Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
1440/DVAT/443-38932/07/AS
z 29 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1440/DVAT/443-38932/07/AS
Data
2007.03.29



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura
faktura VAT
obrót
podstawa opodatkowania
rabaty


Pytanie podatnika
1.Czy spółka w opisanych sytuacjach jako wartość, od której nalicza się podatek od towarów i usług przy sprzedaży uznaje sumę jaką faktycznie zapłaci klient (czyli sumę po rabacie)?
2.Czy sprzedaż za 1 zł. netto w opisanej sytuacji będzie rodziła skutki podatkowe u kupującego i sprzedającego inne niż zwykła umowa kupna sprzedaży (w szczególności czy nie będzie to darowizna na rzecz klienta)?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 27.02.2007r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola

postanowił

uznać stanowisko wnioskodawcy w zakresie:
- pytania 1 – czy spółka w przypadku sprzedaży po udzieleniu rabatu nalicza podatek od towarów i usług od sumy jaką faktycznie zapłacił klient – za prawidłowe,
- pytania 2 – czy sprzedaż za 1 zł. netto będzie rodziła skutki podatkowe u kupującego i sprzedającego inne niż zwykła umowa kupna – sprzedaży (w szczególności czy nie będzie to darowizna na rzecz klienta) – w części dotyczącej podatku od towarów i usług – za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 27.02.2007r. Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Spółka cywilna oferuje swoim klientom po podaniu kodu umieszczonego na kuponie reklamowym rabat w określonej wysokości od ceny z cennika. Na dokumencie potwierdzającym sprzedaż widnieje zatem cena po uwzględnieniu rabatu. Spółka oferuje niektórym swoim klientom (którzy dokonali zakupu w określonym okresie promocyjnym lub którzy dokonali zakupów na określoną sumę) zakup niektórych produktów spółki po promocyjnej cenie 1 zł. netto, mimo że spółka zakupiła te towary po cenach wyższych.
Zapytanie:
1.Czy spółka w opisanych sytuacjach jako wartość, od której nalicza się podatek od towarów i usług przy sprzedaży uznaje sumę jaką faktycznie zapłaci klient (czyli sumę po rabacie)?
2.Czy sprzedaż za 1 zł. netto w opisanej sytuacji będzie rodziła skutki podatkowe u kupującego i sprzedającego inne niż zwykła umowa kupna sprzedaży (w szczególności czy nie będzie to darowizna na rzecz klienta)?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem składającego zapytanie w przedstawionej sytuacji spółka powinna naliczyć podatek od towarów i usług od sprzedaży wg sum faktycznie zapłaconych przez klienta. Sprzedaż będzie rodziła skutki prawne jak przy zwykłej umowie kupna – sprzedaży, a w szczególności nie będzie to darowizna na rzecz klienta.

Działając na podstawie art. 14a 1, 3, 4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnoszącego zapytanie dotyczące:
- pytania 1 – czy spółka w przypadku sprzedaży po udzieleniu rabatu nalicza podatek od towarów i usług od sumy jaką faktycznie zapłacił podatek – za prawidłowe,
- pytania 2 – czy sprzedaż za 1 zł. netto będzie rodziła skutki podatkowe u kupującego i sprzedającego inne niż zwykła umowa kupna – sprzedaży (w szczególności czy nie będzie to darowizna na rzecz klienta) – za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
AD. 1.
Art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) /zwanej dalej ustawą/ stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).
Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) /zwanej dalej ustawą/, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Przepis ten uprawnia podatnika dokonującego sprzedaży towarów do zmniejszenia obrotu (in minus) w przypadkach w tym przepisie wymienionych, m.in. w przypadku udzielenia rabatów.
Jeżeli zatem rabat jest udzielany w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), obrót czyli sumę wartości sprzedaży netto zmniejsza sie o kwotę udzielonego rabatu.
A zatem spółka w przypadku sprzedaży po udzieleniu rabatu nalicza podatek od towarów i usług od wartości sprzedaży netto jaką klient faktycznie zapłacił.
AD. 2.
Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do zapisów art. 29 ust. 1 w/w ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).
Art. 106 ust. 1 w/w ustawy stwierdza, ze podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast ten sam artykuł w ustępie 4 stanowi, iż podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.
Zgodnie z § 9 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 95, poz. 798/ wyszczególnienie w fakturze kwot podatku nie jest wymagane, jeżeli sprzedaż jest opodatkowana, a wartość sprzedaży wraz z podatkiem jest niższa od:
1) 6,18 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 3%;
2) 6,42 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 7%;
3) 7,32 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 22%.
Stosownie do art. 888 K. c.(D. U. z 1964r. Nr 16, poz 93 z póz. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje sie do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Mając na uwadze powyżej przedstawione uregulowania prawne, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola stoi na stanowisku, że:
- sprzedaż promocyjna za 1 zł netto nie stanowi darowizny, gdyż jest to świadczenie odpłatne,
- sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż stanowi odpłatną dostawę towarów,
- sprzedaż ta powinna być potwierdzona fakturą, z uwzględnieniem ww. przepisu stanowiącego o wystawianiu faktur na osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej,
- firma nie będzie miała obowiązku naliczania podatku od towarów i usług na fakturze z uwagi na niską wartość transakcji.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż organ podatkowy nie ma prawa do ustosunkowania się do części zapytania dotyczącej skutków prawnych u kupującego, z uwagi na zapis art.14a ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie bowiem z w/w przepisem (...) naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powołany przepis ustanawia kryteria podmiotowe i przedmiotowe możliwości legalnego skutecznego prawnie dochodzenia pisemnej interpretacji, wskazując jako osoby uprawnione – wyłącznie podatnika, płatnika lub inkasenta, których interes prawny uzyskania tej informacji wynika ze zindywidualizowanego, opisanego w zapytaniu stanu faktycznego, obowiązku podatkowego, obowiązku obliczania, pobrania, wpłacenia podatku.
W niniejszej sprawie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży jest Wnioskodawca, nie zaś kupujący. Nabywca jest jedynie stroną czynności cywilnoprawnej. Określenie pojęcia podatnik ma zasadnicze znaczenie dla zakresu opodatkowania, ponieważ znaczenie tego słowa wskazuje na podmiotowy zakres opodatkowania. Oznacza to, że w odniesieniu do danej czynności konkretny podmiot powinien występować w charakterze podatnika.
Jeśli z zapytaniem opisanym w art.14a § 1 w/w ustawy wystąpi podmiot nieuprawniony, po stronie organu podatkowego nie tylko nie powstaje obowiązek udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, ale organ ten nie ma prawa udzielenie takiej informacji.
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej podatku dochodowego oraz w zakresie pytania 3 – czy spółka w celach reklamowych może swobodnie kształtować ceny – zostanie przedstawiona w odrębnym postanowieniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj