Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UDD-415/75/07/GS
z 3 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UDD-415/75/07/GS
Data
2007.08.03



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
depozyty
oprocentowanie
poręczenie


Pytanie podatnika
Czy Sąd powinien naliczać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od oprocentowania sum depozytowych – poręczeń majątkowych w sprawach karnych oraz sum na zlecenie – środków wnoszonych przez strony w postępowaniach prowadzonych na podstawie K. p. c. w celu finansowania czynności połączonych z wydatkami?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, oceniając stanowisko Wnioskodawcy odnośnie naliczania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od oprocentowania sum depozytowych – poręczeń majątkowych w sprawach karnych oraz sum na zlecenie – środków wnoszonych przez strony w postępowaniach prowadzonych na podstawie K. p. c. w celu finansowania czynności połączonych z wydatkami, przedstawione we wniosku z dnia 19.06.2007r. (data wpływu do urzędu 20.06.2007r.) o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę„Poręczenie majątkowe w postaci pieniędzy jest środkiem zapobiegawczym stosowanym w postępowaniu karnym zgodnie z art. 266 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 ze zm.). Kwota poręczenia wpłacana jest przez oskarżonego lub inną osobę wskazaną przez prokuratora w postanowieniu na oprocentowany bankowy rachunek pomocniczy prokuratury. Z chwilą wydania aktu oskarżenia kwota poręczenia przekazywana jest przez prokuraturę na oprocentowany rachunek pomocniczy Sądu. Natomiast zgodnie z art. 268 K.p.k. z chwilą ustania poręczenia majątkowego przedmiot poręczenia zwraca się, a sumę poręczenia zwalnia się.Zaliczki pieniężne na pokrycie wydatków w sprawach cywilnych wnoszone są przez strony na wezwanie Sądu na podstawie art. 130 K.p.c. są przechowywane na rachunku sum depozytowych Sądu. Do 13 września 2006r. odsetki od sum depozytowych stanowiły dochód Skarbu Państwa i były odprowadzane na rachunek bankowy dochodów Ministerstwa Finansów.Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 września 2006r. sygn. Akt U 7/05 (Dz. U. Nr 167, poz. 1167) uchylił przepis art. 18 ust. 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych ( Dz. U. Nr 97, poz. 876) będący podstawą zaliczania tych odsetek do dochodów Skarbu Państwa.Obecnie na podstawie § 18 ust. 4 aktualnego rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych ( Dz. U. Nr 247, poz. 1814) oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie stanowiących własność osób fizycznych powiększa ich wartość.”

Przedmiot interpretacjiCzy Sąd powinien naliczać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od oprocentowania sum depozytowych – poręczeń majątkowych w sprawach karnych oraz sum na zlecenie – środków wnoszonych przez strony w postępowaniach prowadzonych na podstawie K. p. c. w celu finansowania czynności połączonych z wydatkami?

Stanowisko WnioskodawcyZdaniem Sądu nie można uznać, że odsetki od sum depozytowych oraz sum na zlecenie są przychodami z kapitałów pieniężnych na podstawie art. 17 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 ze zm.). Cytowany powyżej przepis nie ma zastosowania, gdyż wymienia on różnego rodzaju bankowe rachunki oszczędnościowe prowadzone dla osób fizycznych na podstawie zawartej z bankiem umowy. Sumy depozytowe oraz sumy na zlecenie wpłacane są na rachunek bankowy państwowej jednostki budżetowej prowadzony dla tej jednostki, a nie poszczególnym osobom dokonującym wpłaty. Przypadek prowadzenia subkont na nazwiska osób wpłacających na rachunek depozytów również nie spełnia przesłanek art. 17 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy. Skutkiem zastosowania tych przepisów na gruncie prawa podatkowego w ocenie Sądu przychody z tytułu odsetek od sum depozytowych oraz sum na zlecenie są przychodami z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyZgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 i pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są: kapitały pieniężne i prawa majątkowe /.../ oraz inne źródła. Przychodami z kapitałów pieniężnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy są odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.W myśl art. 30a ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Na podstawie art. 41 ust. 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych między innymi w art. 30a ust. 1.Według art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 42a w/w ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W świetle cytowanych przepisów składane depozyty na rachunek sądu nie można uznać za formę oszczędzania, przechowywania lub inwestowania środków pieniężnych. Celem depozytu jest zabezpieczenie prawidłowego toku postępowania, a nie osiągnięcie korzyści przez osobę składającą depozyt. Sumy depozytowe oraz sumy na zlecenia nie są wpłacane na rachunek bankowy wpłacającego, a na rachunek bankowy państwowej jednostki budżetowej. Wpłacający nie jest w tym przypadku dysponentem zdeponowanych środków pieniężnych. Po ustaniu przyczyn, dla których depozyt został złożony, ulega zwrotowi osobie składającej depozyt wraz z odsetkami. Ponadto Sąd nie jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia jakichkolwiek form oszczędzania, czy inwestowania środków pieniężnych osób fizycznych.

W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stwierdza, że odsetki od sum depozytowych oraz sum na zlecenie nie stanowią dla wpłacającego przychodu z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sąd nie pobiera zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 w/w ustawy, od oprocentowania sum depozytowych i sum na zlecenie. Odsetki od sum depozytowych i sum na zlecenie stanowią przychód z innych źródeł, gdyż mieszczą się w otwartym katalogu przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy i nie są jednocześnie objęte zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Sąd jest obowiązany, stosownie do w/w art. 42 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sporządzić informację (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać tę informację podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.Podatnik natomiast ma obowiązek wykazać te przychody w rocznym zeznaniu podatkowym na podstawie otrzymanej informacji PIT-8C wystawionej przez Sąd. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono, jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj