Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DO/443-11/07
z 27 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DO/443-11/07
Data
2007.04.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
działki
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż zwolniona
stawki podatku
wiaty
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest stosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług przy sprzedaży wiaty tartacznej wraz z urządzeniami tartacznymi oraz działki rolnej?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej (...), złożonego w dniu 19.02.2007 r. oraz pism uzupełniających znak: (...) z dnia 01.03.2006 r., 12.03.2007 r., 28.03.2007 r. i 12.04.2007 r. (data wpływu: 06.03.2007 r., 14.03.2007 r., 30.03.2007 r. i 16.04.2007 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży wiaty tartacznej, działki rolnej oraz urządzeń tartacznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko odnośnie opodatkowania działki rolnej jest nieprawidłowe, natomiast stanowisko odnośnie opodatkowania wiaty oraz urządzeń tartacznych jako rzeczy ruchomych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 14.02.2007 r., uzupełnionym następnie pismami z dnia 01, 12 i 28.03.2007 r. i 12.04.2007 r., Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna (...) zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
Podatnik jest właścicielem wiaty (szopy) tartacznej wraz z urządzeniami tartacznymi (nabyta 24 sierpnia 1993 r.) oraz działki rolnej o powierzchni 2.800 m2. Działka ta stanowi pastwisko, jest niezabudowana, znajdują się na niej jedynie przenośne urządzenia tartaku. Urząd Miejski w (...) nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast w pobliżu tej działki znajdują się budynki mieszkalne wraz z zabudowaniami gospodarczymi.
Ponadto Zarząd wyjaśnia, iż towary będące przedmiotem dostawy, tj. wiata tartaczna oraz urządzenia tartaczne spełniają kryteria art. 43 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Od nabycia zarówno traka tartacznego, jak i szopy tartacznej nie był odliczany podatek od towarów i usług. Według istniejących dokumentów trak był zakupiony na podstawie umowy kupna-sprzedaży, natomiast szopa została wybudowana tzw. systemem gospodarczym, tj. przy użyciu własnego materiału (drewna) i własnej siły roboczej.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego sformułowano następujące pytanie wymagające interpretacji tut. organu podatkowego, czy prawidłowe jest stosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług przy sprzedaży wiaty tartacznej wraz z urządzeniami tartacznymi oraz działki rolnej.
W opinii Podatnika prawidłowym jest zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług przy sprzedaży wiaty tartacznej, urządzeń tartacznych, zaś grunt jest wyłączony z podstawy opodatkowania, gdyż nie jest towarem i nie będzie podlegał opodatkowaniu w zakresie podatku od towarów i usług.

W oparciu o dokonaną analizę stanu prawnego w przedmiotowym zakresie tut. organ zauważa:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terenie kraju. Za towary w świetle art. 2 ust. 6 ustawy rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stawka podatku stosownie do regulacji art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zasadnicze znaczenie dla prawidłowości zastosowania właściwych przepisów podatkowych w przedstawionym stanie faktycznym ma określenie charakteru zbywanej nieruchomości.
Zgodnie z treścią art. 47 § 1 i 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) wiata tartaczna będąca własnością Spółdzielni stanowi część składową gruntu (nieruchomości). Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 191 Kodeksu cywilnego, własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.
W związku z powyższym uznać należy, iż skoro wiata tartaczna stanowi część składową przedmiotowej nieruchomości to przedmiotem dokonywanej dostawy będzie zarówno grunt, jak i wiata.

Dopuszczalne są zatem z punktu widzenia skutków prawnopodatkowych w odniesieniu do tej dostawy dwie sytuacje:

a) przedmiotem dostawy jest wiata trwale związana z gruntem;

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek rozstrzyga art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z tym gruntem związanych.Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia tego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 powołanej wcześniej ustawy zwolniona od podatku jest dostawa towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującym ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie to dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Definicję "towaru używanego" w odniesieniu do budynków i budowli lub ich części zawarto w art. 43 ust. 2 pkt 1 cytowanej wcześniej ustawy. Zgodnie z tym artykułem przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.
Reasumując, jeżeli nieruchomość zabudowana będąca przedmiotem dostawy spełnia definicję towaru używanego, dostawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie zachodzą okoliczności określone w art. 43 ust. 6 ustawy – to do takiej dostawy (w odniesieniu do budynków, jak i do gruntu, pod warunkiem, że budynki te są z gruntem trwale związane) stosuje się przedmiotowe zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy). W przeciwnym wypadku dostawa taka (budowla wraz z gruntem) podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%.

b) przedmiotem dostawy jest wiata, która nie jest z gruntem trwale związana oraz niezabudowana działka rolna.

Z powołanych na wstępie przepisów wynika, że grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, co powoduje, że ich odpłatna dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem art. 29 ust. 1 i art. 41 ust. 1.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują jednak w niektórych przypadkach zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług gruntów (tzw. zwolnienia przedmiotowe). Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Jednocześnie wskazać należy, iż dla prawidłowego określenia i przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). W sytuacji natomiast, gdy w dniu zawarcia transakcji sprzedaży nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia umowy dokumentacją sporządzoną na podstawie wyżej powołanej ustawy o planowaniu przestrzennym.
W sytuacji, gdy dla danego terenu Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie od tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad gospodarowania przestrzennego, a także decyzji wydanych przez właściwe organy określające charakter gruntu, np. decyzja o warunkach zabudowy. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu. W przypadku braku zarówno planu zagospodarowania przestrzennego, jak i decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania można rozważyć zastosowanie danych wynikających z ewidencji gruntów.

Należy ponadto zauważyć, iż zwolnienie od podatku jest wyjątkiem od zasady ogólnej, a zwolnieniu podlega dostawa gruntów niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę. Urząd Miejski w (...) dla działki nr ewid. (...) w miejscowości (...) nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, droga do tej działki jest drogą gminną o nawierzchni asfaltowej, a zgodnie z wypisem z rejestrów gruntów przedmiotowa działka zakwalifikowana jest do użytków rolnych zabudowanych i pastwisk trwałych. Zatem o sposobie opodatkowania ww. dostawy decydować będzie przeznaczenie gruntu.
W piśmie z dnia 12.03.2007 r. i z dnia 28.03.2007 r. Podatnik informuje, iż w pobliżu działki znajdują się budynki mieszkalne wraz z zabudowaniami gospodarczymi oraz z deklaracji nabywcy wynika, iż na przedmiotowej działce będzie prowadził działalność gospodarczą o dotychczasowym charakterze (tartak). Powyższe fakty wskazują, że pomimo braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Gminy, przedmiotowa działka stanowi pastwisko i grunty rolne, znajdujące się w obszarze o dominującej zabudowie zagrodowej oraz będzie wykorzystywana dla celów działalności tartacznej. Tym samym nie została spełniona przesłanka ww. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem bezspornie nie sposób wykluczyć możliwości przeznaczenia gruntu pod zabudowę w trybie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Tym bardziej, iż ewidencja gruntów i budynków nie jest aktem obowiązującego prawa, ale jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wpisy w niej znajdujące się są tylko odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień dokonania wpisu, a zatem nie są wyznacznikiem przeznaczenia gruntów. Zgodnie z powyższym zastosowanie zwolnienia od sprzedaży tego gruntu nie jest zasadne.

Dostawa przedmiotowej działki, w ocenie tut. organu, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy dostawa działki będzie opodatkowana stawką 22%.

Odnośnie zbywanych ruchomości, tj. wiaty w przypadku sytuacji opisanej w pkt b) oraz urządzeń tartacznych zastosowanie ma reguła zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Definicję "towaru używanego" w odniesieniu do pozostałych towarów, w tym ruchomości zawarto w art. 43 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy. Zgodnie z tym artykułem przez towary używane rozumie sie pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Jeżeli zatem ruchomości będące przedmiotem dostawy spełniają definicję towaru używanego, dostawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – do takiej dostawy stosuje się przedmiotowe zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy). W przeciwnym przypadku dostawa taka podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie uznaje przedstawione przez Spółdzielnię stanowisko co do zastosowania zwolnienia od podatku towarów i usług przy sprzedaży wiaty tartacznej w przypadku zaistnienia sytuacji z pkt b wraz z urządzeniami tartacznymi za prawidłowe.

1. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
2. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie za pośrednictwem Naczelnika tut. organu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj