Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.III-415/10/07
z 6 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III-415/10/07
Data
2007.08.06



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
przychód
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy przychody pochodzące z dotacji pomostowej na pokrycie obligatoryjnych opłat (czynszu za lokal, składek ZUS, rachunków za telefon i internet) stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Tożsamy z
156912, 155372, 156460


Działając na podstawie art. 14a §§ 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 202, poz. 1956), art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) z późn. zm.) i art. 20 ustawy z dnia 08.12.2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 249, poz. 1832), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.05.2007 r. (data wpływu 14.05.2007 r.), uzupełnionego w dniu 09.07.2007r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia od podatku dochodowego dochodu z tytułu dotacji pomostowej na pokrycie obligatoryjnych opłat, pochodzącej ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu Państwa – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 14.05.2007r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący interpretacji przepisów ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), który został uzupełniony w dniu 09.07.2007 r.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartym we wniosku i jego uzupełnieniu prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie zasad ogólnych. Dla celów podatkowych prowadzi Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów. W związku z rozpoczęciem działalności zawarła Pani z Mielecką Agencją Rozwoju Regionalnego w Mielcu umowę o udzielenie podstawowego, a następnie przedłużonego wsparcia pomostowego w formie comiesięcznej dotacji w wysokości 700 zł na pokrycie obligatoryjnych opłat (czynszu za lokal, składek ZUS, rachunków za telefon i internet). Pomoc udzielana jest w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Na dotację składają się środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) i krajowe środki publiczne w wysokości 25%. Z tytułu w/w dotacji uzyskała Pani następujące środki pomocowe: w grudniu 2006 r. kwotę 2.800,00zł, w okresie od stycznia do czerwca 2007 r. łącznie 4.200,00zł, a do zakończenia wsparcia pomostowego zostanie wypłacona jeszcze kwota 1.400,00zł w dwóch ratach w lipcu i sierpniu br. Złożony wniosek zawiera zapytanie czy przychody pochodzące z w/w dotacji pomostowej stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Pani przedmiotowe przychody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu rozpatrując powyższy wniosek stwierdza co następuje:

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonywanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 – 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Wsparcie pomostowe jest bezpośrednią, bezzwrotną pomocą kapitałową wspomagającą „przetrwanie” mikroprzedsiębiorcy do momentu uzyskania przez niego płynności finansowej, udzielaną w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Beneficjent ostateczny jest uprawniony do otrzymania pomocy kapitałowej w formie comiesięcznych dotacji. Kwota ta ma ułatwić początkującemu przedsiębiorcy pokrycie obligatoryjnych opłat, ponoszonych przez mikroprzedsiębiorcę nie zatrudniającego pracowników, niezależnie od poziomu przychodów, (w szczególności w postaci składki na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz fundusze pozaubezpieczeniowe).

Wsparcie pomostowe występuje w dwóch formach:

  • podstawowe wsparcie pomostowe, przez okres pierwszych 6 miesięcy działalności, liczonych od zarejestrowania działalności,
  • przedłużone wsparcie pomostowe, przez okres 6 miesięcy, po zakończeniu korzystania z podstawowego wsparcia pomostowego, nie dłużej niż do dwunastego miesiąca od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej.

W odniesieniu do części środków udzielanych w ramach funduszy strukturalnych (Europejski Fundusz Społeczny) należy stwierdzić, że pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu Państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie w/w przepisu.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b w/w ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004 r., wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu Państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zwolnienie powyższe na podstawie art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym oraz niektórych innych ustaw stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2006r.

Zgodnie z treścią art. 106 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, dotacjami były podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. O działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 98, poz. 873 zpóźn. zm.), zwanych dalej „organizacjami pozarządowymi”,
    e) kosztów realizacji inwestycji
    - zwane dalej „dotacjami celowymi”,
  2. dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej „dotacjami podmiotowymi”,
  3. dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych zwane dalej „dotacjami przedmiotowymi”,
  4. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie,
  5. pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Stwierdzić należy, że środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu (25%) nie wypełniają przesłanek przewidzianych w w/w przepisie ustawy o finansach publicznych. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Pogląd taki wyraził Minister Finansów przekazując w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 30.08.2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412 wyjaśnienia w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego.

Na podstawie art. 20 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych, która weszła w życie z dniem 29.12.2006 r. - w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych – stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 29.12.2006r.

Cytowany przepis warunkuje, że powyższe rozstrzygnięcia w przedmiocie zwolnienia otrzymanych środków pomocowych, pomimo zmiany ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 29.12.2006r. dotyczyć będą zarówno środków uzyskanych w 2006r. jak i w 2007r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, biorąc pod uwagę powyższe stwierdza, że w zakresie przedstawionym przez podatnika, stanowisko jego jest nieprawidłowe. Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku i stan faktyczny przedstawiony we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj