Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PV/443-99/07/AW
z 24 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PV/443-99/07/AW
Data
2007.07.24



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
fundusz założycielski
zarządzenie
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług zarządzania częścią portfela Inwestycyjnego aktywów niepublicznych przez firmę outsourcingową.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 1-3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.05.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

- stwierdza że wyrażone we wniosku stanowisko jest prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 28.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.05.2007 r.) Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług zarządzania częścią portfela Inwestycyjnego aktywów niepublicznych przez firmę outsourcingową. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka F. Polska Sp. z o.o., będąca podatnikiem podatku VAT podpisała umowę z Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych odnośnie nowo powołanego Zamkniętego Funduszu Aktywów Niepublicznych na zarządzanie częścią portfela inwestycyjnego w skład, którego wchodzą:a) papiery wartościowe nie będące przedmiotem publicznej oferty oraz papiery wartościowe nie dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym,b) udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością,c) wierzytelności,d) udzielone pożyczki, poręczenia i gwarancje,e) waluty,f) jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego lub tytuły uczestnictwa emitowane przez jedną instytucję wspólnego inwestowania, mająca siedzibę za granicą nie będące zdematerializowanymi papierami wartściowymi,g) depozyty w bankach krajowych, bankach zagranicznych lub instytucjach kredytowych,h) zaciągnięte pożyczki i kredyty w bankach krajowych, instytucjach kredytowych lub bankach zagranicznych.

Spółka F. Polska Sp. z o.o. w ramach zarządzania częścią portfela inwestycyjnego Funduszu:a) wyszukuje aktywa, w tym przede wszystkim spółki niepubliczne, które spełniają kryteria określone w Statucie Funduszu i mogą być potencjalnym przedmiotem inwestycji Funduszu,b) przygotowuje i przedstawia Towarzystwu analizy i projekty inwestycyjne dotyczące inwestycji przez Fundusz w aktywa, o których mowa w pkt a, w tym przede wszystkim w spółki niepubliczne,c) negocjuje warunki i podpisuje w imieniu Funduszu na podstawie pisemnych pełnomocnictw udzielonych przez Towarzystwo umowy inwestycyjne związane z realizacją projektów inwestycyjnych pisemnie zatwierdzone przez Towarzystwo,d) podejmuje czynności faktyczne i prawne mające na celu realizację projektów inwestycyjnych zaakceptowanych przez Towarzystwo, w tym nabycie przez Fundusz praw majątkowych w toku realizacji tych projektów inwestycyjnych, na podstawie pisemnych pełnomocnictw udzielonych przez Towarzystwo,e) przygotowuje i przedstawia Towarzystwu analizy i projekty mające na celu zwiększenie wartości lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, w tym przede wszystkim dotyczące spółek niepublicznych znajdujących się w portfelu Funduszu,f) podejmuje czynności faktyczne i prawne mające na celu wzrost wartości lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, w tym: sprawowanie nadzoru właścicielskiego oraz udzielanie wsparcia strategicznego i operacyjnego spółkom niepublicznym znajdującym się w portfelu Funduszu, po pisemnym zatwierzdeniu przez Towarzystwo i na podstawie pisemnych pełnomocnictw udzielonych przez Towarzystwo,g) przygotowuje i przedstawia Towarzystwu analizy dotyczące sprawnego bieżącego zarządzania portfelem lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, w tym przede wszystkim pod względem ryzyka i płynności lokat Funduszu,h) podejmuje czynności faktyczne i prawne mające na celu sprawne bieżące zarządzanie portfelem lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, w tym przede wszystkim pod względem ryzyka i płynności lokat Funduszu, po pisemnym zatwierdzeniu przez Towarzystwo i na podstawie pisemnych pełnomocnictw udzielonych przez Towarzystwo,i) przygotowuje i przedstawia Towarzystwu analizy i projekty dotyczące zbywania lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, w tym przede wszystkim spółek niepublicznych znajdujących się w portfelu Funduszu,j) podejmuje czynności faktyczne i prawne mające na celu zbywanie lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, w tym przede wszystkim spółek niepublicznych znajdujących się w portfelu Funduszu, po pisemnym zatwierdzeniu przez Towarzystwo i na podstawie pisemnych pełnomocnictw udzielonych przez Towarzystwo,k) współpracuje z Towarzystwem w zakresie dokonywania wycen lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, w tym weryfikacji danych do wyceny przekazywanych przez spółki niepubliczne znajdujące się w portfelu Funduszu oraz sporządzania raportów bieżących i okresowych a także podejmowania innych czynności koniecznych do odpowiedniego wypełniania przez Fundusz i Towarzystwo obowiązków względem uczestników Funduszu, organów państwowych i innych podmiotów współpracujących z Funduszem lub Towarzystwem,l) zapewnia zgodność polityki inwestycyjnej Funduszu dotyczącej lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, z ograniczeniami inwestycyjnymi Funduszu wynikającymi z ustawy o funduszach inwestycyjnych i Statutu Funduszu,m) przygotowuje i przedstawia uczestnikom Funduszu i Towarzystwu okresowe raporty dotyczące lokat Funduszu, o których mowa w pkt a, po zatwierdzeniu przez Towarzystwo,n) podejmuje wszelkie inne czynności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Funduszu w ramach Umowy.

