Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PP1/443-5/07
z 29 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1/443-5/07
Data
2007.06.29



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz unijny
odliczenie podatku od towarów i usług
pomoc prawna
usługi doradcze


Pytanie podatnika
dotyczy kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej zakup usługi doradczej, polegającej na sporządzeniu wniosku i biznes planu niezbędnego do uzyskania pomocy finansowej m.in. w ramach Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej (PHARE), której nabycie nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w związku ze zwolnieniem dochodu od podatku dochodowego.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30 marca 2007 r. (data wpływu do organu podatkowego 04 kwietnia 2007 r.), w zakresie zastosowania prawa podatkowego,

  • postanawia uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 04 kwietnia 2007 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Pana w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie.

Przesłane do urzędu zapytanie podatnika dotyczy kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej zakup usługi doradczej, polegającej na sporządzeniu wniosku i biznes planu niezbędnego do uzyskania pomocy finansowej m.in. w ramach Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej (PHARE), której nabycie nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w związku ze zwolnieniem dochodu od podatku dochodowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów piekarskich i ciastkarskich. Jednostka składa wnioski o dotację na zakup środków trwałych w ramach funduszy PHARE FDI oraz funduszy strukturalnych 2.3. Firma, korzystając z usług doradczych polegających na napisaniu biznes planów oraz wniosków o dotację, ponosi z tego tytułu koszty. Pozyskiwane dotacje dotyczą kosztów nabycia środków trwałych, nie obejmują natomiast kosztów przygotowania wniosków o dotację i biznes planów. Koszty tych usług w całości finansowe są ze środków własnych, nie stanowiąc przy tym kosztów uzyskania przychodów.

W opinii wnioskodawcy, ma on prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia wyżej określonej usługi doradczej, nie stanowiącej kosztu uzyskania przychodu w związku ze zwolnieniem dochodu od podatku dochodowego,.

Zapytanie podatnika dotyczy kwestii prawidłowości takiego postępowania.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego stanowiska Strony, organ podatkowy stwierdza, co następuje.

Z ogólnej zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wynika, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Istotnym zatem dla realizacji prawa do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie ścisłego związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Ta fundamentalna zasada regulująca kwestię odliczenia podatku naliczonego jednoznacznie wyklucza więc możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz nie podlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż przesłanka wykorzystania towaru lub usługi do wykonywania czynności opodatkowanych nie musi być spełniona już w momencie realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe stwierdzenie uzasadnia choćby konstrukcja art. 86 ust. 10-13 ww. ustawy o VAT, poprzez enumeratywne wyliczenie terminów, w których podatnik może prawo do obniżenia podatku należnego zrealizować. Wystarczającym zatem jest, aby z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi wynikało, iż tego rodzaju wykorzystanie na pewno nastąpi.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, środki finansowe uzyskane przez podatnika w oparciu o sporządzony przez firmę doradczą wniosek i biznes plan zostaną przeznaczone na nabycie środków trwałych wykorzystywanych do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych. Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż zasada wynikająca z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego została w rozpatrywanym przypadku spełniona, bowiem nabyte usługi doradcze, de fakto, będą służyć wykonywaniu wyłącznie czynności opodatkowanych.

Podkreślić jednak należy, iż prawo przysługujące do odliczenia podatku naliczonego podlega pewnym ograniczeniom.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Odnosząc się do przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz.176 ze zm.), wskazać należy, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł są zwolnione od podatku dochodowego (art. 23 ust. 1 pkt 31). Zwolnienie przedmiotowe dochodów, o którym mowa, przewidziane zostało z kolei w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody pochodzące m.in. ze środków bezzwrotnej pomocy organizacji międzynarodowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wydatki podatnika poniesione na zakup usług doradczych w ramach starań o uzyskanie dotacji z Unii Europejskiej, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie w świetle powołanego wyżej przepisu dochód podatnika stanowiący pomoc finansową w ramach programu PHARE, o której mowa w przedmiotowym wniosku, pochodzący z funduszy unijnych, wyczerpuje znamiona dochodu wolnego od podatku.

Uwzględniając wyżej przedstawione regulacje prawne oraz biorąc pod uwagę fakt, iż brak możliwości zaliczenia nakładów poniesionych na przygotowanie wniosku o dotację do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem dochodu od podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdzić należy, iż wyłączenie przewidziane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie znajdzie w rozpatrywanej sprawie zastosowania.

W konsekwencji powyższego organ podatkowy wskazuje, iż podatnikowi, przy zachowaniu warunków o których mowa powyżej, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług doradczych związanych z przygotowaniem wniosku o dotację na sfinansowanie środków trwałych, potwierdzając tym samym zaprezentowane w przedmiotowym wniosku stanowisko Strony.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi.

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla strony wiążąca.

Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia.

Interpretacja ta jest bowiem wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji o czym stanowi art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4. ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj