Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/415-11/BJ/07
z 14 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-11/BJ/07
Data
2007.09.14
Referencje
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
dywidendy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Pytanie podatnika
Jaką stawką należy opodatkowac dywidendy wypłacone obywatelowi Japonii będącemu udziałowcem Spółki?
Tożsamy z
162113
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki w sprawie dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedstawione w piśmie z dnia 13 czerwca 2007 r., nie jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 13 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. urzędu 15 czerwca 2007 r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka jest spółką z udziałem kapitału zagranicznego, której udziałowcem jest zagraniczna osoba fizyczna – obywatel Japonii. W maju 2007 r. Spółka wypłaciła dywidendę z zysku za rok 2006. Jako płatnik Spółka naliczyła i odprowadziła podatek od dywidendy wypłaconej obywatelowi Japonii zgodnie z art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie posiadając certyfikatu rezydencji, o którym mowa w ust. 2 art. 30a ww. ustawy, udziałowca – obywatela Japonii (obywatelstwo potwierdzone ważnym paszportem japońskim), Spółka naliczyła i odprowadziła podatek stosując stawkę podatku zryczałtowanego w wysokości 19%. Już po odprowadzeniu podatku od wypłaconej dywidendy po ponownym przeanalizowaniu treści ww. ustawy Spółka doszła do wniosku, że stawka podatku od dywidendy w wysokości 19% została zastosowana bez uwzględnienia szczególnych postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu podpisanej w Tokio 20 lutego 1980 r., której art. 10 ust. 2 ogranicza wysokość podatku od dywidendy do 10% kwoty dywidend brutto. Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji obowiązujących przepisów podatkowych dotyczących opodatkowania dywidendy wypłaconej zagranicznemu udziałowcowi Spółki i podanie właściwej stawki opodatkowania mającej zastosowanie w ww. przedstawionym przypadku. Spółka uważa, że w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, należy zastosować stawkę podatku w wysokości 10%. W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że w przedmiotowej sprawie znajdują zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego: Mając na uwadze powyższe przepisy, Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, uprzejmie informuje, iż w myśl przepisu art. 30 a ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów), z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych pobiera się w formie ryczałtu, w wysokości 19 % uzyskanego przychodu. Jednakże ustawodawca w art. 30a ust. 2 wyżej wskazanej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Zastosowanie stawki podatku, wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobieranie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika, zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji, zwanym certyfikatem rezydencji. Powyższe unormowania wyraźnie wskazują, iż zasady opodatkowania przychodów z wypłacanych dywidend dotyczą także podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a (osoby zagraniczne). Jeżeli więc podatnicy uprzednio wskazani posiadają rezydencję w innym państwie i dla celów dowodowych okoliczności te udokumentują stosownym certyfikatem (przedłożonym płatnikowi), to prawidłowym jest zastosowanie korzystniejszych form opodatkowania, unormowanych umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.W związku z powyższym, uwzględniając stan faktyczny przedstawiony w piśmie, oraz przytoczone przepisy prawa, Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, informuje, iż w przypadku, gdy udziałowiec będący obywatelem Japonii nie przedłoży jednostce wypłacającej certyfikatu rezydencji to, stosownie do art. 30 a ust. 1 pkt 4 ustawy, jednostka ta zobowiązana jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% przychodu i przekazać, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według - w tym przypadku - siedziby płatnika, przesyłając tam równocześnie do końca stycznia kolejnego roku deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Ponadto zgodnie z art. 42 ust 2 pkt 2 ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym jednostka obowiązana jest przesłać udziałowcowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienną informację IFT-1R. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym. Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw niniejsza interpretacja wygasa z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były jej przedmiotem.Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.