W myśl postanowień umowy Spółka F. Polska Sp. z o.o. odpowiada przed Towarzystwem za należyte wykonanie zobowiązań wynikających z Umowy i jest zobowiązana do usunięcia w przypadku zaistnienia wszelkich nieprawidłowości. Wynagrodzenie za zarządzanie częścią portfela inwestycyjnego funduszu Spółka F. Polska Sp. z o.o. otrzymywać będzie kwartalnie brutto równe sumie:a) połowy przychodów Towarzystwa z tytułu wynagrodzenia Towarzystwa za zarządzanie Funduszem,b) połowy gotówkowych przychodów Towarzystwa z tytułu wynagrodzenia Towarzystwa uzależnionego od wzrostu Wartości Aktywów Netto na Certyfikat Inwestycyjny Funduszu. Zakresem działania F. Polska Sp. z o.o. zgodnie z przedmiotem umowy jest zarządzanie, bo zgodnie z przyjętą definicją, zarządzanie to zestaw działań skierowanych na zasoby organizacji wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola). Zarządzanie to również działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów i powodowania ich realizacji w organizacjach podległych zarządzającemu, na podstawie własności lub dyspozycji nimi. F. Polska Sp. z o.o. ma m.im. wyszukiwać aktywa, które mają być przedmiotem inwestycji, negocjować warunki, sporządzać analizy i projekty, podejmować czynności faktyczne i prawne w celu wzrostu wartości aktywów, sprawować nadzór właścicielski nad spółkami niepublicznymi znajdującymi się w portfelu Funduszu i podejmować wiele innych podobnych działań.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z zapytaniem, czy zarządzanie częścią portfela inwestycyjnego Funduszu Inwestycyjnego aktywów niepublicznych (Fundusz Inwestycyjny w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych) przez firmę outsourcingową może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Spółka przedstawia własne stanowisko w sprawie i uważa, że w oparciu o przepisy:ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.),ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),działalność Spółki wynikająca z przedmiotu podpisanej umowy korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Spółka powołuje art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się m.in. od podatku usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych - portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią. Przez zarządzanie, o którym mowa wyżej, rozumie się: zarządzanie aktywami, dystrybucję tytułów uczestnictwa, tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów, przechowywanie aktywów (art. 43 ust. 8). Zdaniem Spółki ustawa o VAT nie warunkuje zwolnienia od rodzaju podmiotu, który zarządza częścią funduszu ani tym, że musi posiadać np. zezwolenia na działalność, o których mowa w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Podstawowe warunki jakie muszą spełniać podmioty, którym przekazuje Towarzystwo zarządzanie częścią portfela inwestycyjnego, zawiera art. 46 ustawy o funduszach inwestycyjnych. Przepis ust. 3 dopuszcza zarządzanie funduszem inwestycyjnym przez podmiot wyspecjalizowany na podstawie umowy zawartej z Towarzystwem. Warunkiem jest tu tylko, że podmiot nie może zarządzać zdematerializowanymi papierami wartościowymi. Umowa zawarta pomiędzy F. Polska Sp. z o.o. a Towarzystwem w par. 1 pkt 2 wskazuje jako zarządcę papierów zdematerializowanych Towarzystwo. W związku z tym umowa jest prawnie prawomocna i zgodna z przepisami o funduszach inwestycyjnych.

Reasumując według stanowiska Wnioskodawcy Spółka ma prawo do stosowania zwolnienia od podatku VAT za wykonane swoje usługi zarządzania częścią portfela inwestycyjnego Funduszu Inwestycyjnego. W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 8 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 zwalnia się od podatku usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych. Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) Towarzystwo może, na podstawie umowy, zlecić zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią wyłącznie:1) podmiotowi prowadzącemu działalność maklerską w zakresie wynikającym z ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,2) podmiotowi prowadzącemu działalność maklerską mającemu siedzibę w innym państwie członkowskim,3) podmiotowi prowadzącemu działalność maklerską z siedzibą w państwie należącym do OECD niebędącym państwem członkowskim – jeżeli:a) do portfela inwestycyjnego funduszu lub jego części, zgodnie ze statutem funduszu, będą nabywane papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego notowane na rynku regulowanym w państwie należącym do OECD,b) podmiot prowadzący działalność maklerską podlega nadzorowi właściwego organu nadzoru nad rynkiem kapitałowym w tym państwie,c) jest zapewniona, na zasadzie wzajemności, współpraca Komisji z tym organem nadzoru. Jednakże w ust. 3 ww. przepisu ustawodawca dopuszcza możliwość zlecania przez Towarzystwo zarządzające funduszem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 196, na podstawie umowy, zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią wyspecjalizowanym podmiotom posiadającym doświadczenie w tym zakresie innym niż podmiot prowadzący działalność maklerską.

W związku z tym, iż ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie określił podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, Spółka jako firma outsourcingowa zarządzająca częścią portfela inwestycyjnego nowo powołanego Zamkniętego Funduszu Aktywów Niepublicznych ma prawo – w tym zakresie – do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu postanowił jak w rozstrzygnięciu.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art.14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj