Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-99/12-4/EK
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi dwa rodzaje działalności gospodarczej: działalność handlową obejmującą asortyment łazienkowy i materiały wykończeniowe wnętrz, w tym usługi poboczne, takie jak doradztwo techniczne, wykończeniowe czy projektowe oraz działalność inwestycyjną obejmującą m.in. wynajem nieruchomości komercyjnych oraz inwestycje kapitałowe.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z charakterem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej oraz ich różnorodnością, w Spółce została przeprowadzona reorganizacja struktur wewnętrznych, mająca na celu zwiększenie efektywności prowadzonej działalności poprzez odpowiedni podział kompetencji między zarządem oraz między kierowników poszczególnych departamentów, przejrzystą kontrolę poszczególnych działalności Spółki, efektywniejsze wykorzystanie zasobów, urealnienie wyników finansowych poszczególnych departamentów oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w długim okresie.

W oparciu o uchwałę zarządu Spółki, w ramach struktury organizacyjnej zostały wyodrębnione dwa departamenty: Departament Handlowy (dalej jako DH) oraz Departament Inwestycyjny (dalej jako DI). Do każdego z departamentów został przydzielony majątek, w skład którego wchodzą składniki materialne oraz niematerialne.

Nadzór zarządczy nad DH sprawuje Prezes Zarządu. DH dzieli się na Działy: Sprzedaży, Marketingu oraz Logistyki. W ramach Działu Sprzedaży zostały wyodrębnione obszary działania: Obszar Managera Produktu, Obszar Sprzedaży Detalicznej, Obszar sprzedaży, Obszar Magazynu. Za funkcjonowanie poszczególnego Działu (Obszaru) odpowiedzialny jest jego Kierownik (Dyrektor / Manager), który podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu.

Każdy z Działów (Obszarów w ramach Działu Sprzedaży) wykonuje odrębne funkcje i zadania merytoryczne. Pracownicy Spółki są przyporządkowani do konkretnego Działu (Obszaru) i podlegają jego Kierownikowi (Dyrektorowi / Managerowi).

DH został powołany do wykonywania szeroko rozumianej działalności handlowej obejmującej sprzedaż hurtową oraz detaliczną asortymentów, prowadząc salony sprzedaży zlokalizowane we (…). Jako uzupełnienie oferty handlowej w ramach DH, klienci Spółki mogą skorzystać z usług doradztwa technicznego, wykończeniowego czy projektowego.

Nadzór zarządczy nad DI sprawuje Wiceprezes Zarządu. DI dzieli się na Działy: Nieruchomości oraz Inwestycyjny. Za funkcjonowanie Działu Nieruchomości odpowiedzialny jest Manager ds. nieruchomości (obecnie dział jednoosobowy). Działem inwestycyjnym bezpośrednio kieruje zarząd Spółki. Każdy z Działów wykonuje odrębne funkcje i zadania merytoryczne. Przewiduje się zwiększenie zatrudnienia w DI w przypadku, gdy wyniki finansowe wskażą na taką potrzebę oraz możliwość po stronie Spółki.

DI (Dział Nieruchomości) został powołany do wykonywania działalności związanej z administrowaniem nieruchomościami, których właścicielem jest Spółka, utrzymywaniem należytego stanu technicznego obiektów, ich rozbudową bądź przebudową, wynajmowaniem wolnych powierzchni w ramach nieruchomości Spółki, prowadzeniem działań związanych z nabywaniem i sprzedażą nieruchomości, projektowaniem i budową nowych obiektów budowlanych Spółki, pełnieniem funkcji inwestora zastępczego, maksymalizacją przychodów z posiadanych obiektów oraz optymalizacją kosztów ich utrzymania. DI (Dział Inwestycyjny) został powołany do wykonywania działalności związanej z lokowaniem wolnych środków finansowych Spółki w inwestycje o charakterze portfelowym, takie jak: akcje, fundusze inwestycyjne, obligacje, produkty ustrukturyzowane, waluty obce, prowadzenie inwestycji kapitałowych bezpośrednich (nowe przedsięwzięcia biznesowe, w tym tzw. start-up, zakup akcji istniejących firm), prowadzeniem analiz i badaniem rynku pod względem atrakcyjności inwestycyjnej.

W ramach struktury organizacyjnej Spółki poza ww. departamentami działa tzw. Obszar Funkcjonalny – Finanse i Administracja (dalej jako OFFA), którego głównym celem jest wsparcie działalności operacyjnych prowadzanych przez DH oraz DI. OFFA podlega bezpośrednio zarządowi Spółki. OFFA odpowiedzialny jest za prowadzenie księgowości oraz wykonywanie działań z zakresu kontrolingu, windykacji, kontroli wewnętrznej, HR (kadry) oraz administracji (w tym sekretariat oraz IT).

Księgowość Spółki prowadzona jest w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań poszczególnych departamentów. Koszty wspólne, w tym dotyczące działania OFFA, dzielone są na poszczególne departamenty według przyjętego przez Spółkę klucza alokacji kosztów. Spółka posiada instrumenty umożliwiające sporządzenie odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla DH oraz DI. Każdy z departamentów posiada odrębne rachunki bankowe.

W przyszłości zarząd Spółki nie wyklucza przeprowadzenia dalej idącej restrukturyzacji Spółki polegającej na przeprowadzeniu podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych i wydzieleniu z niej DI do istniejącej bądź nowozawiązanej spółki z o.o. (Spółka wydzielona). Obecna działalność handlowa w ramach DH Spółki prowadzona byłaby z wykorzystaniem majątku Spółki wydzielonej, tj. powierzchni handlowych w oparciu o długoterminowe umowy najmu, przez co zachowana zostanie ciągłość funkcjonowania DH. Spółka wydzielona z kolei będzie korzystać z usług outsourcingowych (np. usługi księgowe, administracyjne, IT) świadczonych przez Spółkę (w ramach OFFA) bądź przez podmioty trzecie.

Wraz z DI do spółki wydzielonej zostaną przeniesione na mocy przepisów Kodeksu pracy wszyscy pracownicy zatrudnieni w tym departamencie w dniu wydzielenia. Przewiduje się, że obecny wiceprezes zarządu odpowiedzialny za DI zostanie powołany na prezesa zarządu Spółki wydzielonej. W wyniku dokonania wydzielenia, do nowej spółki zostaną przeniesione wszelkie zobowiązania związane z funkcjonowaniem DI do momentu wydzielenia, a których powiązanie z DI będzie bezsporne. Na bazie majątku wchodzącego w skład DI, Spółka Przejmująca będzie kontynuować prowadzenie działalności inwestycyjnej w obszarze nieruchomości (w tym wynajem powierzchni komercyjnych podmiotom trzecim, zakup i sprzedaż nieruchomości) oraz inwestycji kapitałowych wskazanych powyżej.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 11 czerwca 2012 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, wyjaśniono, iż Wnioskodawca zamierza przeprowadzić transakcję podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych i wydzielić ze spółki zorganizowaną część przedsiębiorstwa (Departament Inwestycyjny). W dalszym ciągu Spółka dzielona będzie prowadzić działalność gospodarczą na bazie pozostałej masy majątkowej spełniającej – w ocenie Wnioskodawcy – kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Departament Handlowy).

Uzyskanie interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, że opisane we wniosku Departamenty (Departament Handlowy i Departament Inwestycyjny) stanowią / będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie powodować całkowitą neutralność podatkową przy dokonaniu podziału przy przeniesieniu masy majątkowej, tj. Departamentu Inwestycyjnego posiadającego status zorganizowanej części przedsiębiorstwa do istniejącej lub nowozawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy Departament Handlowy funkcjonujący w ramach obecnej struktury Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego (art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) w aspekcie planowanego wydzielenia ze Spółki Departamentu Inwestycyjnego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Ksh?
  2. Czy Departament Inwestycyjny funkcjonujący w ramach obecnej struktury Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego (art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) w aspekcie planowanego wydzielenia ze Spółki tego departamentu w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Ksh?

Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Wnioskodawca sformułował następujące pytanie:

  1. Czy w sytuacji podjęcia w przyszłości działań restrukturyzacyjnych, wobec Spółki powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wyniku przekazania majątku do nowo zawiązanej bądź istniejącej spółki z o.o. w związku z dokonaniem podziału przez wydzielenie w postaci Departamentu Inwestycyjnego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli jednocześnie w Spółce pozostanie majątek w postaci Departamentu Handlowego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

W ocenie Spółki, Departament Handlowy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego w aspekcie planowanego wydzielenia ze Spółki Departamentu Inwestycyjnego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Ksh.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W ocenie Spółki, Departament Inwestycyjny stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego w aspekcie planowanego wydzielenia ze Spółki tego departamentu w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Ksh.

Zarówno Departament Handlowy (DH), jak i Departament Inwestycyjny (DI) spełniają warunki do uznania ich za odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej jako ZCP).

Uzasadnienie przyjętego stanowiska.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Tożsamą definicję ZCP zawiera przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższej definicji wynika, iż aby dana część przedsiębiorstwa mogła być kwalifikowana jako ZCP na podstawie ww. przepisów muszą być spełnione następujące kryteria:

  1. musi istnieć w przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten musi być wyodrębniony organizacyjnie,
  3. zespół ten musi być wyodrębniony również finansowo,
  4. powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  5. musi posiadać cechy umożliwiające mu samodzielną realizację tych zadań.

Zatem wyodrębnienie danego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) musi zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych 2011, Komentarz, Wyd. C.H. Beck, Legalis).

Z okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego wynika, iż w strukturze organizacyjnej Spółki, na mocy uchwały zarządu, zostały wydzielone odrębne jednostki (departamenty): Departament Handlowy oraz Departament Inwestycyjny. Dodatkowo szczegółowy podział kompetencji i odpowiedzialności członków zarządu za działania odpowiednio DH bądź DI, jak i podlegających im Kierowników (Dyrektorów / Managerów) oraz pracowników powoduje, iż ww. departamenty spełniają kryteria wyodrębnienia organizacyjnego w aspekcie przedstawionej powyżej ustawowej definicji ZCP.

Wyodrębnienie finansowe.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza automatycznie samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań ZCP (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych 2011, Komentarz Wyd. C.H. Beck, Legalis).

Aspekt wyodrębnienia finansowego funkcjonujących w ramach Spółki departamentów również jest realizowany poprzez możliwość prowadzenia księgowości w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań poszczególnych departamentów. Wyodrębnienie finansowe podkreśla również możliwość sporządzenia odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla każdego z departamentów odrębnie. Wpływ na wyodrębnienie finansowe ma również używanie przez poszczególne departamenty oddzielnych rachunków bankowych.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Do wypełnienia kryteriów zawartych w definicji ZCP, wymagane jest również, aby ZCP mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. ZCP tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Spółki departamenty (DH i DI) spełniają kryteria odrębności funkcjonalnej w ten sposób, że każdy z nich, już obecnie mógłby potencjalnie stanowić odrębne przedsiębiorstwa. Każdy z departamentów jest wyposażony w składniki materialne i niematerialne służące prowadzeniu działalności gospodarczej o zupełnie innym charakterze oraz dysponuje wyodrębnionym personelem.

Departament Handlowy prowadzi działalność handlową obejmującą asortyment łazienkowy, jak i materiały wykończeniowe wnętrz. DH dodatkowo świadczy usługi poboczne związane bezpośrednio z rodzajem oferowanego asortymentu (m.in. doradztwo techniczne, wykończeniowe oraz projektowe).

Departament Inwestycyjny prowadzi natomiast działalność inwestycyjną w obszarze nieruchomości (Dział Nieruchomości) oraz w obszarze inwestycji kapitałowych (Dział Inwestycyjny). W skład DI wchodzą przede wszystkim nieruchomości Spółki oraz aktywa kapitałowe (akcje, udziały, certyfikaty inwestycyjne).

Każdy z departamentów posiada również funkcjonalnie związane z nim zobowiązania wobec podmiotów trzecich.

DH oraz DI nie stanowią sumy składników, przy pomocy których prowadzona jest działalność, lecz są zorganizowanym zespołem tych składników, przeznaczonym do realizacji określonych zadań.

Należy również podkreślić, iż na fakt spełnienia kryteriów wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego czy też funkcjonalnego przez każdy z departamentów nie będzie wpływać to, że po dniu wydzielenia DI ze Spółki do Spółki Przejmującej, Spółka Przejmująca będzie korzystać z usług outsourcingowych świadczonych zarówno przez Spółkę bądź przez podmioty trzecie.

Jak wynika z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego: „(…) istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. (...) wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych spornych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kc. Reasumując: dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych” (por. wyrok NSA z 27.09.2011 r. I FSK 1383/10).

Powyższe oznacza, iż pozostawienie w ramach DH tzw. OFFA, za pośrednictwem którego Spółka będzie świadczyć usługi outsourcingowe na rzecz Spółki Przejmującej nie zmienia statusu DI i na dzień jego wydzielenia do Spółki Przejmującej w dalszym ciągu będzie spełniać kryteria ZCP.

Podobnie należy odnieść się do okoliczności, zgodnie z którą w związku z wydzieleniem DI do Spółki Przejmującej, Spółka przy prowadzeniu działalności handlowej na bazie składników majątkowych DH, będzie korzystać z nieruchomości stanowiących własność Spółki Przejmującej, zmiana formy prawnej korzystania z nieruchomości (z prawa własności na prawa wynikające z długoletnich umów najmu) nie będzie w żaden sposób wpływać na wypełnienie kryteriów ZCP, w szczególności kryterium funkcjonalności, istotą kryterium funkcjonalności jest to aby, zostały zachowane związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej. Skoro po dniu wydzielenia Spółka w dalszym ciągu będzie prowadzić działalność handlową w tych samych lokalizacjach, cecha funkcjonalności DH w żaden sposób nie zostanie zachwiana.

W ocenie Spółki, w sytuacji gdy już w momencie wyodrębnienia poszczególnych departamentów nastąpiła alokacja nieruchomości posiadanych przez Spółkę do DI, to w konsekwencji podjęcia takich decyzji, Spółka po dniu wydzielenia może dysponować nieruchomościami dla celów prowadzenia działalności handlowej w oparciu o inny tytuł aniżeli prawo własności. Należy podnieść, że jedynie woli stron pozostawia się włączenie lub wyłączenie nieruchomości jako elementu składników majątku przedsiębiorstwa, a tym bardziej jego zorganizowanej części, co wynika wyraźnie z Kodeksu cywilnego stanowiącego, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Miejsce prowadzenia działalności ma oczywiście istotne znaczenie, gdyż ZCP musi funkcjonować w określonym fizycznie miejscu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby prawem własności do nieruchomości dysponowała Spółka Przejmująca w związku z wydzieleniem DI, zaś Spółka korzystała z tych nieruchomości w ramach długoterminowych umów najmu. Istota ZCP DH Spółki nie zostanie w żaden sposób naruszona.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

W sytuacji podjęcia w przyszłości działań restrukturyzacyjnych w wyniku przekazania majątku do nowo zawiązanej bądź istniejącej spółki z o.o. w związku z dokonaniem podziału przez wydzielenie w postaci Departamentu Inwestycyjnego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli jednocześnie w Spółce pozostanie majątek w postaci Departamentu Handlowego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa wobec Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie przyjętego stanowiska.

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodu podatkowego w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa zalicza się wartość rynkową składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia.

Warunkiem powstania przychodu podatkowego w sytuacji podziału przez wydzielenie jest aby wydzielany majątek (przejmowany przez inną spółkę) lub majątek pozostający w spółce nie stanowiły zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak majątek wydzielany oraz majątek pozostający w spółce będą spełniać kryteria zorganizowanych części przedsiębiorstwa, wówczas po stronie spółki podlegającej podziałowi nie powstanie przychód podatkowy.

Przenosząc powyższe na przedstawione zdarzenie przyszłe w sytuacji podjęcia w przyszłości ewentualnych działań restrukturyzacyjnych, po stronie Spółki, która podlegałaby podziałowi nie powstanie przychód podatkowy, jeżeli w majątku Spółki pozostanie majątek (Departament Handlowy) spełniający kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa i zarazem wydzielany majątek (Departament Inwestycyjny) również będzie spełniać kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Tym samym, podział Spółki przez wydzielenie Departamentu Inwestycyjnego i przeniesienie tego działu do innej spółki będzie neutralny z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez Wnioskodawcę orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzić należy, iż jest to rozstrzygnięcie wydane w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się odnoszącym, w związku z tym nie ma waloru wykładni powszechnie obowiązującej.

Końcowo informuje się, iż w przedmiocie:

  • podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego została wydana w dniu 26 czerwca 2012 r. interpretacja indywidualna nr ILPB3/423-99/12-5/EK,
  • podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj