Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej
RFN 3110/42/P/07
z 25 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RFN 3110/42/P/07
Data
2007.09.25



Autor
Urząd Skarbowy w Suchej Beskidzkiej


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
1. Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych/ w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji /replikę/ zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?.
2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych , nazwę sądu , numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD, lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?.
3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590/ art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm./ art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.06.2007 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

Udzielić na wniosek podatnika pisemnej informacji dotyczącej następujących kwestii:
- Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych/ w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji /replikę/ zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?.
- Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych , nazwę sądu , numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD, lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?.
- Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?.
- Stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lipca 2007 r. do Urzędu Miejskiego w Suchej Beskidzkiej wpłynął wniosek ... Sp. z o.o. w ... /data wniesienia wniosku na pocztę 29.06.2007 r./ o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego a dokładnie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Organ podatkowy zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonał oceny formalnej poprawności złożonego przez podatnika wniosku ustalając jednocześnie, że w wyżej wymienionej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że brak jest negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowanego prawa podatkowego.

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:

Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości /budynków, budowli i gruntów / obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Stanowisko podatnika w sprawie:
Zgodnie z przepisem, art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 9 pkt 1 tego artykułu:w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część„ w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości". przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, ze każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych . W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tj: w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określonych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem od nieruchomości.

Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje /sankcje/ wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.

Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji /sankcji/ za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu 3 można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione wyżej przepisy nie przewidują, bowiem żadnych konsekwencji / sankcji / w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymogami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Ocena prawna stanowiska podatnika:

Ad. l
Przywołując art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są: obowiązane: składać w terminie do 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Zgodnie z art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy określa, w drodze uchwały wzory formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
W formularzach zawarte będą dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Z przytoczonego przepisu prawnego jasno wynika, że jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru informacji i deklaracji jest rada gminy jako organ stanowiący tej jednostki. Jasnym, jest zatem , że jeżeli opisane wyżej deklaracje mają być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to jedynym organem kompetentnym do uchwalenia jest właściwa rada gminy. Potwierdzenia tego faktu należy szukać w ustawie z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm./ W art. 41 ust. 1 przytoczonej ustawy stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.
Zatem jedynie uchwała może być aktem, w którym rada gminy określi obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości. Wynika z tego, zatem, że organ podatkowy za obowiązującą na terenie gminy, deklaracje czy informacje podatkowe może uznać jedynie te, które zostały uchwalone przez organ stanowiący, w tym przypadku przez właściwą radę gminy. Każdy inny wzór deklaracji czy to uchwalony przez organ stanowiący innej gminy, czy też wykonany samodzielnie przez podatnika nie jest aktem powszechnie obowiązującym na terenie gminy w związku z tym nie może służyć do dokonania prawidłowego wymiaru podatku ani do innych czynności, do których mocy prawa zobowiązany jest organ podatkowy.
Ustawodawca w cytowanych przepisach posługuje się zwrotem „Rada Gminy określa w drodze uchwały wzór........." w związku z tym gdyby organ podatkowy brał pod uwagę inne - niż określone w uchwale rady gminy wzory deklaracji nie wypełniłby dyspozycji art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uznać można byłoby, zatem, iż ten przepis prawny stałby się wówczas zbyteczny.

Ad.2
Odnosząc się do drugiego pytania podatnika tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż widzi możliwość podania większej liczby informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych w deklaracji na podatek od nieruchomości pod warunkiem, iż w obowiązującym na terenie gminy wzorze będzie odpowiednia do tego rubryka zatytułowana np. inne informacje. Jeżeli podatnik /usilnie/ chce podać dodatkowe informacje może to uczynić np. w piśmie przewodnim skierowanym wraz z deklaracją do organu podatkowego. Jeżeli natomiast podatnik poda większy zakres danych niż wynikający z uchwalonego wzoru przez właściwą radę gminy na nieobowiązującym na terenie gminy wzorze deklaracji organ podatkowy uzna deklaracje za niebyłą, czyli nie wywoła ona żadnych skutków prawnych.

Ad.3
Ostatnia podnoszona przez podatnika kwestia dotyczy sankcji, jakie grożą podatnikowi za złożenie deklaracji podatkowej na nieodpowiednim wzorze. Zgodnie z przyjętą przez organ podatkowy wykładnią art. 6 ust. 9 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych za nie złożenie deklaracji podatkowej według wzoru właściwego organu podatkowego, deklaracja podatkowa złożona na nieodpowiednim druku jest deklaracją niebyłą, grożą sankcje przewidziane w ustawie z dnia 10 września 1999 r. kodeks kamo-skarbowy /Dz. U. z 2007 r. nr 111 poz. 765 ze zm./ Zgodnie z art. 54 § 1 podatnik, który nie składa deklaracji podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karą łącznie. Wnioskodawca twierdzi, że w art. 274 § 1 i § 2 lub ant. 274a § 2 ustawy ordynacja podatkowa brak jest konsekwencji prawnych za złożenie formularza, o którym mowa w trzecim zapytaniu. Organ podatkowy w takim wypadku stosuje art. 274a ustawy ordynacja podatkowa, z której wynika, że może żądać wyjaśnień w sprawie przyczyn złożenia deklaracji sporządzonej na niewłaściwym druku formularza według ustalonego przez radę gminy wzoru.

Zgodnie, bowiem jak wyżej do obowiązku podatnika należy złożenie deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru a obowiązku tego podatnik nie wykona składając deklarację podatkową na innym formularzu.

Zgodnie z powyższym postanawia się jak w sentencji.

Pouczenie:
Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków za pośrednictwem Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj