Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I USI/415/6/07/2
z 8 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USI/415/6/07/2
Data
2007.08.08


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy przysługuje zwolnienie z opodatkowania powyższych dotacji?
Tożsamy z
155372, 156442, 156912


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 29.12.2006r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej udzielonego Podatnikowi dofinansowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 roku o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. u. nr 217, poz. 1590) oraz art. 9 ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 2, ust.3 pkt 3a, art. 21 ust. 1 pkt 46, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b, pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000r. z późn. zm.) postanawia

  • uznać stanowisko przedstawione we wniosku w części dotyczącej przychodu w zakresie dotacji inwestycyjnej przeznaczonej na zakup środków trwałych za prawidłowe , natomiast w części dotyczącej zwolnienia przedmiotowego otrzymanej dotacji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za nieprawidłowe,
  • uznać stanowisko przedstawione we wniosku w części dotyczącej dokonywania odpisów amortyzacyjnych za prawidłowe,
  • uznać stanowisko przedstawione we wniosku w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów poniesionych na szkolenia i usługi doradcze oraz w związku z otrzymaniem wsparcia pomostowego za nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 29.12.2006r. roku Pan J. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie wyjaśnień dotyczących zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej sprawie:

Podatnik w ramach realizacji projektu 2.5 „Promocja przedsiębiorczości” otrzymał trzy różne dofinansowania. Pierwszą pomocą publiczną były środki na szkolenia i usługi doradcze w zakresie rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. Druga forma dofinansowania dotyczy wsparcia pomostowego, które udzielane jest przez okres pierwszych sześciu miesięcy prowadzenia działalności na bieżące potrzeby firmy. Trzecia to jednorazowa dotacja inwestycyjna, którą Podatnik przeznaczył na zakup środków trwałych niezbędnych w rozwoju działalności. Środki trwałe zakupione za środki pieniężne pochodzące z w/w dotacji nie będą amortyzowane a pozostała kwota pokryta ze środków własnych będzie kosztem uzyskania przychodu. W związku z powyższym Podatnik prosi o wyjaśnienie, czy Przysługuje mu zwolnienie z opodatkowania powyższych dotacji?

Zdaniem Podatnika otrzymane dotacje pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymana pomoc przeznaczona na inwestycje, nie jest kosztem uzyskania przychodu a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot wydatków nie są przychodami zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnik uważa, że zgodnie z w/w artykułami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje mu zwolnienie z opodatkowania pomocy de minimis i nie ma obowiązku wykazywania ich w przychodach a także ujmowania w kosztach uzyskania przychodu. Wnioskodawca oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sadem administracyjnym.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie Postanowieniem Nr I USI/415/6/07 z dnia 19.02.2007 r. udzielił odpowiedzi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie decyzją nr L.IS.I/1-4151/28/2007 z dnia 04.07.2007 roku, uchylił z urzędu przedmiotowe postanowienie, z uwagi na sprzeczność sentencji z treścią uzasadnienia wymienionego postanowienia, w zakresie zakwalifikowania do przychodów z działalności gospodarczej, dotacji na finansowanie inwestycji oraz braku odniesienia w sentencji postanowienia do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie kosztów uzyskania przychodów z wyjątkiem kwestii odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie art. 14 §1 ustawy Ordynacja podatkowa udziela poniższej interpretacji:

Z wniosku oraz załączonej umowy wynika, iż Podatnik jest przedsiębiorcą, który zawarł z Regionalnym Towarzystwem Rolno-Przemysłowym „Dolina Strugu” umowy:

  • o udzielenie wsparcia szkoleniowo-doradczego,
  • o udzielenie wparcia pomostowego,
  • o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej.

Regionalne Towarzystwo Rolno-Przemysłowe „Dolina Strugu” jako Beneficjent, wypłaca te środki w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach - Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości, w związku z projektem „Promowanie lokalnej przedsiębiorczości szansą rozwoju regionu” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wprawdzie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy zwolnione z opodatkowania zostały dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,

jednakże zwolnienie powyższe dotyczy wyłącznie przypadków, gdy źródłem finansowania pomocy są bezpośrednio w/w środki.

W świetle powyższego, w celu uzyskania przedmiotowego zwolnienia, konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:

  • środki stanowią bezzwrotną pomoc i pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych w tym również gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielnia środków bezzwrotnej pomocy,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Z powyższych uregulowań wynika, iż otrzymywana przez beneficjentów pomoc finansowa, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej kwestii stanowisko podatnika nie jest zasadne

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy do przychodów z działalności gospodarczej zaliczane są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot kosztów, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22c ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl postanowień art. 14 ust. 3 pkt 3a do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym otrzymane przez Podatnika dofinansowanie przeznaczone na szkolenia i usługi doradcze oraz na wsparcie w okresie pierwszych miesięcy prowadzenia działalności - stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie stanowić przychód podatkowy. W świetle powyższych ustaleń Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uznaje stanowisko Podatnika w powyższej kwestii za nieprawidłowe.

Jednocześnie zgodnie z postanowieniami art. 14 ust. 2 pkt 2, ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy Podatnik otrzymał dotację na zakup środka trwałego bądź dokonano zwrotu tychże kwot wcześniej wydatkowanych na zakup inwestycji (z zastrzeżeniem, iż powyższych wydatków nie zaliczono do kosztów uzyskania przychodów) otrzymana przez Podatnika dotacja nie stanowi przychodu z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z powyższym stanowisko Pana J. w wyżej opisanym zakresie tut. Organ uznaje za prawidłowe.

Co do kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu środków trwałych zastosowanie będą miały przepisy art. 22 ust. 8, art. 22g ust. 1 pkt 1, ust. 3, art. 22h ust. 1 pkt 1, art. 22n ust. 2, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b, pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23 w/w ustawy. Jak wynika z zapisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a – 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odpis amortyzacyjny będzie obejmował zarówno odpis z tytułu zużycia środka trwałego dokonywany od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tego środka w części nie mającej pokrycia w formie otrzymanej dotacji, jak też od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tego środka pokrytych dotacją.

Jednakże dokonując na podstawie prowadzonej ewidencji środków trwałych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ująć tylko odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która nie została sfinansowana dotacją. Stanowisko Podatnika, w świetle wyżej poczynionych ustaleń, należy więc uznać za zgodne.

W zakresie pozostałych kosztów uzyskania, poniesionych w związku z uzyskaną pomocą publiczną w zakresie szkolenia i usług doradczych oraz wsparcia pomostowego, należy stwierdzić, iż wydatki te będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ogólną zasadą uznania wszelkich kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów, określoną art. 22 ust. 1 w/w ustawy podatkowej.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj