Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-71/07-3/GM
Data
2007.11.14
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Słowa kluczowe
dotacja
przychód
środek trwały
Istota interpretacji
Czy dotacja na utworzenie stanowiska pracy (w działającej już firmie) dla osoby bezrobotnej stanowi przychód z działalności podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym?Czy dokonuje się odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, sfinansowanego w całości ze środków pochodzących z dotacji?
Wniosek ORD-IN
488 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r.(data wpływu 3 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów jak i kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 września 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zakwalifikowania otrzymanej dotacji na zakup środka trwałego do przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz zaliczenia odpisów amortyzacyjnych od ww. środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca uzyskał dotację z Powiatowego Urzędu Pracy na utworzenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej (są to środki budżetowe). Za otrzymaną dotację Wnioskodawca zakupił środek trwały.
Wnioskodawca podał, że rachunkowość w firmie prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, podatek naliczany jest według stawki progresywnej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sposób rozliczenia otrzymanej dotacji.
W związku z powyższym zadano następujące pytania z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych:
Czy dotacja na utworzenie stanowiska pracy (w działającej już firmie) dla osoby bezrobotnej stanowi przychód z działalności podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym...
Czy dokonuje się odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, sfinansowanego w całości ze środków pochodzących z dotacji... Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja stanowi przychód z działalności gospodarczej. Wnioskodawca uważa, że nie należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych środków trwałych zakupionych ze środków pochodzących z dotacji.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Wobec tak brzmiącego przepisu należy uznać, że kwota dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę w celu zakupu środka trwałego, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jednocześnie nadmienia się, iż odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonuje się zgodnie z zasadami określonymi w art. 22a – 22o ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast fakt otrzymania dotacji na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych skutkuje ograniczeniami dotyczącymi możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych od tych środków, do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z treścią art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W związku z powyższym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego sfinansowanego w całości ze środków pochodzących z dotacji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wniosek w zakresie zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług został rozstrzygnięty pismem z dnia 8 listopada 2007 r. nr ILPP1/443-191/07-2/MT.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|