Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer
1439/ZV/P/Pr-41/2007/SZ
z 9 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1439/ZV/P/Pr-41/2007/SZ
Data
2007.08.09



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
catering
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy udostępnienie przez Stronę podmiotowi świadczącemu usługi cateringowe urządzeń składających się na wyposażenie kuchni w lokalu restauracyjnym, po drugie: zakup gotowych posiłków wyprodukowanych na bazie urządzeń kuchennych i usług kelnerskich od podmiotu świadczącego usługi cateringu dla potrzeb klientów prowadzonej przez Stronę restauracji i uczestników organizowanych przez Stronę imprez artystycznych. Podmiot świadczący usługi cateringowe będzie produkował gotowe posiłki na bazie udostępnionych urządzeń kuchennych nie tylko na potrzeby klientów restauracji, ale również w celu dostarczania ich podmiotom trzecim, z którymi zawrze samodzielnie umowy.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer wpłynął wniosek Strony o udzielenie interpretacji w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu od podwykonawcy gotowych posiłków i usługi kelnerskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu restauracji oraz organizowaniu imprez artystycznych w lokalu restauracyjnym i innych najmowanych na te potrzeby pomieszczeniach. Strona planuje zawrzeć umowę współpracy z podmiotem świadczącym usługi cateringowe. Przedmiotem umowy będzie po pierwsze: udostępnienie przez Stronę podmiotowi świadczącemu usługi cateringowe urządzeń składających się na wyposażenie kuchni w lokalu restauracyjnym, po drugie: zakup gotowych posiłków wyprodukowanych na bazie urządzeń kuchennych i usług kelnerskich od podmiotu świadczącego usługi cateringu dla potrzeb klientów prowadzonej przez Stronę restauracji i uczestników organizowanych przez Stronę imprez artystycznych. Podmiot świadczący usługi cateringowe będzie produkował gotowe posiłki na bazie udostępnionych urządzeń kuchennych nie tylko na potrzeby klientów restauracji, ale również w celu dostarczania ich podmiotom trzecim, z którymi zawrze samodzielnie umowy.

Wynagrodzenie przysługujące podmiotowi świadczącemu usługi cateringowe z tytułu dostarczania gotowych posiłków, jak i Stronie z tytułu udostępniania urządzeń kuchennych wypłacane będzie w uzgodnionych wcześniej proporcjach.

Strona prezentuje stanowisko, iż ze względu na odrębne sklasyfikowanie (według klasyfikacji statystycznej) usług cateringowych i usług gastronomicznych przysługuje jej prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu usług cateringowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdził, co następuje.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 roku nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysłyguje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie oraz nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

W związku z powyższym ograniczenie prawa do odliczenia wynikające z powyższego przepisu dotyczy tylko usług gastronomicznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.) w dziale 55 Usługi hoteli i restauracji, ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 – usługi gastronomiczne; natomiast usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych posiadają symbol PKWiU – 55.5. Wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 roku Polska Klasyfikacjia Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 89, poz. 844 z późn zm.) w dziale 55 – usługi hotelarskie i gastronomiczne wyróżnia obok usług gastronomicznych również usługi cateringowe – PKWiU 55.52.1.

Z powyższego wynika, iż usługa cateringu jest sklasyfikowana w klasyfikacjach statystycznych nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługa przygotowania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych.

Oznacza to, iż z uwagi na odmienny charakter tych usług ograniczenie odliczenia podatku naliczonego, wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (dotyczące usług gastronomicznych) – nie ma zastosowania do usług cateringowych.

W tym miejscu należy jednak wskazać, że samo określenie usługi na fakturze, jako „usługa cateringowa”, a nie „usługa gastronomiczna” nie może przesądzać o tym, że podatnik automatycznie ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z takiej faktury.

W wyjaśnieniu do PKWiU ustawodawca definiuje usługi cateringowe jako usługi dostarczania posiłków do odbiorców zewnętrznych. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, „catering” to usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć (sjp.pwn.pl).

W świetle powyższego można uznać, że usługi cateringowe różnią się od usług gastronomicznych praktycznie tylko miejscem spożycia posiłków przygotowanych przez usługodawcę. Usługa gastronomiczna polega więc na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany (np. restauracja). Catering natomiast obejmuje dodatkowo dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego (np. siedziba firmy).

Należy podkreślić, iż zgodnie z treścią przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Tak więc w przypadku, gdy przedmiotem dokonywanych przez Stronę zakupów, nie są usługi gastronomiczne lecz usługi cateringowe, Stronie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych usług – na zasadach ogólnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj