Interpretacja Prezydenta Miasta Tychy
SK-FN 3110-1-38/07
z 6 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SK-FN 3110-1-38/07
Data
2007.08.06



Autor
Prezydent Miasta Tychy


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe



POSTANOWIENIE

Burmistrz Miasta Czeladź działając na podstawie art. 14j § 1 i 3, art. 14 b § 2, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późno zm.), art. 6 ust 9 pkt 1 i ust 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tj. Dz.U.z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późno zm.), po rozpatrzeniu wniosku ... Sp. z o.o. (data wpływu 28.06.2007r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko, że podatnik może złożyć zeznanie podatkowe na innym formularzu niż na wzorze" formularzauchwalonym przez Radę" Gminy zgodnie "z -art. art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach -i opłatach lokalnych, jest nieprawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.

UZASADNIENIE

W piśmie z dnia 21.06.2007r. podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji w następujących kwestiach:

1. czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych użyte w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy czy też należy przez niego rozumieć również formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, jak stanowi art. 6 ust 13 cyt. ustawy.

2. czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycję przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy

3. czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy.

Pytanie dotyczy następującego stanu faktycznego.

Spółka z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązanajest składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Stanowisko Spółki jest następujące.

Zgodnie z art.. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Gminy określa,w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część "w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości" przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy.

W związku z dużą ilością składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczącychpodatku od nieruchomości Spółka jest zainteresowana unifikacją tych formularzy ze szczególnym uwzględnieniem możliwie najszerszego zakresu danych określonych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości.Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, októrym mowa wart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy skutkuje tym, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.

Zdaniem wnioskodawcy potwierdzenie braku sankcji za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu nr 3 można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Wymienione wyżej przepisy nie przewidują bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Dokonując oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy organ podatkowy zważył co następuje.

W niniejszym zapytaniu analizowany problem sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy podatnik, składając deklarację dla celów podatku od nieruchomości na formularzu innym niż ustalony przez Radę Gminy i w zakresie szerszym niż wymaga tego ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, wywiązuje się z obowiązku złożenia deklaracji, nałożonym przepisem art. 6 ust. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, czy też takiemu podatnikowi organ podatkowy może postawić zarzut nie wywiązania się z obowiązku złożenia deklaracji w zakresie podatku od nieruchomości bądź nie wywiązania się z obowiązku skorygowania deklaracji w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Stosownie do art. 6 ust. 9 pkt l ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru tych informacji i deklaracji jest Rada Gminy, jako organ stanowiący tej jednostki. Związane jest to z tym, że jeżeli taki wykaz lub deklaracja ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to może zrobić to wyłącznie Rada Gminy.

Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późno zm.), gdzie w art. 41 ust. 1 stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.

Zatem jedynie uchwała może być aktem, w którym Rada Gminy ustali obowiązującywzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości. W praktyce wzory te ustalane są jako załączniki do uchwały w sprawie podatku od nieruchomości.Z opisanego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż podatnik zamierza złożyć deklarację dla celów podatku od nieruchomości na formularzu własnym, innym niż ustalony przez Radę Gminy.Zdaniem wnioskodawcy złożona deklaracja będzie zawierać wszystkie istotne dla wymiaru podatku informacje (podmiot podatku, przedmiot podatku, podstawa opodatkowania).

Odpowiadając na pytanie podatnika należy stwierdzić, iż w przypadku złożenia takiej deklaracji bądź korekty deklaracji na innym niż obowiązującym wzorze formularza, jeśli nawet oświadczenie zawiera wszystkie dane istotne do wymiaru podatku, podatnikowi można postawić zarzut nie wywiązania się z obowiązku złożenia deklaracji.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późno zm.) ustawodawca przez deklaracje rozumie również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści art. 6 ust. 9 pkt l ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że podatnicy są obowiązani do złożenia deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru.

Natomiast art. 6 ust. 9 pkt 13 w/w ustawy daje Radzie Gminy uprawnienie doustalenia obowiązującego wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości. Zatem przepis art. 6 ust. 9 pkt l nakłada na podatnika obowiązek złożenia deklaracjina ustalonym przez Radę Gminy wzorze. Podatnik składając deklarację bądź korektę deklaracji inną niż na ustalonym wzorzenaraża się na zarzut nie wywiązania się z obowiązku złożenia deklaracji.

Nie jest prawidłowe stanowisko strony, iż potwierdzeniem braku konsekwencji za złożenie deklaracji bądź korekty deklaracji na wzorze innym niż obowiązujący, są przepisy art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa.Organ podatkowy, w ramach czynności sprawdzających, może wezwać podatnika w trybie art. 274 do skorygowania deklaracji, ale tylko w przypadku, gdy taka deklaracja została skutecznie złożona.W tym zakresie mają zastosowanie przepisy art. 274 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa.Natomiast w opisanym stanie faktycznym będzie miał zastosowanie art. 274a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który mówi, że organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku.

Odpowiadając na pytanie dotyczące sankcji, jakie mogą podatnikowi zagrażać w związku z opisanym w zapytaniu stanie faktycznym należy stwierdzić co następuje.

Prawidłowe jest stanowisko podatnika, iż przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują konsekwencji za złożenie zeznania podatkowego na formularzu innym, niż przewidzianym przez przepisy prawa.

Natomiast niedopełnienie obowiązków związanych ze złożeniem informacji lub deklaracji, jak również niedokonanie ich aktualizacji przez podatników stanowi naruszenie przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007r. Nr 111, poz. 765 z późno zm.).

Stosownie do art. 54 § 1 Kodeksu karnego skarbowego podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.W analizowanej sytuacji dojdzie do niedopełnienia obowiązków związanych ze złożeniem deklaracji bądź korekty deklaracji, bowiem podatnik wprawdzie złoży zeznanie dla celów podatku od nieruchomości, tyle tylko że na innym niż wymagany przez przepisy prawa formularzu.

Nie ma tutaj znaczenia okoliczność, iż formularz zastosowany przez podatnika zawiera wszystkie dane wymagane ustawa (podmiot, przedmiot opodatkowania i podstawa opodatkowania), jak również dane w zakresie szerszym ( numery ksiąg wieczystych, nazwa sadu, numery działek, adresy położenia nieruchomości).Podatnik, chcąc wywiązać się z nałożonego ustawą o podatkach i opłatach lokalnych obowiązku złożenia deklaracji bądź korekty deklaracji na podatek od nieruchomości jest zobligowany do jej złożenia na obowiązującym wzorze.W przypadku niezłożeni deklaracji bądź jej korekty na obowiązującym wzorze podatnikowi można zarzucić popełnienia czynu zabronionego określonego w art. 54 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, chyba że podatnik wykaże, iż nie było obowiązującego wzoru formularza.

Ponadto zawarty w zapytaniu o interpretację prawa wniosek o unifikację formularzadeklaracji dla celów podatku od nieruchomości pozostaje poza zakresem udzielanej informacji. .

Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj