Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tczewie
PDII/415-21a/06
z 5 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/415-21a/06
Data
2006.07.05
Autor
Urząd Skarbowy w Tczewie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
prawa autorskie
umowa o dzieło
źródła przychodu
Pytanie podatnika
Jakie koszty uzyskania przychodu należy zastosować dla przychodów z tytułu umowy o dzieło za prowadzenie imprezy (konferansjerka)? Czy wysokość tych kosztw będzie uzależniona od kwalifikacji zawodowych wykonującego dzieło?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku płatnika z dnia 03.04.2006r. (złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 05.04.2006r.) uzupełnionego w dniu 19.04.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, a mianowicie, jakie koszty uzyskania przychodu należy zastosować dla przychodów z tytułu umowy o dzieło za prowadzenie imprezy (konferansjerka), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe. Uzasadnienie Wnioskiem z dnia 03.04.2006r. (złożonym w tutejszym Urzędzie dnia 05.04.2006r.) uzupełnionym w dniu 19.04.2006r. płatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem:- jakie koszty uzyskania przychodu należy zastosować dla przychodów z tytułu umowy o dzieło za prowadzenie imprezy (konferansjerka). Czy wysokość tych kosztów będzie uzależniona od kwalifikacji zawodowych wykonującego dzieło. Płatnik przedstawił stanowisko, że należy zastosować koszty w wysokości 50%, ponieważ jest to praca twórcza, niezależnie od tego, czy jest wykonywana przez profesjonalistę czy amatora. Płatnik oświadczył, że w sprawie objętej wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, skarbowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Po przeanalizowaniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie wyjaśnia, co następuje: Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) uważa się zgodnie z art. 13 pkt 8 przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9. W myśl art. 9 ust. 2 wymienionej ustawy o podatku dochodowym dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Zgodnie zaś z treścią art. 22 ust. 1 tej ustawy–, co do zasady kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W niektórych jednakże przypadkach, ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów uzyskania przychodów w sposób ryczałtowy, w świetle art. 22 ust. 9 pkt 4 z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8- w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt. 3 ustawy decyduje fakt uzyskania przychodu z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (jednolity tekst Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.) lub rozporządzania przez nich tymi prawami. Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
A zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:
Twórcą, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub, której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy, uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat. Określenie „przejaw działalności twórczej”, oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnie nowym wytworem intelektu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność. Tylko w przypadku łącznego spełnienia w/w przesłanek, przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Zastosowanie 50% stawki koszt uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, uzależnione jest od wystąpienia dwu podstawowych okoliczności:
Z powołanych powyżej unormowań wynika, że zastosowanie 50% kosztu uzyskania przychodu jest możliwe, kiedy twórca dokonuje rozporządzania prawami autorskimi do swojego utworu, czyli gdy przechodzą one na zleceniodawcę, lub, gdy udziela licencji na korzystanie z nich. Zakwalifikowanie, czy wykonywana praca w ramach umowy o dzieło jest przedmiotem prawa autorskiego należy do płatnika, który dokonuje wypłaty wynagrodzenia z tego tytułu. Fakt korzystania przez zleceniobiorcę z praw autorskich, powinien wynikać wyraźnie z treści zawartej umowy o dzieło lub z treści wystawionego rachunku. O charakterze prawnym danej umowy decyduje zasadniczo jej treść. Mając na względzie przywołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych organ podatkowy stwierdza, że: W przedmiotowej umowie, strony stosunku cywilnoprawnego nie określiły twórczego charakteru dzieła, nie ma też zapisów w sprawie rozporządzania przez twórcę swoimi prawami autorskimi. W świetle powyższego przychód uzyskany z tytułu umowy o dzieło jest przychodem określonym w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego mają zastosowanie koszty uzyskania przychodów, wynikające z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy, tj. w wysokości 20% uzyskanego przychodu. Ponadto nadmienia się, iż w myśl art. 22 ust. 10 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Organ podatkowy informuje, że przedstawiona w niniejszym piśmie interpretacja dotyczy opisanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i sporządzona została w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika. Wiąże ona natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla podatnika i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14 § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku za pośrednictwem naczelnika Urzędu Skarbowego w Tczewie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 w/w ustawy). Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.