Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek
1437/ZDF/423/81/07/LJ
z 9 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1437/ZDF/423/81/07/LJ
Data
2007.08.09



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bilety
diety
podróż służbowa krajowa (delegacja krajowa)


Pytanie podatnika
Czy jeżeli zapis odmienny od zawartego w Rozporządzeniu wynika z zakładowego układu zbiorowego pracy i wprowadza własne uregulowania korzystniejsze dla pracownika, zwalniające z obligatoryjnego dokumentowania wydatków podróży służbowej - przejazdów (bilety PKP, PKS) oraz rozliczania delegacji w terminie 21 dni to nie pozbawi pracownika stosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

postanawia

uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych zawarte we wniosku z dnia 3 kwietnia 2007 roku (wpływ do Urzędu w dniu 17 kwietnia 2007 r.), a następnie uzupełnionym w dniu 16 maja 2007 r. (wpływ do Urzędu w dniu 21.05.2007 r.) za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Przedsiębiorstwo XXX zamierza uregulować kwestie podróży służbowych w protokole dodatkowym do zakładowego układu zbiorowego pracy obowiązującego w XXX. Obecnie w zakresie podróży służbowych w Spółce stosowane jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Celem uregulowania kwestii podróży służbowych w zakładowym układzie zbiorowym pracy jest wprowadzanie zasad rozliczania podróży służbowych mniej uciążliwych dla pracowników w stosunku do tych, które wynikają z przepisów rozporządzenia, głównie dodanego z dniem 1 stycznia 2007 r. § 8a ust. 3 Rozporządzenia, w myśl którego pracownicy zobowiązani są do załączania do rozliczenia kosztów podróży służbowej dokumentów potwierdzających wydatki nie będące zryczałtowanymi. Ponadto Spółka zamierza wystąpić do Okręgowego Inspektoratu Pracy o zarejestrowanie protokołu dodatkowego do zakładowego układu zbiorowego pracy dla pracowników XXX w Warszawie SA zawierającego regulacje dot. podróży służbowych odmienne od określonych Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.

Spółka zadaje pytanie: czy jeżeli zapis odmienny od zawartego w Rozporządzeniu wynika z zakładowego układu zbiorowego pracy i wprowadza własne uregulowania korzystniejsze dla pracownika, zwalniające z obligatoryjnego dokumentowania wydatków podróży służbowej - przejazdów (bilety PKP, PKS) oraz rozliczania delegacji w terminie 21 dni to nie pozbawi pracownika stosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Płatnik stoi na stanowisku, iż posiadanie przez pracowników biletów dokumentujących przejazdy i dojazdy komunikacja miejscową nie ma znaczenia dla zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto ustalanie warunków wypłacania należności za czas podróży służbowej w zakładowym układzie zbiorowym pracy w sposób odmienny od zawartego w Rozporządzeniu tj. na podstawie polecenia wyjazdu rozliczonego przez delegowanego pracownika i zatwierdzonego do wypłaty przez upoważnionego pracownika – bez obowiązku załączania biletów jest zgodne z przepisami prawa pracy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt. 16 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a) podróży służbowej pracownika,

b) podróży osoby nie będącej pracownikiem

do wysokości określonej w odrębnych przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju z zastrzeżeniem ust. 13.

Art. 775 § 1 Kodeksu pracy określa, iż pracownikowi, który wykonuje na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługuje zwrot kosztów związanych z podróżą służbową. W ramach podróży służbowej pracownikowi zostaje powierzone zadanie odrębnie, poza zakresem czynności wymienionym w umowie o pracę. Wykonywanie przez pracownika zadania poza stałym miejscem pracy wskazanym w umowie o pracę, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, na jego rzecz i pod jego kierownictwem powoduje, iż przysługujące mu z tytułu podróży służbowej diety i inne należności będą podlegały zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. ust. 1 pkt. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podróży służbowej odbywanej na terenie kraju określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 236 poz. 1990 z późn. zm.). Od dnia 1 stycznia 2007 r. zgodnie z brzmieniem § 8a pkt. 3 rozporządzenia – do rozliczenia kosztów podróży pracownik załącza dokumenty (rachunki) potwierdzające poszczególne wydatki; nie dotyczy to diet oraz wydatków objętych ryczałtami. Jeżeli uzyskanie dokumentu (rachunku) było niemożliwe, pracownik składa pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania. Rozliczenie kosztów podróży przez pracownika dokonywane jest w terminie 14 dni od dnia zakończenia podróży (§ 8a pkt. 2 rozporządzenia).

Z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów z tytułu przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej oraz innych udokumentowanych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Pracodawca może ustalić własne zasady rozliczania delegacji służbowych. Winny one zostać określone w zakładowym układzie zbiorowym lub też w umowach o pracę zawieranych z pracownikami.

Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w Państwa wniosku Spółka zamierza uregulować kwestie podróży służbowych w protokole dodatkowym do zakładowego układu zbiorowego pracy obowiązującego w XXX. Zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje pracownikowi do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu. Od kwot wypłaconych pracownikowi przekraczających określone w rozporządzeniu limity, bądź też z pominięciem obowiązku przedłożenia stosownych dokumentów lub też w innym terminie niż określony w w/w rozporządzeniu pracodawca winien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 32 w/w ustawy.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek informuje, że ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks pracy nie stanowi prawa podatkowego, dlatego też naczelnik urzędu skarbowego nie jest organem właściwym do rozstrzygnięć w zakresie interpretacji przepisów prawa pracy.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja, w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj