracowanego przez nich w ramach Spółki Jawnej (a więc przed przekształceniem Spółki Jawnej w spółkę komandytowo-akcyjną), jak i dywidendy z tytułu zysku wypracowanego już przez samą spółkę komandytowo-akcyjną powstałą w wyniku przekształcenia Spółki Jawnej.

W związku z powyższym zadano min. następujące pytanie:

Czy dokonanie przez spółkę komandytowo-akcyjną (po dniu przekształcenia spółki jawnej) na rzecz Wnioskodawcy (będącego akcjonariuszem) wypłaty przez tę spółkę dochodu wypracowanego przez Niego w latach 2004 - 2012 w ramach spółki jawnej będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty przez Niego podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółka jawna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Natomiast przepis art. 552 Kodeksu spółek handlowych stanowi, że spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną. Natomiast, w świetle brzmienia art. 553 § 1 i § 3 Kodeksu spółek handlowych, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej a wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Z kolei przepis art. 93a § 2 pkt 1) lit. a) w zw. z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa wskazuje, że osobowa spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia innej osobowej spółki handlowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Podkreślenia wymaga, że zarówno spółka jawna, jak i spółka komandytowo-akcyjna, są spółkami osobowymi prawa handlowego i nie posiadają osobowości prawnej. W konsekwencji, podatnikami podatku dochodowego nie są ww. spółki; są nimi natomiast poszczególne osoby fizyczne lub prawne będące ich wspólnikami. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „u.p.d.o.f.”), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego wspólnika będącego osobą fizyczną określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa poszczególnych wspólników do udziału w zysku są równe. Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, a także wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów oraz do odliczania strat.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Natomiast przepis art. 5b ust. 2 u.p.d.o.f. stanowi, że jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej (np. spółka jawna), to przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 u.p.d.o.f., uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane (art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f.). Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 u.p.d.o.f., są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 3 u.p.d.o.f., z zastrzeżeniem art. 44 ust. 3f-3h u.p.d.o.f

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym, do momentu przekształcenia Spółki Jawnej w spółkę komandytowo-akcyjną Wnioskodawca będzie zobowiązany do opodatkowania wszelkich przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki Jawnej. Wnioskodawca do dnia złożenia niniejszego wniosku dopełnił tego obowiązku i zamierza go wypełniać aż do dnia przekształcenia. Uzyskany w ten sposób dochód nie został jednak pobrany i jest on w sprawozdaniach finansowych Spółki Jawnej uwzględniany w pozycji „Pozostałe kapitały rezerwowe". Po dokonaniu przekształcenia Spółki Jawnej w spółkę komandytowo-akcyjną, środki pieniężne stanowiące ten dochód będą się znajdowały w gestii spółki komandytowo-akcyjnej, jako podmiotu kontynuującego działalność Spółki Jawnej. Nie będzie to jednak zmieniało faktu, iż będą to środki pieniężne należne Wnioskodawcy, które w każdej chwili będą mogły zostać mu wypłacone.

W przypadku wypracowania zysku przez spółkę komandytowo-akcyjną, jej wspólnicy (w tym Wnioskodawca) w praktyce będą uprawnieni do otrzymania środków pieniężnych niejako z dwóch „źródeł". Pierwszym z nich będzie należna im kwota dochodu wypracowanego w ramach Spółki Jawnej (przed jej przekształceniem w spółkę komandytowo-akcyjną). Natomiast drugim będzie kwota zysku wypracowanego już przez samą spółkę komandytowo-akcyjną, należna im zgodnie z zasadami podziału zysku określonymi w statucie spółki. Należy jednak mieć na względzie, że dochód wypracowany przed dniem przekształcenia Spółki Jawnej został już uprzednio opodatkowany, jako dochód uzyskany przez wspólników (w tym przez Wnioskodawcę) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami u.p.d.o.f. Tym samym, zgodnie z utrwaloną w orzecznictwie i doktrynie zasadą zakazu podwójnego opodatkowania, dochód ten nie powinien podlegać ponownemu opodatkowaniu w związku z jego wypłaceniem na rzecz Wnioskodawcy po dniu przekształcenia. W omawianym przypadku, zmiana formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej nie może mieć wpływu na kwestie opodatkowania przychodów osiągniętych przed dniem przekształcenia. Tym bardziej, że w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego Spółki Jawnej a jedynie do zmiany jej formy prawnej. Spółka przekształcona (spółka komandytowo-akcyjna) jest podmiotem wszelkich praw i obowiązków spółki przekształcanej. Natomiast w odniesieniu do należnego Wnioskodawcy zysku (dywidendy) wypracowanego przez samą spółkę komandytowo-akcyjną (a więc zysku wygenerowanego po dniu przekształcenia), wskazać należy, że zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 r. Znak: DD5/033/1/12/KSM/DD-125 stanowi on przychód z działalności gospodarczej, od którego należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy stosownie do przepisu art. 44 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., tj. za miesiąc, w którym go uzyskano. Jeżeli Wnioskodawca oprócz ww. przychodu uzyskiwałby także inne przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, przyznana dywidenda zwiększać będzie wysokość należnej zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym podjęta została uchwała o wypłacie dywidendy akcjonariuszom spółki komandytowo-akcyjnej (albo w którym został określony „dzień dywidendy").

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, dokonanie przez spółkę komandytowo-akcyjną wypłaty na Jego rzecz dochodu wypracowanego przez Wnioskodawcę w ramach Spółki Jawnej nie będzie się wiązało z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Dochód ten był już bowiem przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Gdyby Wnioskodawca był zobowiązany do ponownego uiszczenia kwoty podatku dochodowego od ww. dochodu, to skutkowałoby to naruszeniem jednej z podstawowych zasad prawa podatkowego, a mianowicie zasady zakazu podwójnego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, iż, zgodnie z treścią pytania zadanego przez Wnioskodawcę, przedmiotem niniejszej interpretacji jest jedynie kwestia skutków podatkowych wypłaty przez spółkę komandytowo – akcyjną, powstałą w wyniku przekształcenia spółki jawnej, na rzecz Wnioskodawcy (akcjonariusza tej spółki) dochodu wypracowanego przez Wnioskodawcę w ramach ww. spółki jawnej. Nie była przedmiotem oceny kwestia skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę, jako akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej, dywidendy, będącej częścią zysku wypracowanego już przez spółkę komandytowo-akcyjną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj