Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-729/12/CJS
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-729/12/CJS
Data
2012.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akt notarialny
gospodarstwo rolne
podatek
sprzedaż
zaliczka


Istota interpretacji
Sprzedaż nieruchomości rolnej.



Wniosek ORD-IN 905 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z poźn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 22 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnej:

  • w części dotyczącej sprzedaży gospodarstwa rolnego, które po sprzedaży utraci charakter rolny – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości rolnej.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 20 lipca 2012 r. Znak: IBPB II/2/ 415-729/12/CJS wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 26 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako spadkobierczyni byłych właścicieli planuje sprzedać nieruchomość rolną, którą zamierza nabyć w drodze kupna od Agencji Nieruchomości Rolnych na zasadach prawa pierwszeństwa zakupu stosownie do art. 28 ust.1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa z dnia 19 października 1991 r.

Spadkobiercom osób będących byłymi właścicielami nieruchomości rolnej przysługuje prawo pierwszeństwa zakupu tej nieruchomości .Przedmiotowa nieruchomość rolna składa się z kilku działek/ ok. 90 ha/.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że wnioskodawczyni jest jedyną spadkobierczynią byłych właścicieli przedmiotowej nieruchomości rolnej i posiada sądowe stwierdzenie o nabytych prawach spadkowych po byłych właścicielach ww. nieruchomości rolnej. Zatem nie zachodzi przypadek posiadania udziału we wszystkich działkach o pow. 90 ha z pozostałymi spadkobiercami. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać około 70 ha lub całość, nie zdecydowała się jeszcze, którą opcję wybierze.

Przedmiotowa nieruchomość stanowi obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. W ramach tego obszaru nie ma budynków ani gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Nabywcą ww. nieruchomości będzie rolnik, który zamierza powiększyć swoje gospodarstwo rolne.

Ponadto wnioskodawczyni wskazała, że pod sformułowaniem użytym we wniosku, cyt. „.... fakt otrzymania pieniędzy od przyszłego nabywcy na wykup nieruchomości od ARN przez spadkobiercę”, rozumie zaliczkę pieniężną od przyszłego nabywcy na poczet kwoty, za którą zostanie mu nieruchomość sprzedana, po dokonaniu zakupu gruntów przez spadkobierczynię od Agencji Nieruchomości Rolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wnioskodawczyni jako spadkobierczyni byłych właścicieli zapłaci podatek dochodowy (jeśli tak, to w jakiej wysokości) w przypadku nabycia od Agencji Nieruchomości Rolnych nieruchomości rolnej i jej sprzedaży lub jej części - przed upływem 5 lat z zachowaniem charakteru rolnego nieruchomości...
  2. Czy na wnioskodawczyni jako spadkobierczyni będzie ciążył podatek dochodowy, jeśli tak, to w jakiej wysokości w przypadku, gdy działki po sprzedaży utracą charakter rolny co może nastąpić w wyniku czynności dokonanych przez nabywców gruntu, a o których to czynnościach zbywca nie będzie miał informacji...
  3. Czy obowiązek podatkowy zależny jest od wysokości kwoty podatku (jak mała to można ryzykować, jak duża to należy mieć pisemną interpretację przepisów dla Urzędu Skarbowego) i jakie dokumenty mają potwierdzać charakter rolny nieruchomości...
  4. Jaki dokument wymagany jest dla potwierdzenia w Urzędzie Skarbowym faktu otrzymania pieniędzy od przyszłego nabywcy na wykup nieruchomości od ANR przez wnioskodawczynię... Czy wystarczy pisemna umowa pomiędzy stronami... Czy wymagane jest potwierdzenie notarialne... Jakie obowiązują przepisy w tej sprawie.

Zdaniem wnioskodawczyni:

Ad. pyt.1 - nie płaci,

Ad. pyt. 2- nie płaci,

Ad. pyt. 3- nie zależy, bez względu na wysokość, a charakter rolny potwierdzają akty notarialne, Ad. pyt. 4- dokumentem wymaganym i wystarczającym dla potwierdzenia w Urzędzie Skarbowym faktu otrzymania pieniędzy od przyszłego nabywcy na wykup nieruchomości od ANR, jest pisemna umowa pomiędzy stronami. Wszelkie rozliczenia dokumentowane przelewami bankowymi będą wystarczająco przejrzyście i jednoznacznie dowodzić pochodzenia finansów zaangażowanych w tę transakcję kupna-sprzedaży.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawczyni ma zamiar jako jedyny spadkobierca byłych właścicieli gospodarstwa rolnego o pow. 90 ha nabyć go od Agencji Nieruchomości Rolnych celem sprzedaży osobie będącej rolnikiem, która zamierza powiększyć swoje gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym wątpliwości wnioskodawczyni budzi kwestia związana z opodatkowaniem sprzedaży całości lub części nieruchomości (gospodarstwa rolnego) przed upływem 5 letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Do nabycia nieruchomości przez wnioskodawczynię dojdzie na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700 z późn. zm.).

I tak stosownie do art. 27 ww. ustawy sprzedaż i nabywanie nieruchomości Zasobu, z zastrzeżeniem art. 33, prowadzi Agencja lub upoważniony przez nią w drodze umowy zlecenia inny podmiot, w tym gmina.

Natomiast stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 1 tej ustawy pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości Zasobu po cenie ustalonej w sposób określony w ustawie, z zastrzeżeniem art. 17a, art. 17b ust. 4 i art. 42, przysługuje byłemu właścicielowi zbywanej nieruchomości lub jego spadkobiercom, jeżeli nieruchomość została przejęta na rzecz Skarbu Państwa przed dniem 01 stycznia 1992 r.

Nieruchomość rolną na podstawie wyżej wymienionej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wnioskodawczyni dopiero nabędzie, a zatem do oceny skutków prawnych sprzedaży nieruchomości lub jej części, o ile nastąpi ona przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano jej nabycia będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością, np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową). Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136 poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że dla zaistnienia zwolnienia w nim przewidzianego muszą zaistnieć łącznie powyższe przesłanki. Musi zatem nastąpić sprzedaż całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego oraz nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą. Natomiast dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności faktyczne. Cel ten może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, ceny sprzedaży, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją, a nawet okoliczności poprzedzających sprzedaż, które w rezultacie mogą świadczyć o zamiarze towarzyszącym nabywcy gruntu co do jego dalszego przeznaczenia.

Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Tak więc dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu znaczenie mają okoliczności związane z faktycznym utrzymaniem rolniczego charakteru użytkowania gruntu, a nie formalnoprawne związane z charakterem gruntu w momencie jego zakupu i zbycia wynikające z zapisów ewidencji gruntów i budynków czy też z faktu opodatkowania danego gruntu podatkiem rolnym.

Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, iż dokona sprzedaży części gospodarstwa rolnego (70 ha) lub całego gospodarstwa rolnego o powierzchni 90 ha rolnikowi celem powiększenia już posiadanego przez niego gospodarstwa rolnego. O ile zatem nabywca nabędzie gospodarstwo rolne lub jego część w celu powieszenia już posiadanego gospodarstwa i dalszego jego prowadzenia, to zastosowanie znajdzie zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym, na wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości lub jej części przed upływem 5 letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawczyni w tej części należało uznać za prawidłowe.

W sytuacji natomiast gdyby sprzedana przez wnioskodawczynię nieruchomość lub jej część stanowiąca gospodarstwo rolne, w wyniku zawartej umowy sprzedaży utraciła charakter rolny, wnioskodawczyni nie będzie mogła skorzystać z ww. zwolnienia, bowiem jak już wyżej Organ wyjaśnił jedną z przesłanek do zwolnienia jest nie utracenie charakteru rolnego sprzedawanego gruntu. Wnioskodawczyni będzie wtedy zobowiązana do zapłaty 19% podatku dochodowego z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości lub jej części.

O utracie charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją lub je poprzedzające. Utrata charakteru rolnego następuje, więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Utrata charakteru rolnego może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów. Jeżeli więc w momencie sprzedaży lub nawet w okresie poprzedzającym ją zajdą okoliczności wskazujące, że faktycznym celem nabycia nie było dalsze prowadzenie na tych gruntach gospodarstwa rolnego przez nabywcę, to przesłanki zwolnienia nie zostały zachowane.

Ustawodawca warunkuje zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od tego, by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny. O tym jaki charakter ma dany grunt decyduje sposób jego faktycznego wykorzystania.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii obowiązku podatkowego tut. Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 4 Ordynacji podatkowej, obowiązkiem podatkowym jest wynikająca wyłącznie z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach (art. 4 Ordynacji podatkowej). Zdarzeniem takim m. in. jest sprzedaż nieruchomości, która stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 stanowi źródło przychodów podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym prawdą jest twierdzenie wnioskodawczyni, że obowiązek podatkowy nie zależy od wysokości podatku. Obowiązek ten związany jest wyłącznie z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawach, natomiast wysokość podatku zależy od tego, z jakim zdarzeniem określonym w ustawach mamy do czynienia. Nawet najniższa wysokość podatku nie zwalnia przy tym z jego płacenia i takiego działania nie usprawiedliwia.

Natomiast w zakresie dokumentowania faktu otrzymania pieniędzy od przyszłego nabywcy na wykup od Agencji Nieruchomości Rolnych przedmiotowej nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne wyjaśnia się, iż instytucją prawa zobowiązań służącą stronom, które dążą do zawarcia określonej umowy, ale z różnych powodów nie chcą lub nie mogą jej zawrzeć, a pragną zapewnić sobie jej zawarcie w przyszłości jest umowa przedwstępna. Można powiedzieć, że umowa przedwstępna tworzy swoisty mechanizm obligacyjny i organizuje tym samym proces zawierania umowy.

Zgodnie z art. 389 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umowa, przez którą jedna ze stron lub obie strony zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej oraz termin, w ciągu którego ma być ona zawarta. Zgodnie z normami prawa cywilnego ani umowa przedwstępna, ani wpłata zaliczki nie przenosi własności nieruchomości. Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 k.c., a art. 158 k.c. określa wyraźnie formę tej czynności prawnej. Umowa ta jednak potwierdza fakt zobowiązania się strony sprzedającej do przeniesienia w przyszłości własności nieruchomości jak i zapłaty przez stronę kupującą zaliczki na poczet umówionej ceny sprzedaży.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że wnioskodawczyni dopiero z chwilą podpisania umowy przyrzeczonej sprzedaży przeniesie własność przedmiotowej nieruchomości na nabywcę i z chwilą tą po jej stronie powstanie przychód z tytułu sprzedaży podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Natomiast dokumentem potwierdzającym otrzymanie przez wnioskodawczynię zaliczki na poczet ceny będą zarówno przelewy bankowe jak i zawarta pomiędzy wnioskodawczynią a stroną kupującą przedwstępna umowa sprzedaży przedmiotowej nieruchomości lub jej części.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni w tej części należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj