Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
PD-2/415-67/07
z 1 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-2/415-67/07
Data
2007.06.01



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
przychód z działalności gospodarczej


Pytanie podatnika
Czy kwoty otrzymywane w ramach wsparcia pomostowego stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Podatniczka w styczniu 2007r. otrzymała wsparcie pomostowe, które udzielone zostało na podstawie umowy o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2,5 - Promocja przedsiębiorczości współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wsparcie to wnioskodawca otrzymywać będzie przez kolejnych kilka miesięcy 2007r.

Zajmując własne stanowisko w sprawie podatniczka wskazała, iż wsparcie pomostowe udzielone jest w formie dotacji, która wolna jest od podatku dochodowego na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu stwierdza, iż zajęte stanowisko jest nieprawidłowe.

W myśl unormowań prawnych wskazanych w art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj.: Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami),w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymywane przez podatniaka wsparcie pomostowe przydzielone zostało na podstawie umowy o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2,5 - Promocja przedsiębiorczości. Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 1 marca 2001r. wprowadzające przepisy dotyczące wdrożenia Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 w zakresie systemów zarządzania i kontroli wsparcia przyznanego z funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 249 poz. 2104 ze zm.). Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych tak, że środki finansowe dla ostatecznych beneficjentów są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy.

Powyższe stanowisko potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w wydanym piśmie znak: DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006r. (Biuletyn Skarbowy 2006/5) oraz w piśmie znak: DD/PB5-033-38/06/KD/1643 z dnia 30.06.2006r. (Biuletyn Skarbowy 2006/4/16). Nie korzysta ze zwolnień także pomoc finansowana z krajowych środków budżetowych. Jak bowiem wynika z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 03 grudnia 2004r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 267, poz. 2655 ze zm.) określającego szczegółowe warunki i tryb udzielania mikroprzedsiębiorcy pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości w ramach działania 2.5– Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 01 lipca 2004r. (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego i Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200 poz. 2051 ze zm.), środki finansowe na realizację projektów w ramach działań objętych Priorytetem 2 finansowane są: z krajowych środków publicznych (budżet państwa) – maksymalnie 25 % wydatków kwalifikowanych oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego – maksymalnie 75 % wydatków kwalifikowanych. Jednakże środki pieniężne otrzymane przez podatnika z krajowych środków publicznych nie spełniają definicji dotacji w rozumieniu przepisów art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.). Świadczenia takie zostały bowiem zdefiniowane w art. 106 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Przepis ten stanowi, że świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują wydatki budżetu państwa kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, a niebędące wynagrodzeniem za świadczoną pracę. W tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta ostatecznego nie jest zatem zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Reasumując, otrzymane przez podatnika środki finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w takim przypadku zastosowania zarówno postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46, jak i art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego otrzymywane wsparcie pomostowe stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane z dochodów pochodzących z w/w dotacji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem ze spełniona zostanie dyspozycja art. 22 ust. 1 ustawy.
Organ podatkowy informuje, iż interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj