Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/DF2/415-76/283/07/AZ
z 21 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/DF2/415-76/283/07/AZ
Data
2007.09.21



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
inwestycje
środki pomocowe
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy uzyskana w 2007 roku bezzwrotna dotacja inwestycyjna oraz wsparcie pomostowe na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.06.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku – za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2007r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kwestii ustalenia, czy uzyskana przez Wnioskodawcę jednorazowa, bezzwrotna dotacja inwestycyjna oraz wsparcie pomostowe na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż firma XXX, której właścicielem jest Wnioskodawca, przystąpiła w 2006 roku do projektu Mazowiecka Kuźnia Przedsiębiorczości, który współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – Działanie 2.5 „Promocja przedsiębiorczości”. Realizacją powyższego projektu zajmował się Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza. Jego zadaniem było przeprowadzenie miesięcznego szkolenia z zakresu szeroko rozumianej przedsiębiorczości oraz udzielenie każdemu mikroprzedsiębiorcy pięciu godzinnych konsultacji. Ostatecznym podsumowaniem projektu było przeprowadzenie oceny stworzonych przez mikroprzedsiębiorców biznesplanów, spośród których wyłoniono 10 najlepszych pomysłów na inwestycję. Każda inwestycja dofinansowana była jednorazową, bezzwrotną dotacją w kwocie 20.000,00 zł, co nie mogło stanowić więcej niż 75% kosztów zaplanowanej inwestycji. Dodatkowo, każdy mikroprzedsiębiorca otrzymał wsparcie pomostowe (bez względu na koszt jego inwestycji) w wysokości 4.200,00 zł (wypłacone w 6 miesięcznych ratach po 700,00 zł) mające pokrywać koszty stałe prowadzenia firmy w początkowym stadium jej rozwoju np. opłaty ZUS, koszty księgowości. Pomimo, iż środki zostały przekazane za pośrednictwem Związku Pracodawców, to instytucją wdrażającą Działanie 2.5 „Promocja przedsiębiorczości” na terenie województwa mazowieckiego był Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i to on bezpośrednio sfinansował cały projekt. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że firma XXX jest nowym przedsiębiorstwem, które rozpoczęło swoją działalność 1 grudnia 2006 roku i nie wystawiło jeszcze żadnej faktury sprzedaży.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy uzyskana w 2007 roku bezzwrotna dotacja inwestycyjna oraz wsparcie pomostowe na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Mając na uwadze opisaną we wniosku sytuację, Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż uzyskane wsparcie pomostowe oraz dotacja inwestycyjna nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Strony, w przeciwnym razie istnieje ryzyko niezrealizowania inwestycji zatwierdzonej przez Urząd Marszałkowski i w rezultacie niewykorzystania 100% przyznanych środków z funduszu Unii Europejskiej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do zapisu art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy;

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 definiuje zarówno źródło pochodzenia środków finansowych, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Z cytowanego przepisu wynika bowiem, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w lit. a) i b) art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, dotyczące pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawach wskazanych w lit. a) tego przepisu, podstawy prawnej uzyskanych dochodów, tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej oraz bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną uzyskującą dochód, celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Ze zwolnienia korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które zawarły umowę z instytucją otrzymującą pomoc finansową (beneficjent pomocy), a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji programu, na który przyznana została pomoc finansowa. Powyższe zwolnienie ma również zastosowanie, w przypadkach gdy przekazywanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) NR 1260 /1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach poakcesyjnych Funduszy Strukturalnych oraz Funduszu Spójności jest prefinansowanie wydatków na ich realizację ze środków budżetu państwa. Z powyższego wynika, że pomoc, jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa. Nie jest to więc pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a zauważyć należy, że tylko takie pochodzenie - przy spełnieniu również warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uprawnia do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W punkcie 3 tego artykułu jako źródło przychodu wymieniona została działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 14 ust. 1 powołanej ustawy, za przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Stosownie do zapisu art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a w/w ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w postaci jednorazowej dotacji oraz wsparcia pomostowego nie spełniają dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy i tym samym nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku przeznaczenia uzyskanej przez Stronę pomocy, tj. wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej, na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków, nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a powołanej ustawy. Jednocześnie poniesione wydatki na ich nabycie - stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Zaznaczyć także należy, że również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast uzyskane przez Wnioskodawcę środki finansowe w postaci dotacji inwestycyjnej, w części, w jakiej zostały przeznaczone na zakup wyposażenia, jak również otrzymywane wsparcie pomostowe stanowić będą przychód z działalności gospodarczej, stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki sfinansowane z tych przychodów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, przy spełnieniu warunków określonych w 22 ust. 1 powołanej ustawy.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj