Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-49/2007/ACH
z 30 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-49/2007/ACH
Data
2007.07.30



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
import towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe
przedstawiciel podatkowy


Pytanie podatnika
Czy Spółka postępuje prawidłowo :uznając przemieszczenie towarów z terenu Niemiec do Polski za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,dokumentując w/w czynności fakturami wewnętrznymi wystawionymi 15 dnianastępnego miesiąca po miesiącu, w którym towar został przyjęty do magazynu zewskazaniem Spółki jako dostawcy i nabywcy towaru,ustalając podstawę opodatkowania WNT,wykazując w w/w sposób opisane transakcje w deklaracji VAT-7,wykazując w w/w sposób opisane transakcje w informacji podsumowującej VAT-UE.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. z dnia 30.04.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 1, art. 31 ust. 1, art. 100 ust. 1 i 3, art. 102 ust. 1 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej wykazywania przedmiotowych transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE. W pozostałej części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący :

Spółka sprowadza towar z Chin do Hamburga, gdzie towar zostaje dopuszczony do obrotu. Odprawy towaru w imieniu spółki dokonuje przedstawiciel podatkowy, który jest zarejestrowany w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej, płaci cło i pokrywa inne koszty związane z tymi towarami. Przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski traktujemy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na mocy art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54; póz. 535 ze zm.) oraz VI Dyrektywy pozwalającej państwom członkowskim na zastosowanie zwolnienia z podatku od importu tych towarów, które są wysyłane lub przewożone z terytorium państwa trzeciego do państwa członkowskiego innego niż państwo przeznaczenia towarów. W Niemczech transakcja ta jest zwolniona z podatku od wartości dodanej, a nalicza się go dopiero w kraju przeznaczenia - Polsce.

Pytanie spółki dotyczy następującej kwestii :

Czy Spółka postępuje prawidłowo :uznając przemieszczenie towarów z terenu Niemiec do Polski za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,dokumentując w/w czynności fakturami wewnętrznymi wystawionymi 15 dnianastępnego miesiąca po miesiącu, w którym towar został przyjęty do magazynu zewskazaniem Spółki jako dostawcy i nabywcy towaru,ustalając podstawę opodatkowania WNT,wykazując w w/w sposób opisane transakcje w deklaracji VAT-7,wykazując w w/w sposób opisane transakcje w informacji podsumowującej VAT-UE.

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego :

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów Spółka dokumentuje wystawiając faktury wewnętrzne 15-go dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym towar został przyjęty do magazynu zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Na fakturach wewnętrznych Spółka widnieje jako dostawca i nabywca towaru. Podstawę opodatkowania WNT Spółka ustala jako wartość towaru z faktury od kontrahenta chińskiego powiększoną o koszty, którymi obciąża Spółkę przedstawiciel podatkowy tj.: cło, opłaty portowe, zwolnienie kontenera oraz koszty przedstawicielstwa fiskalnego, koszty frachtu (zgodnie z fakturą wystawioną przez przedstawiciela), przeliczoną po kursie z dnia wystawienia faktury wewnętrznej. Kwoty z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Spółka wykazuje w deklaracji VAT-7 w pozycjach nr 32 i 33 oraz zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT w pozycjach 46 i 47, zaś w informacji podsumowującej VAT-UE wykazuje kwotę nabyć, a pozycje : kod kraju i numer identyfikacyjny VAT kontrahenta wpisuje swój nr NIP wraz z oznaczeniem PL.

Ocena podanego stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym :

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz - art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ). Na podstawie art. 11 ust.1 w/w ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jej rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W celu udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ustawodawca w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT zobligował podatników do wystawiania faktur wewnętrznych. Zgodnie z w/w przepisem, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje :1.podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;2.wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Wystawiona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów faktura wewnętrzna, winna być ujęta w prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług ewidencji, zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego. Następnie kwoty wynikające z tejże faktury powinny być wykazane w deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. W związku z powyższym przedmiotowa transakcja, zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług, stanowiącymi załącznik Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 89 poz. 852), winna być ujęta w części C poz. 32 – podstawa opodatkowania i poz. 33 – podatek należny oraz w części D poz. 46 – wartość netto i poz. 47 – podatek naliczony. Ponadto, na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 – 12 lub wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej „informacjami podsumowującymi”, za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiaca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu :1.wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;2.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnatrzwspólnotowych dostaw towarów. Zgodnie z art. 100 ust. 3 w/w ustawy o VAT informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane :1.nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;2.właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;3.kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;4.łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, terminu i miejsca składania oraz wzór korekty informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej – art. 102 ust. 1 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj