Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423-43/07/KK
z 26 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423-43/07/KK
Data
2007.06.26
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
odliczenie strat
przedmiot opodatkowania
przekształcanie podmiotów
Pytanie podatnika
Czy mimo zmiany modelu prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie miała prawo rozliczać poniesione w poprzednich latach podatkowych straty.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 06.04.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 06.04.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy mimo zmiany modelu prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie miała prawo rozliczać poniesione w poprzednich latach podatkowych straty, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny p o s t a n a w i a uznać stanowisko Strony za prawidłowe. U z a s a d n i e n i e Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest członkiem międzynarodowej grupy zajmującej się dystrybucją wysokiej jakości części zamiennych do samochodów. Zgodnie z obecnie stosowanym modelem działalności, Spółka nabywa przedmiotowe części z dwóch źródeł, tj. od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej oraz od niezależnych podmiotów mających siedzibę zarówno za granicą, jak i na terytorium Polski. Ze względu na pełny zakres funkcji dystrybucyjnych pełnionych przez Stronę w ramach obecnego modelu ponosi ona szereg kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów pełnego asortymentu towarów, ze sprzedażą części zamiennych od odbiorców w Polsce, z utrzymywaniem i motywowaniem sieci sprzedaży. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 54 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem zaś w myśl art. 7 ust. 2 w/w ustawy jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Z powyższego wynika, że przedmiotem opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych jest, co do zasady dochód, czyli dodatnia różnica między przychodami a kosztami ich uzyskania. W przypadku, gdy różnica ta jest ujemna, kwota ta określana jest mianem straty. Poniesiona przez podatnika strata może być odliczana od dochodu osiągniętego w kolejnych latach podatkowych, przy zastosowaniu zasad przedstawionych w art. 7 ust. 5 ustawy o pdop. Szczególnym zasadom podlega rozliczenie strat podmiotów przejmowanych, przekształcanych, łączonych i dzielonych, co wynika z brzmienia przepisów art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o pdop. Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 4 i 5 tejże ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych - w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, z wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową oraz strat przedsiębiorstw państwowych przejmowanych lub nabywanych na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji. Zgodnie zaś do treści art. 7 ust. 4 ustawy o pdop, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3, a w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, także straty przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych, z wyjątkiem przekształconych spółek kapitałowych w inne spółki kapitałowe. Natomiast stosownie do art. 7 ust. 4a w/w ustawy przy ustalaniu straty nie uwzględnia się również strat przedsiębiorstw państwowych przejmowanych lub nabywanych na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji. Ustawy podatkowe nie określają pojęcia przekształcenia, łączenia i podziału spółek, dlatego też w tej kwestii należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Stosownie do art. 491 § 1 ksh spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną. Zgodnie z art. 492 § 1 w/w ustawy połączenie takowe może być dokonane poprzez: Natomiast art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych odnosi się do przekształcania spółek. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).Jeżeli chodzi o zagadnienie rozliczania strat należy mieć również na uwadze treść przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002r. Nr 171, poz. 1397 ze ). Stosownie do art. 1 ust. 1 tejże ustawy, komercjalizacja polega na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w spółkę; jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków. W myśl art. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002r. Nr 112, poz. 981 ze zm.) przedsiębiorstwo państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się przedsiębiorcą posiadającym osobowość prawną. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy przedsiębiorstwa państwowe mogą być tworzone przez organy założycielskie:1.naczelne oraz centralne organy administracji państwowej,2.Narodowy Bank Polski i banki państwowe.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje zmiany modelu działalności, jedynie poprzez zmianę metody funkcjonowania na rynku polskim. Dlatego też, w przedmiotowej sprawie nie może być mowy o zaistnieniu którejkolwiek z czynności, które zostały wymienione w wyżej cytowanych przepisach. W przypadku połączenia spółek zarówno per incorporationem, jak i per unionem konieczne jest dokonanie przesunięć majątkowych w obrębie kilku podmiotów, polegających na wniesieniu majątku spółek bądź do spółki przejmującej, bądź też nowo powstałej. W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją. Nie dochodzi do żadnych przesunięć majątkowych, a Spółka zachowuje zarówno swój byt prawny, jak i dotychczasową formę prawną. Dlatego też nie zachodzi również tutaj przypadek przekształcenia spółki, ponieważ takowe przedsięwzięcie wymaga zmiany formy prawnej przedsiębiorcy, do czego jak wspomniano wyżej w przedmiotowej sprawie nie dochodzi. Jednakowoż, nie dochodzi do podziału spółek, mianowicie nie dochodzi do żadnych przesunięć majątkowych, ani też do powstania nowych podmiotów, w związku z czym nie może być mowy o rzeczonym podziale spółek w rozumieniu ustawy Kodeks spółek handlowych. Jeżeli chodzi o zagadnienie przekształcenia przedsiębiorstw państwowych stwierdzić należy, iż zagadnienie to z przyczyn oczywistych nie dotyczy Strony, ponieważ przepisy te w art. 7 ust. 4a ustawy o pdop dotyczą tylko przedsiębiorstw państwowych w rozumieniu ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Spółka natomiast takiej formy prawnej nie ma, gdyż powstała w wyniku działania podmiotów prywatnych. Biorąc więc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że zmiana modelu działalności, która nie pociąga za sobą konsekwencji w postaci przekształcenia formy prawnej spółki lub przekształceń własnościowych nie będzie skutkować brakiem możliwości odliczenia przez Stronę straty poniesionej w poprzednich latach podatkowych. W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, przedstawione we wniosku stanowisko Strony jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.