Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej
RFN 3110/42/P/07
z 25 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RFN 3110/42/P/07
Data
2007.09.25
Autor
Urząd Skarbowy w Suchej Beskidzkiej
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości
Słowa kluczowe
podatek od nieruchomości
Pytanie podatnika
1. Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych/ w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji /replikę/ zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?.
2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych , nazwę sądu , numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD, lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?. 3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590/ art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm./ art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.06.2007 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam: Udzielić na wniosek podatnika pisemnej informacji dotyczącej następujących kwestii: UZASADNIENIE W dniu 03 lipca 2007 r. do Urzędu Miejskiego w Suchej Beskidzkiej wpłynął wniosek ... Sp. z o.o. w ... /data wniesienia wniosku na pocztę 29.06.2007 r./ o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego a dokładnie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Organ podatkowy zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonał oceny formalnej poprawności złożonego przez podatnika wniosku ustalając jednocześnie, że w wyżej wymienionej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że brak jest negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowanego prawa podatkowego. Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika: Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości /budynków, budowli i gruntów / obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania. Stanowisko podatnika w sprawie: Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część„ w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości". przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, ze każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych . W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tj: w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określonych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem od nieruchomości. Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje /sankcje/ wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy. Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji /sankcji/ za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu 3 można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione wyżej przepisy nie przewidują, bowiem żadnych konsekwencji / sankcji / w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymogami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności. Ocena prawna stanowiska podatnika: Ad. l Ad.2 Ad.3 Zgodnie, bowiem jak wyżej do obowiązku podatnika należy złożenie deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru a obowiązku tego podatnik nie wykona składając deklarację podatkową na innym formularzu. Zgodnie z powyższym postanawia się jak w sentencji. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.