Interpretacja Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich
PD/415-31/07
z 7 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-31/07
Data
2007.09.07


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc finansowa
pozarolnicza działalność gospodarcza
przychód z działalności gospodarczej
środek trwały
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy otrzymana przez podatnika pomoc finansowa pochodząca ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na zakup środków trwałych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na zakup środków trwałych jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Tożsamy z
153658, 133362, 149536


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z Pana wnioskiem z dnia 28.06.2007 r. (data złożenia do tutejszego organu podatkowego 29.06.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich stwierdza, że przedstawione przez podatnika stanowisko w sprawie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej pomocy finansowej pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na zakup środków trwałych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na zakup środków trwałych z otrzymanej pomocy finansowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28.06.2007 r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawiony przez Pana stan faktyczny:
Jest Pan osobą prowadzącą działalność gospodarczą i uczestniczy Pan w projekcie, który realizowany jest przez Regionalną Instytucję Finansującą – Stowarzyszenie „Promocja Przedsiębiorczości”. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego tj. kwota dofinansowania w wysokości 80% wartości projektu pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, natomiast wkład własny wynosi 20% wartości projektu. W ramach realizacji projektu otrzymał Pan pomoc finansową z przeznaczeniem na zakup środków trwałych. Środki finansowe przyznane na realizację projektu otrzymał Pan za pośrednictwem Regionalnej Instytucji Finansującej, która pełni funkcję Instytucji Wdrażającej. Pan jako przedsiębiorca jest ostatecznym beneficjentem przyznanej pomocy finansowej.

W związku z powyższym pyta Pan czy otrzymana kwota pomocy finansowej pochodząca ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przyznana na realizację projektu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pana zdaniem otrzymana pomoc finansowa korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a poniesione wydatki na zakup środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, do wysokości otrzymanej pomocy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem, albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Jak wynika z treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w artykule 23.

Natomiast zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ww ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż otrzymał Pan jednorazową pomoc finansową w postaci dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

Zatem biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż otrzymane przez Pana wsparcie finansowe tj. dotacja inwestycyjna na zakup środków trwałych, nie stanowi zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy przychodu z działalności gospodarczej podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż otrzymana przez Pana pomoc finansowa pochodząca ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania. Niemniej jednak powołana przez Pana podstawa prawna jest niewłaściwa, gdyż art. 21 ust.1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r., zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego były dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego został uchylony przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).

Na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 263, poz. 2619) przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do dnia 31.12.2006 r.

Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji obejmującej zakup środków trwałych, która została sfinansowana ze środków przyznanej pomocy finansowej na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 powołanej wyżej ustawy nie są kosztami uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej uzasadnienie uznano, że zawarte we wniosku Pana stanowisko w sprawie, której dotyczy zapytanie jest prawidłowe, jednak w Pana przypadku znajdują zastosowanie inne przepisy prawa podatkowego niż wskazane we wniosku w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej dotacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast zgodnie z art. 14b § 2 tej ustawy wiąże właściwe organy podatkowe, organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie wydane w trybie art. 14a § 4, zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa w związku z art. 239 tej ustawy zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj