Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
1428.III/415-10/07/I.D.
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1428.III/415-10/07/I.D.
Data
2007.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
koszty uzyskania przychodów
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
refundacja
środki finansowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
- Czy udzielona bezzwrotna pomoc finansowa w ramach programu „Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004 - 2006” i finansowana z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych jest pomocą zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy spółka postąpiła prawidłowo wyłączając z kosztów podatkowych kwotę otrzymanego dofinansowania w dacie wpływu środków na konto bankowe Spółki?.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i 4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm./ w brzmieniu obowiązującym przed 1 lipca 2007r., oraz art. 4 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U. Nr 217 poz.1590/, po rozpatrzeniu wniosku s.c. X o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 20-06-2007r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie

postanawia

uznać, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanego dofinansowania oraz nie uznania za koszt uzyskania przychodu wydatków z niego sfinansowanych – jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Z przedstawionego przez wnioskodawców stanu faktycznego wynika, że spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej odzieży i obuwia. W ramach działalności gospodarczej spółka brała udział jako wystawca na targach MT „MIPEL” Mediolan/Włochy w dniach 16.03.2006-19.03.2006. Z tego też tytułu dostała dofinansowanie, tj. środki finansowe jako wsparcie, udzielone na zasadach refundacji, przeznaczone na pokrycie w całości lub części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych. Jako podmiot udzielający pomocy Ministerstwo Gospodarki – Departament Wdrażania Programów Warszawa pismem z dnia 16 kwietnia 2007r poinformowało beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004- 2006 i o dofinansowaniu w kwocie 20,000.00 PLN, z czego 14,000.00 PLN wynosi kwota dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, oraz 6,000,00 PLN wynosi kwota dofinansowania ze środków publicznych.. Dofinansowanie na konto spółki wpłynęło w 2 ratach tj.18.04.2007 – 14.000,00 PLN i 24.04.2007 r. 6.000.00 PLN.

2. Przedmiot interpretacji: Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem:

- czy udzielona bezzwrotna pomoc finansowa w ramach programu „Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004 - 2006” i finansowana z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych jest pomocą zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych

- czy spółka postąpiła prawidłowo wyłączając z kosztów podatkowych kwotę otrzymanego dofinansowania w dacie wpływu środków na konto bankowe Spółki.

3. Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawcy przedstawili własne stanowisko w sprawie, uznając, że :

- otrzymane dofinansowanie jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

- natomiast wydatków i kosztów sfinansowanych z uzyskanych środków (dochodów o których mowa w art.21.ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 23 ust.1 pkt.56 ustawy podatkowej.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie stwierdza co następuje:

W myśl art. 21 ust. 1 pkt.46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /j.t. Dz.U . z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm./ wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

a). pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Uni Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach , gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz

b). podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego Minister Finansów, na podstawie art.14 §1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, wyraził w piśmie Nr DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30 sierpnia 2006r. swoje stanowisko w kwestii stosowania powołanych wyżej przepisów w odniesieniu do środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych.

Z wyjaśnienia wynika, że pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego m.in. na podstawie art.21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W stanie faktycznym opisanym we wniosku, podatnik otrzymuje dofinansowanie udzielane na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 22 grudnia 2005r. w sprawie udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom uczestniczącym w targach i wystawach za granicą (Dz.U. z 2005r. Nr 265, poz.2217). Beneficjent pomocy de minimis otrzymuje środki z krajowych środków publicznych, które zostają zrefundowane przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Mając powyższe na uwadze, środki uzyskane przez podatnika nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art.21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy wyliczeniu kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych, w odniesieniu do wydatków sfinansowanych z otrzymanych środków pomocowych nie będzie miał zastosowania art.23 ust.1 pkt.56 ustawy podatkowej, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art.21 ust.1 pkt.46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129. W związku z powyższym koszty poniesione w związku z realizacją opisanego „Projektu” będą stanowić koszt uzyskania przychodu, jeśli spełniają wymogi określone w art.22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko podatnika, iż środki finansowe wymienione w zapytaniu korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art.21 ust.1 pkt.46 ustawy podatkowej oraz że koszty sfinansowane z tych środków nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w myśl art.23 ust.1 pkt.56 ustawy - jest nieprawidłowe.

Należy jednak zauważyć, że przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla podatnika prowadzącego działalność gospodarczą będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażających zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia / art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej/.

Zgodnie z art. 222, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj