Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZD-2/423-73-19/07
z 5 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

UBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD-2/423-73-19/07
Data
2007.06.05



Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów



Pytanie podatnika
Czy wydatki na wypłate pracownikom premii prywatyzacyjnej, ponoszone przez Spółkę zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodów.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, po analizie wniosku z dnia 16 marca 2007r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2007 r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze. zm.).

Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Z dniem 27 lutego 2007r. nastąpiła prywatyzacja Jednostki w Bydgoszczy. W dniu 11 grudnia 2006r. pomiędzy organizacjami związkowymi działającymi w Spółce, a Inwestorem podpisany został Pakiet Gwarancji Socjalnych dla pracowników Jednostki w Bydgoszczy, zapewniający tym ostatnim między innymi wypłatę premii prywatyzacyjnej. Premia ta wypłacana będzie, zgodnie z zapisami w Pakiecie (...), w dwóch ratach ze środków Jednostki według unormowań wynikających z odpowiednich zapisów Pakietu Gwarancji Socjalnych i co oczywiste, obciąży koszty działalności Spółki.

W aspekcie powyższego Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy wydatki o których mowa powyżej, tj. wypłata pracownikom premii prywatyzacyjnej, ponoszone przez Spółkę zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Strony poniesione wydatki z tytułu wypłacenia premii prywatyzacyjnej, której wypłata została zagwarantowana przez odpowiedni zapis w Pakiecie Gwarancji Socjalnych w całości stanowić będzie koszt uzyskania przychodów. Spółka wskazała, że tytuł ten nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), jako wydatek nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie Spółka zaznaczyła, iż postanowienia Pakietu stanowią źródło prawa pracy, co znajduje potwierdzenie w treści art. 9 § 1 Kodeksu Pracy.

Uzasadniając swoje stanowisko Spółka wskazała, iż Pakiet Gwarancji Socjalnych zawiera zobowiązania Stron związane z ochroną interesów pracowniczych, a także wzajemnymi zobowiązaniami Inwestora i związków Zawodowych, w związku z prywatyzacją Zespołu ... Spółka Akcyjna. Spółka podkreśliła, iż wypłata premii prywatyzacyjnej stanowi dla otrzymujących ją pracowników Spółki przychód, podlegający zarówno opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jak i naliczeniu i odprowadzeniu składek na ubezpieczenie społeczne i rentowe. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, że wypłaty premii prywatyzacyjnej wraz z pochodnymi dla wszystkich uprawnionych osób – pracowników, obciążając koszty działalności Spółki, stanowią w całości koszty uzyskania przychodu, jako że zawarty Pakiet Gwarancji Socjalnych dla pracowników był elementem sprzedaży firmy. Zawarte w Pakiecie gwarancje socjalne są nie tylko świadczeniami na rzecz pracowników Spółki, stanowią również ochronę źródła przychodów pracowników tak obecnie, jak i w przyszłości.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza co następuje:

Kwestie kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy obowiązującym od dnia 01 stycznia 2007r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Zmiana powyższego przepisu, w stosunku do jego poprzedniego brzmienia, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów były koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, ma charakter uściślający, odpowiadający rozumieniu poprzednio obowiązującego przepisu, jakie zostało mu nadane przez orzecznictwo sądów administracyjnych i praktykę.

Tak więc do kosztów podatkowych zaliczyć można nie tylko koszty poniesione „ w celu osiągnięcia przychodów”, ale także te koszty, które zostały poniesione „w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”. Powyższe oznacza, iż wszystkie wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródeł przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Jednocześnie dla dokonania oceny wystąpienia związku przyczynowo-skutkowego ma niewątpliwie znaczenie kontekst poniesienia danego wydatku, a w szczególności podejmowane w danym roku podatkowym działania podatnika przejawiające się w dążeniu do osiągnięcia rezultatu w postaci przychodu.

Wśród kosztów uznanych za koszty uzyskania przychodów są także świadczenia wypłacane przez pracodawców na rzecz swoich pracowników, z wyjątkiem świadczeń finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zatem pracodawcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki ponoszone na rzecz pracowników, tj. zarówno wydatki bezpośrednio wynikające z zatrudnienia, jak i pośrednie, nawet jeśli obowiązek ich ponoszenia nie wynika z układu zbiorowego lub innych aktów prawnych, pod warunkiem, że wydatki te wiążą się z uzyskiwanymi przychodami. Do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie. Do takich kosztów należy zaliczyć koszty, których ponoszenie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego.

Zauważyć należy, że kosztami podatkowymi są koszty pracownicze, które obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie, diety oraz wydatki ponoszone na rzecz pracowników. Wydatki te co do zasady stanowią koszty uzyskania przychodów, bowiem związane są z prowadzoną działalnością oraz mają na celu zwiększenie efektywności pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. Ponadto nie uważa się za koszty nieopłaconych do zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części sfinansowanej przez płatnika składek.

Powyższe przepisy jednoznacznie określają moment odniesienia w koszty uzyskania przychodów wynagrodzeń za pracę oraz składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Oznacza to, że wszelkie wynagrodzenia, także te płacone pracownikom o ile miały one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, zaś ich poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wysokość osiągniętego przychodu bądź zabezpieczenia źródeł przychodu, Spółka może zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznej wypłaty lub postawienia do dyspozycji pracownika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie ustaleń Pakietu Gwarancji Socjalnych jest zobligowana do wypłacenia pracownikom premii prywatyzacyjnej. Pakiet Gwarancji Socjalnych został podpisany przez związki zawodowe i nowego Inwestora. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika ponadto, iż poniesione wydatki są konsekwencją realizacji procesu prywatyzacyjnego.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 9 § 1 Kodeksu pracy ilekroć w Kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

Generalnie, premia prywatyzacyjna wypłacana pracownikom zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. Ta kategoria kosztów, podobnie jak każda inna, aby mogła zostać odliczona od przychodów przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, musi spełniać wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kryterium pozytywne, co oznacza, że konieczne jest powiązanie wypłaconej premii z osiągniętym przez podatnika – pracodawcę przychodem. Jednocześnie wskazać należy, że ciężar udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem wydatku, a uzyskaniem przychodu spoczywa w świetle przytoczonych przepisów na podatniku-pracodawcy. Ponadto należy wskazać, iż jedynie wypłacone, dokonane lub postawione do dyspozycji świadczenia należne pracownikom w związku z pozostawaniem w stosunku pracy, stanowią koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, Spółce przysługuje prawo do zaliczenia przedmiotowej premii wypłaconej pracownikom Spółki do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że spełnione zostały przesłanki o których mowa powyżej.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielania.

Zgodnie z art.14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenia, zgodnie z art. 223 § 1 w związku z art. 239 i 236 § 2 pkt 1 wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj