Interpretacja Prezydenta Miasta Zabrza
PEA.I.-KK-3110-1-29/07
z 10 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PEA.I.-KK-3110-1-29/07
Data
2007.08.10



Autor
Prezydent Miasta Zabrza


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
infrastruktura techniczna
komunikacja


Pytanie podatnika
Czy od 1 stycznia 2007r. budowle infrastruktury komunikacji tramwajowej znajdujące się w pasach drogowych dróg publicznych, stanowiące własność Wnioskodawcy, są związane z działalnością gospodarczą inną niż eksploatacja płatnych autostrad, co oznacza, że podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Prezydent Miasta Zabrze stwierdza, że stanowisko Podatnika .... przedstawione we wniosku Nr DTITIM/1272/07 z dnia 12.04.2007r. uzupełnione pismem Nr DM/TIM/2190/2007 z dnia 03.07.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawidłowości opodatkowania podatkiem od nieruchomości infrastruktury komunikacji tramwajowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.04.2007r. do Prezydenta Miasta Zabrze wpłynął wniosek o udzielenieinterpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka realizuje usługi o charakterze użyteczności publicznej wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym na zlecenie ..... na obszarze 13 gmin. Usługi te prowadzone są z wykorzystaniem infrastruktury komunikacji tramwajowej obejmującej: tory tramwajowe, sieć trakcyjną, kable zasilające sieć, przepusty tramwajowe, wiadukty, mosty, poczekalnie,punkty dyspozytorskie. Przedmiotowa infrastruktura stanowiąca własność Spółki położona.....jest w pasach drogowych dróg publicznych. Budowle te są więc ściśle związane.z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu (komunikacji tramwajowej) - czyli sąprzeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykorzystywanego przez przewoźnika tramwajowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom.

Podatnik zwrócił się o interpretację znowelizowanego przepisu art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wprowadzony zmianą z dnia 07.12.2006r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1828) obowiązujący od 01.01.2007r., który określa, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają "grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle - z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych".

W ocenie Spółki zmiana przepisu nie skutkuje opodatkowaniem infrastruktury komunikacji tramwajowej, bowiem infrastruktura ta nadal znajduje się w pasach drogowych dróg publicznych. Zdaniem podatnika ustawodawca wprowadzając zmianę umożliwia skorzystanie ze zwolnienia od podatku od nieruchomości za grunty i budynki oraz budowle wchodzące w skład nieruchomości przeznaczonych na budowę dróg publicznych nabytych po 01.01.2007r. odpowiednio na własność lub trwały zarząd Skarbu Państwa oraz przekazanych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gdyż dotychczas grunty nabywane pod budowę drogi i autostrady były opodatkowane podatkiem od nieruchomości. Wg Spółki intencją Ustawodawcy jest wprowadzenie podatku od nieruchomości za grunty, budynki i budowle położone w pasie drogi nie służące prowadzeniu, zabezpieczeniu i obsłudze ruchu, będące własnością podmiotów nie związanych z komunikacją i transportem (np. bilbordy, tablice reklamowe, kioski), co nie dotyczy Spółki .

Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów prawa, organ podatkowy wskazał jak niżej:

W wyniku kolejnej modyfikacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, od 1 stycznia 2007r. uległy zmianie obowiązujące zasady opodatkowania dróg. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 2 ust. 3 pkt 4 powołanej ustawy, podatkowi od nieruchomości nie podlegają grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle - z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych. Z analizowanego wyłączenia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, korzysta grunt pod pasem drogowym drogi publicznej oraz wszystkie budowle tam zlokalizowane, za wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych. Nie są więc opodatkowane typowe budowle zlokalizowane w pasie drogowym, takie jak: droga jako budowla wraz z obiektami inżynierskimi oraz urządzeniami i instalacjami (mosty, tunele, przepusty), chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i postojowe, itp. Z wyłączenia nie korzystają natomiast różnego rodzaju budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (innej niż eksploatacja autostrad płatnych), bez względu na to, czyją stanowią własność, np. parkingi płatne, tablice reklamowe, budowle sieciowe (gazowe, energetyczne, telekomunikacyjne) oraz różnego rodzaju niezwiązane trwale z gruntem pawilony, kioski, bary zlokalizowane w pasie drogowym, które nie stanowią budynków w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych a będące w posiadaniu przedsiębiorcy.

Stan faktyczny sprawy bezsprzecznie wskazuje na to, że tory tramwajowe i sieć trakcyjna wraz z kablami zasilającymi jako obiekt budowlany niebędący budynkiem należy uznać za budowlę w rozumieniu art. 1 a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jednocześnie powołując się na przepis art. 28a ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych należy przyjąć, iż torowiska tramwajowe wrazz siecią trakcyjną i kablami zasilającymi stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności oraz stanowią własność zarządzającego torowiskiem.

Biorąc pod uwagę powyższe należy przyjąć, iż Spółka wskazane budowle wykorzystuje wyłącznie jako związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą komunikacji tramwajowej, tj. do prowadzenia działalności gospodarczej.

Reasumując należy stwierdzić, że poczynając od 1 stycznia 2007r. budowle infrastruktury komunikacji tramwajowej znajdujące się w pasach drogowych dróg publicznych, stanowiące własność Wnioskodawcy, są związane z działalnością gospodarczą inną niż eksploatacja płatnych autostrad, co oznacza, iż podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj